Revoluce v reklamě na zdravotnické prostředky i na doplňky stravy

Příští měsíc nabude účinnosti novela zákona o regulaci reklamy, která výrazně zpřísňuje pravidla propagace zdravotnických prostředků a takzvaných výrobků cílících na zdraví, tedy doplňků stravy nebo zdravotní kosmetiky. V praxi to například znamená, že chronicky známé reklamy typu „doporučuje devět z deseti lékařů“ budou nově porušovat zákon.
Posuzování propagace zdravotnických prostředků bude mít na starosti Státní ústav pro kontrolu léčiv, který už má s touto problematikou zkušenosti u regulace reklamy na léky. Ilustrační foto: Pixabay.com

Ze všech forem propagace budou muset zmizet celebrity i lékařské autority, ale také přehnané sliby ohledně účinnosti nebo typický výraz „klinicky testováno“.

Mezi zdravotnické prostředky patří třeba různé pastilky na bolest v krku, sirupy, nosní spreje, oční kapky, hřejivé náplasti, přípravky na gynekologické či zažívací obtíže, ale i kontaktní čočky, ortézy nebo testy na covid-19. Tuto oblast postihne celá řada nových pravidel. Bude nutné vyhnout se oblíbeným slovním spojením, jako třeba „zaručený účinek“.

Reklamy například nebudou smět budit dojem, že lékař není potřeba, strašit, nebo používat klamné texty, názvy či symboly. Reklamy také nebudou moci odkazovat na úspěšnou klinickou zkoušku, protože ta je ve skutečnosti nezbytnou podmínkou pro uvedení každého takového prostředku na trh.

PSALI JSME:
Bylinky nebo Herbalife jako prevence proti koronaviru? Někteří prodejci doplňků stravy zneužívají situaci, varuje inspekce

Výrobce doplňků stravy (například kloubní výživa – pozn. red.) či zdravotní kosmetiky (například na lupénku nebo atopické ekzémy – pozn. red.) pak čekají čtyři nová omezení. Nebudou smět naznačovat, že je jejich výrobek lékem či zdravotnickým prostředkem; přehnaně slibovat uzdravení či naopak hrozit zhoršením zdravotního stavu; a používat k propagaci vědce, odborníky či celebrity.

„Takto přísná pravidla doteď platila u léků, ale zdravotnické prostředky podobně regulovány nebyly. Jde tedy skutečně o velkou změnu, kdy prakticky každý výrobce, prodejce nebo marketingová agentura bude muset zrevidovat veškeré reklamy, popisky na e-shopech, ale i blogy či texty na sociálních sítích. Zřejmě také v tomto odvětví dojde k pozastavení spolupráce s influencery,“ domnívá se Jiří Komár, ředitel digitální marketingové agentury Advisio.

A jaké byly důvody pro přijetí této novely? „Zákonodárcům vadila přehnaná tvrzení v reklamách na některé zdravotnické prostředky, doplňky stravy nebo kosmetiku, která líčila jejich účinky téměř na úrovni elixíru života,“ říká Andrea Pavelcová, právnička z advokátní kanceláře eLegal.

PSALI JSME:
Léky, doplňky stravy i potraviny se mohou „poprat“ a poškodit zdraví

Podle ní však novela znamená přechod z extrému do extrému: „Z obecné regulace reklamy a zásad ochrany spotřebitele se posouváme k velmi přísné úpravě, která jde nad rámec požadovaný ze strany EU. Reklama na náplast či krém tak bude posuzována podobně, jako by šlo třeba o lék na nemoci cév.“

Novela nabývá účinnosti 26. května 2021. Při nedodržení zákona budou hrozit až milionové pokuty. Posuzování propagace zdravotnických prostředků bude mít na starosti Státní ústav pro kontrolu léčiv (SÚKL), který už má s touto problematikou zkušenosti u regulace reklamy na léky.

Až dosud spadala problematika zdravotnických prostředků pod krajské živnostenské úřady, které však nedisponovaly příslušnými odborníky. Doplňky stravy doteď řešila Státní zemědělská a potravinářská inspekce a zůstane tomu tak i nadále. Případná porušení zmíněné novely zákona v reklamách v televizi a rádiu pak vedle toho bude řešit i Rada pro rozhlasové a televizní vysílání.

PSALI JSME:
Triky kosmetických firem. Funguje 100% ochrana před sluncem a faktor 100?

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Právo

Divoké parkování se nevyplácí

Pod sjezdovkou jste zaplatili několik stovek parkovného, ale když se po lyžování vrátíte k vozidlu, čeká vás nemilé překvapení. Auto je poškozené či vykradené. Je poškozená karoserie, nebo je pryč nejen vybavení …

Posílají vás rozměnit bankovku? Porušují zákon

Jéé, já nemám zpátky. To si musíte rozměnit! Tak tuhle větu jsme u pokladen slyšeli u mnohokrát a patrně nám pokaždé zrychlila puls. Ani zdaleka to není jen ozvěna dávných časů, kdy pracovníci služeb měli na paměti …

Obral vás kamarád? Bojujte!

Už se vám stalo, že se na váš úkor někdo jiný obohatil? Nemuselo jít o krádež, podvod či jiný úmyslný trestný čin, dokonce ani nešťastnou shodu okolností, a přesto jste přišli o peníze? Prostě jste se snažili někomu …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Jaká je budoucnost výškových dřevostaveb v Česku?

Analýza
V České republice stále platí zastaralá norma omezující výšku dřevostaveb na devět, respektive dvanáct metrů. Legislativa by se však měla brzy změnit. S ohledem na nespornou ekonomickou výnosnost projektů chtějí developeři stavět minimálně osmipatrové stavby (22,5 m), s výhledem do budoucna až osmdesátimetrové projekty, a to tzv. inženýrským způsobem.