Reklama při Super Bowlu je rekordně drahá

Názor
Cena půlminutového reklamního spotu při letošním finále ligy amerického fotbalu Super Bowl se vyšplhala na rekordních sedm milionů dolarů. To odpovídá více než 155 milionům korun. Loni vyšel tentýž reklamní prostor ještě jen na 6,5 milionu dolarů. To značí jeho meziroční zdražení o zhruba 7,7 procenta. Pokud od této hodnoty ale odečteme inflaci, zdražení je výrazně mírnější.
Cena půlminutového reklamního spotu při letošním finále ligy amerického fotbalu Super Bowl se vyšplhala na rekordních sedm milionů dolarů. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Spotřebitelská inflace v USA činila v prosinci meziročně 6,5 procenta. V lednu podle expertních odhadů poklesla nejpravděpodobněji na 6,2 procenta (údaj bude zveřejněn v úterý, pozn. aut.). Reálně tak z roku na rok reklamní čas při Super Bowlu zdražil pouze o 1 až 1,5 procenta.

Daleko markantnější je ovšem zdražení oproti roku 2021. Tehdy daný reklamní prostor vyšel na 5,5 milionů dolarů, což v dnešních cenách odpovídá zhruba šesti milionům dolarů. Oproti roku 2021 tak reklamní čas při Super Bowlu zdražil o necelých 17 procent. Cena roku 2021 byla ovšem snížena probíhající pandemií.

Ještě mnohem výraznější je zdražení reklamního času v posledních přibližně dvaceti letech. Vždyť v roce 2002 činila cena daného reklamního prostoru 2,2 milionu dolarů (viz graf). To po zohlednění inflace v USA odpovídá zhruba 3,6 milionu dolarů.

Zdroj: Statista

Takže reálně, tedy po zohlednění inflace, je reklamní čas při finále nyní o skoro 100 procent, přesněji o 94,4 procenta, dražší než roku 2002. Za dvě dekády tedy cena reklamního spotu při Super Bowlu narostla reálně na skoro dvojnásobek.

Zřejmě nejslavnější „superbowlovou“ reklamou historie je ta na počítače Apple z roku 1984. Apple tehdy platil milion dolarů za 60vteřinový spot. Za půlminutu reklamního prostoru tedy dal 500 tisíc dolarů. To v dnešních cenách odpovídá přibližně 1,4 milionu dolarů. Dnes by tedy Apple za stejný reklamní prostor platil reálně, po zohlednění inflace za celé období od roku 1984, pětkrát tolik.

Za citelným reálným růstem ceny reklamního prostoru při Super Bowlu v posledních desetiletích stojí především vzestup kupní síly amerického spotřebitele.

Za ním stojí pro změnu především technologický rozmach a související růst produktivity amerických firem, reálný vzestup cen aktiv typu akcií a nemovitostí, rozvoj mezinárodního obchodu a globalizace, ale také růst zadlužení, a to zejména amerických domácností.

Autor je hlavní ekonom Trinity Bank
(Redakčně upraveno)

Ilustrační foto: Depositphotos.com

PSALI JSME:
Nedělní sportovní svátek Super Bowl bude i prověrkou technologií

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Spotřebitel

Posvítí nám semafor na cestu ke zdraví?

Snaha usnadnit spotřebitelům orientaci v obalech, aby se nenechali zmást líbivými obrázky a lákavými tvrzeními. Systém, který nám pomůže v boji s nezdravými stravovacími návyky. To zní jako krok, proti němuž není …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Kyberzločinec se natahoval pro 13 milionů korun, ale neuspěl

Průzkum
Více než polovina Čechů a Češek se dostala do situace, kdy se někdo snažil ukrást peníze z jejich účtu nebo platební karty. Vyplývá to z výsledků nejnovějšího průzkumu, který Finančním a ekonomickým informacím (FAEI.cz) poskytla technologická a platební společnost Mastercard. Podle České bankovní asociace (ČBA) je nejvyšší zachráněná částka u jednoho klienta 13 milionů korun.