Ropné kohouty zůstanou utažené. Řidiči si sáhnou hluboko do kapsy

Názor
Kartel OPEC a jeho spojenci redukují nabídku ropy na světových trzích přibližně o osm milionů barelů denně. To vzhledem ke světové poptávce po ropě v rozsahu kolem 93 milionů barelů denně vytváří extrémně silný tlak vedoucí k prudkému růstu ceny ropy.
Při současných cenách ropy se pohonné hmoty na čerpacích stanicích v České republice brzy přehoupnou přes hranici 30 korun za litr. Ilustrační foto: FAEI.cz

Z jednání kartelu OPEC a jeho spojenců je zřejmé, že ropné státy si chtějí kompenzovat ztráty z koronavirové krize a budou dál tlačit na růst ceny ropy. Prodloužily proto restrikce na těžbu ropy až do konce dubna. Výjimku získalo Rusko, které může svou těžbu ropy mírně navýšit o 130 000 barelů denně. Další výjimku dostal Kazachstán, který svou těžbu může navýšit o zanedbatelných 20 000 barelů denně.

Saúdská Arábie prodlouží své dobrovolné omezení těžby o jeden milion barelů denně. Vzhledem k obnovující se světové ekonomice jde o překvapivou informaci, která vedla k růstu ceny ropy na světových trzích. Ropa Brent překročila úroveň 67 dolarů za barel a je nejdražší od ledna 2020. V tuto chvíli se cena ropy pohybuje na úrovních, které byly obvyklé před vypuknutím pandemie koronaviru.

Zdražení ropy na světových trzích není dobrou zprávou pro řidiče. Při současných cenách ropy se pohonné hmoty na čerpacích stanicích v České republice brzy přehoupnou přes hranici 30 korun za litr. K růstu cen pohonných hmot navíc přispívá oslabování koruny vůči dolaru. Řidiče naftových vozidel může těšit, že vláda od letošního roku snížila spotřební daň, což tlumí nárůst ceny nafty. Řidiči benzinových vozidel však mají smůlu a výrazně si připlatí.

Autor je hlavní ekonom společnosti BH Securities
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
Šok na trhu s ropou: Klíčoví těžaři nezvyšují těžbu, pohonné hmoty v ČR dále citelně podraží

Zavřít reklamu ×
  1. Kdo má hlavu jen na to aby mu nepršelo do krku tak řve a stěžuje si na ceny benzínu.Já jezdím už 20 let na LPG a jsem spokojen!

      • Něco podobného mě říkal odborník v Hondě Zlín před 10 lety když viděl mého Accorda na LPG a dokonce bez přímazu.Já však jezdím stále dál a auto má najeto 320 tis. km.Hodně mechaniků prorokovalo konec motoru na 200 tis. km………Nevěřte všemu co se píše a mluví!Nedělejte ze sebe hloupou ovci,která se bojí i vlastního stínu.

  2. Tak vzhledem k tomu , že daně tvoří 2/3 ceny produktu , tak jsme si zvykli na drahotu a nízkou životní uroveň.

  3. To jsou takový hajzlové! Už mě přestává bavit stupidní věta: „Budeme si kompenzovat ušlé zisky…“ To si blbečkové z OPEC myslí, že jsou jediní kdo si utahuje opasky? Ono lidí se ta krize asi vůbec nedotkla… Takovéto dodavatele bych jako stát ihned odstřihl a našel si jiné, škoda, že to není tak jednoduché…

  4. U elektromobilu mi to zdražování nečiní problém. A fosilům evidentně taky ne, s láskou odevzdávají 70% daní z PHM a ještě jsou na to hrdí. No tak solte, a hlavně dost vydělávejte, abyste na podporu eráru měli dost škvarků….

Napsat komentář: Michael Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Ekonomika

Hrozí růst cen pohonných hmot nad 40 korun za litr

Zlevňování pohonných hmot, jež přechodně nastalo v polovině března, vzalo za své. Zdražování přitom nekončí. Benzín v uplynulých sedmi dnech zdražil o 24 haléřů na litr, nyní se podle údajů společnosti CCS prodává …

Česká ekonomika v závěru roku 2023 solidně rostla

Konečný odhad tuzemského hrubého domácího produktu (HDP) za čtvrté čtvrtletí přinesl vzestupnou revizi mezičtvrtletního růstu ekonomiky z původních 0,2 na 0,4 procenta. V meziročním srovnání ekonomika vzrostla o 0,2 …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Jaká je budoucnost výškových dřevostaveb v Česku?

Analýza
V České republice stále platí zastaralá norma omezující výšku dřevostaveb na devět, respektive dvanáct metrů. Legislativa by se však měla brzy změnit. S ohledem na nespornou ekonomickou výnosnost projektů chtějí developeři stavět minimálně osmipatrové stavby (22,5 m), s výhledem do budoucna až osmdesátimetrové projekty, a to tzv. inženýrským způsobem.