Šéf českého zastoupení Capgemini Zdeněk Přibylzdroj: FAEI

ROZHOVOR: „Bankéři budou firmám dělat třeba i faktury,“ říká šéf Capgemini Czech Republic Zdeněk Přibyl

Bankéře zneklidňují chytré mobily a finanční aplikace podporované obřími IT giganty. Investovat během necelé minuty nebude problém. Bez banky. Kdo by čekal týden, až bankou proběhne ověřovací a transakční kolečko. Nebo půjčit si peníze na e-shopu přes mobil. Snadné jako si koupit sms jízdenku. Bez banky. Šéf českého zastoupení Capgemini Zdeněk Přibyl v rozhovoru pro Finanční a ekonomický institut (FAEI) naznačuje, jak moc se budou muset banky změnit. Třeba i dělat podnikům faktury. V systémech, které si domluví u IT kolosů.

Co jsou vlastně finanční technologické společnosti, tzv. fintech?

Stojí na nejmodernějších IT platformách, neřeší žádné regulace, nemají povinnosti jako banky. Postaví to levně a rychle. Jejich poplatky jsou daleko menší, než bankovní. Zákazníci jim důvěřují, běžně je používají v rámci internetových obchodů. Vezmou si od nich krátkodobý úvěr. Je fakt, že Brusel už začíná připravovat i regulativní nařízení pro fintech, aby bylo zaručeno, že poplatky budou transparentní.
Budoucnost je každopádně v aplikacích umožňující okamžitou platbu v řádu vteřin. Mladá generace kolem roku 2000 je náročná a rychlá. Banky jsou si toho vědomy, systémy přestavují.

Přestavovat bankovní systémy je sice hezká věc, ale vyplácí se vůbec nosit peníze do bank, když je klientovi reálně znehodnocují?

Nevyplácí se to. Pokud člověk může investovat, tak jednou z cest je podílet se na založení fintech firmy nebo si koupit byt. To jsou ale těžké diskuze. Dřív se cena akcií tvořila na základě výsledků, dnes hlavně na základě pocitů. Já bych však pořád coby klient viděl i v bankovní sféře prostor vydělávat a ušetřit. Banka má výhodu, pokud ale pochopí, že musí s fintech spolupracovat.

Jaký bude podle vás osud bankovních poplatků?

Přiznám se, že jsem zastáncem bankovních poplatků. V 90. letech jsem bankéřům říkal: zaveďte poplatky, ať klienti vědí, že služby nelze dělat zadarmo.

Tak to jste tedy vy, kdo pomohl tradičním bankám vymyslet poplatek na kde co?

Druhá věc je ale to, že se z bankovních poplatků nakonec stal páteřní byznys. To je už něco jiného.
Každopádně éra skrytých poplatků jednoznačně končí. Některé služby ale můžete coby banka zpoplatnit, aniž to přijde klientům divné. Když chcete investovat, tak procesy trvají pořád dost dlouho. Klienti ale zaplatí rádi drobný poplatek například za službu, která jim umožní investovat rovnou z ulice, z mobilního telefonu. Na mobilu koupíte akcie a je to hotové. Dnes, když to děláte přes banku, trvá proces tři dny, týden. A mezitím se mění cena komodity, to je problém.
Okamžité globální investování se nyní snaží rozjet právě fintech společnosti. Systémy, které transakce realizují během vteřin, již existují.

S poplatky to tedy bude, jako když si koupím jízdenku do metra? Také je to vlastně poplatek za rychlost, za jednoduše vymezenou službu.

Přesně.

Česká bankovní asociace ve svém výzkumu názorů bankéřů na budoucnost bank do roku 2025 uvádí předpoklad, že ziskovost bank výrazně poklesne, a to i u nás. Souhlasíte?

Ano. Pokles ziskovosti z tradičních produktů lze ale vyrovnávat. Náklady lze snižovat tak, že se s někým na některý typ operací spojím, a nemusím investovat do budování vlastního systému. Teď jedou klasické banky vše samy. Do budoucna se budou muset spojovat, aby se vše zrychlilo a tedy zefektivnilo.
Kde se otevírá prostor bankám pro zisky? Ve firmách. Budete mít například podnik se stovkou kamiónů. To znamená denně spoustu faktur, platebních příkazů. Co když vám poskytnu službu, coby banka, že vám to vše ohlídám a veškeré platby realizuji? S bankovní garancí. A vy bance zaplatíte měsíčně pár drobných. Banka si systém nebude muset vyvíjet, nebude muset kupovat hardware, ale poptá systém třeba u Microsoftu. Firma ušetří, zruší fakturační oddělení. A banka má pak šanci získat tisíce takových klientů. Všichni vydělají.

Banky si budou muset více sednout se svými partnery, dodavateli, ale i konkurenty. Budou muset více otevřít své systémy pro propojení s jinými systémy. V bankách už vidím mladé lidi, kteří mají toto na starosti, a věřím, že novými byznys modely brzy přesvědčí i tradiční náčelníky v bankách.

Jindřich Kolomazník

Share

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *