„Dělali jsme si zevrubnou analýzu zákaznických reakcí a sám jsem byl překvapen, že počet těch negativních byl zcela zanedbatelný a mezi stálými zákazníky se neobjevila jediná. Jako první jsme tak celému trhu ukázali, že vyřadit klecová vejce není žádný problém a stali se v tomto ohledu inspirací pro ostatní prodejce, kteří nás následovali,“ říká Tomáš Jeřábek, CEO Košík.cz.
Vyřazení klecových vajec zároveň přineslo další překvapivý efekt. Vajec se prodává více a soustavně začal růst zájem o vejce z těch nejekologičtějších chovů.
A to i přesto, že jejich cena je s ohledem na náročné podmínky chovu a zpracování vyšší. Právě kvůli obavě, že si někteří zákazníci nebudou moci za vajíčka připlatit, zařadil Košík do nabídky i jeden druh podestýlkových vajec, jejichž cenu dotuje a není tak vyšší, než u původních klecových. Obavy se však nepotvrdily a lidé jsou prý ochotni za vejce utratit více, než v minulých letech.
„Zákazníci sami začali chápat, že rozdíl v kvalitě chovu se odrazí také v chuti vajíček. A rozumí tomu, že vyprodukovat dobrá vajíčka prostě něco stojí. Známe naše farmáře, takže víme, jaké mají náklady na produkci, když chtějí své řemeslo dělat pořádně a v podobném duchu je představujeme prostřednictvím seriálů i našim zákazníkům. Jejich snažení tak více rozumí a radši je podpoří,“ dodává Jeřábek.
Podle Jeřábka je obliba ekologických vajíček jasným důkazem, že v Česku začíná dobře fungovat nejen potravinový patriotismus – tedy snaha preferovat lokální produkci kvůli zemi původu, ale také „volba korunou“. Zákazníci stále častěji podporují zvýšenou útratou řemeslné dodavatele a rodinné podniky, které si to z jejich pohledu zaslouží.
Jan Katina, předseda Českého svazu zpracovatelů masa, se domnívá, že čeští spotřebitelé jsou zatím stále cenově senzitivní, což tuzemským producentům potravin příliš nepřeje. „Spotřebitelé v západních zemích jsou oproti těm českým podstatně více patriotičtí,“ tvrdí a dodává: „Němečtí spotřebitelé preferují německé maso, francouzští to francouzské a tak dále. Preferují ho i za vyšší cenu.“
proč jsou vajíčka dráha . a proč se lidi o ně hádají.
moc dráha vajíčka mohli by být levnější pak se budou lidi prat .
moc ráda nejsem.
mám strach