Ropa hledá oporu po rekordním propadu

Názor
Ropa se v pondělí 2. listopadu propadla na své pětiměsíční minimum, přičemž se jí krátce poté podařilo získat 12 % zpět. Vývoj, který narušil poměrně klidné období panující od letošního června, měl tři hlavní aktéry: Libyi, covid-19 a OPEC+. Oslabení bylo – stejně jako v dubnu – způsobené poklesem poptávky a růstem produkce. Rychlý pád se zastavil, až když se trhy znovu začaly soustředit na podporu ze strany OPEC+.
Je vysoce nepravděpodobné, že bychom byli svědky dalšího kolapsu cen ropy, jaký jsme zažili v dubnu. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Čínská poptávka opadá

Vlna nových lockdownů a protivirových opatření v Evropě a rychlý nárůst výskytu nových případů po celých Spojených státech zvýšily obavy ohledně vývoje poptávky po ropě. Zároveň došlo k něčemu, co může být pro OPEC+ ještě horší – k rychlé obnově libyjské ropné produkce.

Tento vývoj podle nás prudce snížil pravděpodobnost, že země OPEC+ nakonec přistoupí ke zvýšení produkce o 1,9 milionu barelů denně, které bylo plánováno od ledna. K zotavení hodnot došlo až poté, co se objevily zprávy, že ruský ministr energetiky debatoval s místními výrobci o případném odložení plánovaného zvýšení produkce, které je podle nás vzhledem k nedávnému zhoršení krátkodobého fundamentálního výhledu téměř jisté.

K tlakům na cenu i na OPEC+ přispívá také americká produkce, která se po velice aktivní a bouřlivé hurikánové sezóně evidentně otřepala a navzdory cenám, které spadly pod 50 dolarů, se začala znovu šplhat vzhůru. Navíc se objevují náznaky, že začíná uvadat silná poptávka z Číny, která v posledních měsících pomáhala urychlit nalezení nové rovnováhy.

PSALI JSME:
Karanténní uzavírky ve Francii a Německu sráží cenu ropy

Kolaps cen ropy je zatím nepravděpodobný

V posledním týdnu se propadla také ropa Brent, která se od června obchodovala v úzkém pásmu. Ropa a komodity obecně nemají na rozdíl od cenných papírů možnost tolik pracovat s očekáváním, protože je třeba každý den vyrovnat nabídku s poptávkou.

Zejména v případě ropy to znamená, že jakmile je jednou vytěžena, je nutné ji buď někde uskladnit, nebo spotřebovat. A pokud docházejí skladovací kapacity, může tím utrpět cena, zejména na předním konci křivky, neboť je třeba získat pozornost vlastníků tankerů i pozemních skladovacích zařízení kvůli spekulacím s dostupnou kapacitou.

Je však vysoce nepravděpodobné, že bychom byli svědky dalšího kolapsu cen ropy, jaký jsme zažili v dubnu. Asijská poptávka se drží vysoko a ani ve Spojených státech nejspíš poptávka po pohonných hmotách příliš neklesne, protože tam stále panuje značný odpor k lockdownům.

Vzhledem k tomu očekáváme, že by se mohla ropa Brent dál obchodovat v úzkém pásmu, i když bude cena lehce klesat.

PSALI JSME:
Komodity jsou na tom před americkými volbami lépe než akcie

Opomíjená fosilní paliva

Jakmile se sníží současný převis volných kapacit a poptávka se vrátí k trendu růstu nad 100 milionů barelů denně, nedostatek investic od producentů ropy pravděpodobně povede k výraznému oživení cen. Hned jak se trh začne vyrovnávat s deseti ropnými giganty (např. Aramco) a deseti největšími nezávislými producenty v USA, může začít získávat zpět alespoň nějakou částku z téměř 800 miliard dolarů tržní kapitalizace, kterou letos ztratil.

Zatímco S&P 500 se obchoduje meziročně o několik procent výše, některé z hlavních ETF souvisejících s energiemi ztratily více než 50 % své hodnoty. Sektor se tak potýká nejen s nižšími cenami ropy, ale také s přívalem zelených investic na úkor tradičních poskytovatelů energií.

A tak zatímco investoři hledají zelené investice, ignorují skutečnost, že fosilní paliva, ať se jim to líbí nebo ne, zůstanou klíčovým zdrojem energie pro několik nadcházejících desetiletí. Nedostatek současných investic do odvětví proto představuje riziko, že ceny pohonných hmot budou po roce 2021 vyšší než v roce 2021 – v době, kdy si to globální ekonomika může dovolit nejméně.

Autor je hlavní komoditní stratég Saxo Bank
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
Americké volby, covid a komodity

×
  1. Nevím jak benzín a nafta,já jsem rád za LPG v ceně 10.9 kč…..S almužnou místo platu bych toho benzínu moc nekoupil! Měsíčně mám rozpočet na palivo do auta max. za 300 kč. Od jara do podzimu jezdím na elektrokole. Zas ale můžu pochválit svého zaměstnavatele,který má novou Q7 za 2 miliony a ještě má pořád Tuarega,který stál rovněž 2 miliony kč.Jo,podnikatelé jsou v ČR velcí chudáci a stát jim musí vymýšlet různé úlevy………

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Investice

Závod mezi počtem nakažených a vývojem vakcíny

Na začátku týdne zaznamenaly akciové trhy slušné zisky. Americký širokopásmový index S&P500 dokonce dosáhl v pondělí historického maxima. Následně z rekordu mírně slevil. Důvod je jednoduchý – prudký nárůst …

Peníze by měly vydělávat další peníze

Od vypuknutí koronavirové krize v České republice přibylo na účtech domácností 191,4 miliardy korun. O rostoucí úspory se lidé moc dobře nestarají. Většinou je nechávají na běžných či spořicích účtech. To je sice …

Nejčtenější

Nechcete už pracovat? Začněte počítat…

Už se vám nechce pracovat, protože jste se podle vašeho mínění už napracovali dost? Pak je ta správná chvíle spočítat si, zda máte nárok na starobní důchod, případně předdůchod či předčasný důchod. Pokud ještě ne, …
Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Češi zatím s vánočními nákupy otálejí

Analýza
Největší sezóna pro e-shopy je každoročně před Vánoci. Ani letos tomu nebude jinak – s tím rozdílem, že situace významně poznamenala vládní opatření kvůli onemocnění covid-19. Přepravní společnosti upozorňují, že pokud by nouzový stav trval až do Vánoc, poptávka po doručení domů bude oproti uplynulým letům enormní a nad limity navýšených kapacit většiny přepravních společností na tuzemském trhu.
Rolovat nahoru