Ropa historicky zlevňuje, benzín i nafta v ČR mohou spadnout k cenové úrovni 25 korun za litr

Analýza
Cena ropy v pátek zažila volný pád, za jediný den spadla o zhruba deset procent. Tedy nejvýrazněji od roku 2008. V příštím týdnu, až se začne naplno obchodovat, velmi pravděpodobně na tento pád naváže. Podle některých analýz se její cena může propadnout až na dvacetileté minimum. Ropa Brent by se v takovém případě prodávala za cenu kolem třiceti dolarů za barel, nebo dokonce ještě levněji. Nyní barel Brentu vyjde na 45,30 dolaru.
Rusko není tolik jako Saúdská Arábie závislé na příjmech z ropy. Ilustrační foto: Depositphotos.com

První nápovědou, jak trh páteční pád ropné ceny vstřebává, bude již nedělní obchodování v Saúdské Arábii. Akcie tamního ropného podniku Saudi Aramco se zatím drží nad upisovací cenou ze sklonku loňského roku, kdy se s nimi začalo na rijádském parketu obchodovat, v rámci největší primární emise dějin. Zatím naposledy se s nimi obchodovalo tento týden ve čtvrtek, nemohly tedy ještě reagovat na páteční dění.

Krach jednání OPEC

V pátek totiž naprosto a vlastně i nečekaně zkrachovala jednání kartelu OPEC a dalších deseti těžařských zemí v čele s Ruskem. To znamená, že od dubna bude trh ropou doslova zaplaven. Do konce března totiž ještě platí předchozí ujednání o omezení těžby. Saúdská Arábie, faktický lídr OPEC, tlačila tento týden v rámci vídeňských jednání, aby zúčastněné těžařské země omezily svoji těžbu o dalších 1,5 milionu barelů denně.

Slibovala si od toho, že tak cenu ropy stabilizuje. Ropa se totiž v souvislosti s globálním šířením koronavirové nákazy ocitá pod silným výprodejním tlakem. Výrazně klesla nejen poptávka Číny, světově největšího dovozce ropy, ale nyní také dalších zemí, neboť nákaza celosvětově ochromuje leteckou přepravu, přepravu obecně i turistický ruch. Poptávkový šok, který nákaza způsobuje, ovšem snižuje či sníží také průmyslovou výrobu.

Rusko škrty v těžbě odmítlo

OPEC a další těžaři měli prakticky jedinou možnost, jak zabránit poklesu cen ropy, způsobeném tímto pádem v poptávce. Tou možností bylo právě to, po čem volal Rijád, tedy další škrty v těžbě. Snížená těžba by učinila ropu na světovém trhu vzácnější, což mohlo její cenu stabilizovat i při dramaticky klesající poptávce. Rusko však škrty odmítlo. Tím pádem se celá aliance těžařských zemí, fungující od roku 2016, rozpadla. Ostatní těžaři podmiňovali svoji součinnost při dalším omezení těžby právě aktivním zapojením Ruska. Od dubna lze tedy čekat závody ve zvyšování tržního podílu.

S pátečním krachem vídeňských jednání totiž současně právě padá nyní platná dohoda o omezování těžby. Jednotlivé těžařské státy tedy zřejmě výrazně navýší svoji těžbu, dosud spoutávanou, a budou se snažit živelně ukořistit vyšší tržní podíl. Nabídka ropy na světovém trhu poroste při výrazně oslabené poptávce. Výsledkem nemůže být nic jiného než další citelný pokles cen ropy. Ta by mohla skončit právě až na úrovni třiceti dolarů za barel, případně i pod ní.

Moskva z levné ropy radost nemá, zdaleka ji ovšem nermoutí tak jako Rijád. Což je klíčový důvod, proč Rusko na dohodu ve Vídni nepřistoupilo. Rusko není tolik jako Saúdská Arábie závislé na příjmech z ropy. Navíc může mít silnější zájem, i geopolitický, na oslabení amerických břidličných těžařů.

PSALI JSME:
Koronavirus rozhádal Moskvu s Rijádem. Čechům o dost zlevní pohonné hmoty

Peking ruskou ropu nadále kupuje

Jejich těžba je nákladnější, než těžba Ruska či Saúdské Arábie, a vyplácí se jim pouze nad určitou úrovní ceny ropy. Jakmile ropa pod tuto úroveň zlevní, břidliční producenti omezují nebo ukončují svoji těžbu, přičemž Moskva ráda obsadí takto vyklizené místo na trhu a svůj tržní podíl navýší. Nižší cenu ropy si pak bude kompenzovat tím, že jí prodá více. Rusko taktéž není tolik jako ostatní těžaři poškozeno výpadkem v čínském odběru, neboť Peking nadále ruskou ropu kupuje, do zásobníků.

V příštích týdnech tedy pravděpodobně citelně klesne nejen cena ropy, ale také pohonných hmot u českých čerpacích stanic. Rozhodně nelze vyloučit, že jak benzín, tak nafta budou už v dubnu stát opět méně než třicet korun na litr (nyní stojí v průměru před 31 korun za litr), což se stalo naposledy v létě 2017. Pokud by cena ropa trvaleji klesla k úrovni kolem třiceti dolarů za barel, nelze vyloučit postupné zlevňování pohonných hmot v ČR až k úrovním kolem 25 korun za litr.

Už přitom nyní platí, že pohonné hmoty v ČR jsou z historické perspektivy vůbec nejlevnější od 90. let, a sice ve vztahu k výši průměrné hrubé mzdy. V loňském čtvrtém čtvrtletí se za částku odpovídající měsíční hrubé mzdě dalo v ČR pořídit 1128 litrů pohonných hmot, tedy nejvíce minimálně právě od 90. let (viz graf níže).

Autor je hlavní ekonom Czech Fund
(Redakčně upraveno)

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Ekonomika

Hrozí růst cen pohonných hmot nad 40 korun za litr

Zlevňování pohonných hmot, jež přechodně nastalo v polovině března, vzalo za své. Zdražování přitom nekončí. Benzín v uplynulých sedmi dnech zdražil o 24 haléřů na litr, nyní se podle údajů společnosti CCS prodává …

Česká ekonomika v závěru roku 2023 solidně rostla

Konečný odhad tuzemského hrubého domácího produktu (HDP) za čtvrté čtvrtletí přinesl vzestupnou revizi mezičtvrtletního růstu ekonomiky z původních 0,2 na 0,4 procenta. V meziročním srovnání ekonomika vzrostla o 0,2 …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Jaká je budoucnost výškových dřevostaveb v Česku?

Analýza
V České republice stále platí zastaralá norma omezující výšku dřevostaveb na devět, respektive dvanáct metrů. Legislativa by se však měla brzy změnit. S ohledem na nespornou ekonomickou výnosnost projektů chtějí developeři stavět minimálně osmipatrové stavby (22,5 m), s výhledem do budoucna až osmdesátimetrové projekty, a to tzv. inženýrským způsobem.