Kyjev však minulý týden pro Bloomberg uvedl, že Lukoil svoji ropu mohl posílat dále, neboť její přepravu přes Ukrajinu zajišťuje jeho švýcarská dceřiná firma Litasco, která sankcionována není. Ukrajinská legislativa přitom hledí na přepravce ropy jako na jejího vlastníka.
Podle Zsolta Hernádiho, šéfa maďarského petrochemického podniku MOL, pod jehož křídla Slovnaft patří, by navíc Lukoil mohl dodávat Maďarsku a Slovensku ropu přes Chorvatsko a tamní přístav Omišajl a následně ropovod Adria.
Musela by to však být ropa vytěžená Lukoilem mimo území Ruska, například v jeho vrtech v Iráku, protože ruskou námořně dodávanou ropu Chorvatsko dovážet nemůže, kvůli embargu EU. Nicméně taková operace by se Lukoilu a nakonec i Budapešti a Bratislavě prodražila.
Lukoil by svoji ropu původně určenou pro Maďarsko a Slovensko přesměroval tak, aby pokryla výpadky způsobené přesměrováním třeba právě jeho irácké ropy do Chorvatska a dále do Maďarska a na Slovensko. Což se prodraží.
Navíc, Chorvatsko by prakticky získalo monopol v tranzitním zajišťování dodávek ropy Maďarsku a Slovensku, což pro tyto země znamená další zdražení.
Nicméně, nešlo by o situaci úplně bezprecedentní. Ruská státní Rosněfť nyní skrze svoji dceru Rosneft Deutschland fakticky zajišťuje dodávky přes Polsko do Německa ropy z Kazachstánu, ačkoli Polsko i německá média neskrývají podezření, že ve skutečnosti jde o ropu ruskou.
Německá vláda sice po invazi Ruska na Ukrajinu roku 2022 zvažovala vyvlastnění a zestátnění firmy Rosneft Deutschland, ta ale nakonec skončila jen v německém správcovství, což znamená, že její majetek zůstává ve vlastnictví Ruska.
Pokud tedy Rosněfť zajišťuje Německu dodávky tranzitem přes Polsko, a sice ropy z Kazachstánu, proč by Lukoil nemohl tranzitem přes Chorvatsko zajišťovat dodávky své irácké ropy do Maďarska a na Slovensko.
Palivová krize v Maďarsku a na Slovensku kvůli ukrajinským sankcím na Lukoil tedy nastat vskutku nemusí, a to dokonce ani tehdy ne, pokud si Budapešť a Bratislava „postaví hlavu“, že jinou ropu, než tu od Lukoilu, nechtějí. Jen se jim to zkrátka prodraží.
Právě proto záměrně zveličují hrozbu palivové krize u sebe doma a čekají, že Brusel a Kyjev pod tímto tlakem „cuknou“ a explicitně Lukoilu umožní vozit ropu potrubím přes Ukrajinu, jako to bylo běžné až do letošního června.
Sám zmíněný Hernádi upozorňuje, že Maďarsku a Slovensku palivová krize nehrozí a že za výhrůžkami takovou krizí stojí nikoli čistě politika Budapešti a Bratislavy. Ropa od Lukoilu je totiž pro Maďarsko a Slovensko díky slevě o zhruba pětinu levnější než ropa od jiných ruských dodavatelů, a ještě dramatičtěji levnější než ropa, která by mohla přitékat přes Chorvatsko.
Autor je hlavní ekonom Trinity Bank
(Redakčně upraveno)
Autor názoru zapomněl popsat celou skutečnost. Maďarský Mol vlastní rafinerie v Maďarsku,Slovensku v České republice a v Chorvatsku.Postupně některé rafinerie utlumuje,zavírá. Nejvíce dnes Mol produkuje paliva ve Slovnaftu na Slovensku,kam taky vede ropovod. z Ukrajiny a Chorvatska. Protože vztahy Molu a Chorvatska(INA) nejsou nejlepší tak je to pro Maďarsko trochu problém. Je známo,že Mol patří mezi nejdražší prodejce paliv na českém trhu. Vlastně celá politika Molu je trochu podivná.A tak se nelze divit,že je dnes kolem odstavení ropovodu zle. Těžko se bude hledat řešení,které bude mít plusové body pro Maďarsko.
Jen poznámka – Mol nevlastní žádnou rafinerii v ČR.
No jo, to se národovcům v Horních i Dolních Uhrách jaksi nehodí do argumentace. A to ještě Maďaři ani netuší, že jejich kaskadérský pokus o stavbu JE Paks II dopadne na ústa a zbydou jim jen obrovské problémy, rusácko si nikdy nelámalo hlavu dodržováním smluv, ale dám ruku do ohně, že maďarské dluhy u ruské banky budou krutě vymáhat. Tomu ostatně napovídá i současná Orbánova politika s uvolněním vstupu Rusů do EU, máme se nač těšit.
Patří jim to, těm š.mejdům prorusskejm