Roudnice nad Labem: Letecké legendy na vlastní oči

Spatřit ve vzduchu i na zemi na vlastní oči letadla, která se zasloužila o vítězství ve druhé světové válce jak v Evropě, tak v Asii a Pacifiku, měli během uplynulého víkendu (s téměř identickým programem v sobotu i v neděli) možnost nejen fandové aviatiky a historie na jubilejním 15. ročníku Memorial Air show na letišti v Roudnici nad Labem. Letošní ročník připomněl 75 let od vylodění spojenců v Normandii, na kterém se podíleli i českoslovenští piloti.
Letošní jubilejní ročník letecké show na letišti v Roudnici na Labem byl věnován vylodění spojenců v Normandii. Foto: FAEI.cz

A že bylo na co se dívat. Vylodění v Normandii připomněly svou specifickou kamufláží americká stíhačka P-51D Mustang a legendární britský Spitfire, s nímž za války létali naši letci. Oba stroje nesly dobové černobílé pruhy na spodní straně křídel, jimiž byly před Dnem D všechny spojenecké letouny označeny kvůli lepší identifikaci.

Supermarine Spitfire. Foto: FAEI.cz

Konec války dále připomněly americké stroje ze stáje Red Bull. Prvním z nich byl „hliníkově stříbřitý“ elegantní jednomístný dvojmotorový stíhací a stíhací bombardovací letoun P 38 Lightning, jemuž Němci přezdívali „dvojocasý ďábel“ a který také výrazně zasáhl do bojů proti Japoncům.

P 38 Lightning. Foto: FAEI.cz

Včetně toho, že při jednom z útoků těchto strojů bylo sestřeleno letadlo, v němž seděl japonský admirál Jamamoto, jenž byl osobně odpovědný za útok na americkou základnu Pearl Harbor. Ten, jak víme z historie, zapříčinil vstup USA do války.

P 38 Lightning. Foto: FAEI.cz

Druhým ze strojů byla stíhačka amerického námořnictva F4U-4 Corsair. Pilot stíhačky s profilem křídel ve tvaru „w“, která během druhé světové války operovala zejména v Pacifiku, předvedl na stojánce i sklopení křídel, díky němuž bylo možné na letadlových lodích umístit více letounů. Přestože měla stíhačka problémy s přistáváním na letadlových lodích, její piloti dosáhli průměrného sestřelení 11 japonských letadel při ztrátě jednoho vlastního stroje.

F4U-4 Corsair. Foto: FAEI.cz

Corsairy později aktivně zasáhly i do korejské války, francouzské války v Indočíně, o dva roky později během Suezské krize a bojovaly ještě začátkem 60. let minulého století během francouzských koloniálních válek v Alžírsku a Tunisku. Ještě v šedesátých letech Corsairy používala i letectva řady dalších států.

F4U-4 Corsair. Foto: FAEI.cz

Válku ve Vietnamu připomněl bitevní a průzkumný letoun OV-10 Bronco v německé imatrikulaci. Používal se i pro „svoz“ amerických pilotů, kteří byli sestřeleni nebo havarovali. Německé letectvo používalo toto víceúčelové letadlo až do roku 1990.

OV-10 Bronco v německé imatrikulaci. Foto: FAEI.cz

Druhoválečná letadla z východní fronty byla zastoupena dvoumístnou cvičnou stíhačkou Jak-11.

Poválečný československý cvičný stíhací Jak-11. Foto: FAEI.cz

A v Sovětském svazu během války licenčně vyráběnou Dakotou pod názvem Lisunov Li-2 v imatrikulaci maďarské letecké společnosti Malev.

Licenčně vyráběná americká DC-2 Dakota, alias Li-2 Lisunov. Foto: FAEI.cz

Vůbec nejstaršími letadly na roudnickém letišti byla trojice německých dvouplošníků Bücker, jejich piloti ve věku 55-65 let předváděli úžasné akrobatické kousky. Německá Luftwaffe před válkou i během ní používala tyto dvouplošníky k základnímu leteckému výcviku.

Předválečné dvouplošníky Bücher. Foto: FAEI.cz

Dalším letounem ze 30. let minulého století byla Baťova Elektra, dopravní letadlo Lockheed 10A, které má nezastupitelné místo v historii československého letectví. Zakladatel impéria, Jan Antonín Baťa, s ním od roku 1937 obletěl celý svět. Za války byl letoun prodán kanadskému vojenskému letectvu a následně více než desetkrát změnil majitele, až se jej před deseti lety podařilo koupit zpět do České republiky.

Baťova Electra. Foto: FAEI.cz

Současnost českého letectví reprezentovaly na Roudnicí nad Labem stroje Armády ČR. Sobotní návštěvníci byli podle organizátorů o přelety (švédských) dvou stíhaček JAS-39 Gripen ochuzeni, ale o to více si je užili nedělní fandové aviatiky. A žádné jiné letouny nebyly rychlejší a nenadělaly více hluku.

Stíhačka JAS-39 Gripen. Foto: FAEI.cz

Snažila se o to i dvojice lehkých českých podzvukových bitevníků L-159 ALCA z Aera Vodochody, z nichž jeden při přeletu nad diváky otevřeným podvozkem naznačoval, že by uměl přistát i na travnatém letišti.

L-159 ALCA. Foto: FAEI.cz

Otevřeným podvozkem se při přeletu nad roudnickým letištěm pochlubil i dopravní letoun CASA. Nejasnosti při jejich nákupu od španělského výrobce dodnes u soudu trápí mj. někdejší ministryni obrany Vlastu Parkanovou…

Dopravní letoun CASA. Foto: FAEI.cz

Co dokáží armádní letečtí záchranáři, ukázala posádka přítomného vrtulníku W-3A Sokol. Česká armáda v polovině 90. let minulého století získala 11 kusů těchto strojů z Polska výměnou za stíhačky MiG 29 v režii firmy Zenit.

W-3A Sokol. Foto: FAEI.cz

Jak vypadá absolutní špička letecké akrobacie, předvedl divákům na letišti v Roudnici nad Labem loňský mistr světa v sérii Red Bull Air Race (a někdejší pilot Gripenu) Martin Šonka se svým speciálem Extra 300 SR. Šonka nejenže se při vzletu odrazil nejrychleji ze všech, ale nad tím, co se svým strojem předváděl ve vzduchu, musely kroutit hlavou i zákony fyziky a aerodynamiky.

Martin Šonka se svým speciálem Extra 300 SR. Foto: FAEI.cz

Povzdech na závěr: Škoda, že Martin Šonka, ale i další piloti, u Red Bullu končí.

Zavřít reklamu ×

Napsat komentář: Redakce Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Lidé a společnost

Radim Klabal posiluje tým ComSource

Česká společnost ComSource, která se zaměřuje na kyberbezpečnost, síťovou infrastrukturu a datovou analytiku, rozšířila svůj tým. Novým Delivery Directorem se stal Radim Klabal. O změnách firma informovala portál …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Čtyři z deseti Čechů si nespoří na penzi. Nemají na to

Průzkum
Na penzi si nespoří čtyři z deseti Čechů, nejčastěji ti, kteří ji budou mít v budoucnu nejnižší. Vyplývá to z reprezentativního průzkumu, který pro Asociaci pro kapitálový trh ČR (AKAT ČR) uskutečnila agentura Perfect Crowd a který má redakce Finančních a ekonomických informací (FAEI.cz) k dispozici.