„Řešte zákazníkům problémy, inovace přijdou samy,“ říká Petr Šídlo

Rozhovor

Přestože jsou inovace nezbytné pro udržení firmy na trhu, velmi často se vymýšlejí v „zasedačce“. Jenže to je způsob, který vede k úspěchu u zákazníků jen málokdy. Vždy však pohltí spoustu peněz, času a motivace lidí ve firmě. Jak přijít na to, co zákazníci opravdu ocení a jak s tím pracovat, vysvětluje v rozhovoru pro FAEI.cz Petr Šídlo, předseda správní rady o.p.s. Česká inovace a partner inovační firmy Direct People.

Petr Šídlo, předseda správní rady o.p.s. Česká inovace a partner inovační firmy Direct People. Foto: Archiv autora

Proč firmy stále tak snadno investují peníze a čas do něčeho, o čem se jen ony samy domnívají, že je to ta inovace, kterou zákazníci chtějí?
Protože je snadné uvěřit vlastnímu nápadu. Jenže pokud nápad nevychází ze znalostí skutečných potřeb zákazníků, nekončí to obvykle pro firmu dobře. Příčiny vidím dvě: Firma buď vůbec nechápe, co inovace jsou, nebo naprosto podceňuje jejich přípravu.

Tak to vezmeme jedno po druhém. Co je to inovace?
Za inovaci můžeme považovat všechno, co vyřeší lidem nějaký problém, nebo potřebu. Již učebnicovou ukázkou je Ford T, který vyřešil to, jak se lidé dostanou rychle a relativně levně k automobilu. Jinou takovou inovací z historie je lednička. Ze současnosti pak třeba akumulátorové nářadí. Nebo suchý zip.

A podcenění přípravy?
To spočívá především v tom, že se jí nikdo pořádně nevěnuje. Dílem proto, že neví jak na to, nebo třeba ví, ale firma na to nedá čas a peníze. Správná příprava totiž začíná vyptáváním, což chvíli trvá. Teprve pak je čas na nápady.

Co je tak složité na vyptávání?
Především právě to, že se musíte opravdu ptát, ne navádět lidi k odpovědi. Vy musíte přijít na to, co vaši zákazníci opravdu potřebují, co chtějí vyřešit. Jestli vyrábíte auta, ptejte se respondentů na dopravu. Když se s nimi budete bavit rovnou o autech, skončíte u výkonu motoru, spotřeby a velikosti kufru. Z toho velkou inovaci nevymyslíte.
Nebo jinak. Co chce člověk, který potřebuje pověsit obraz? Potřebuje mít skobu ve zdi. Ne skvělý vrták. Když jsem zmínil to akumulátorové nářadí, tak u něj se nejspíš jeho tvůrci ptali zákazníků na to, co jim při vrtání a šroubování vadí.

Petr Šídlo, předseda správní rady o.p.s. Česká inovace a partner inovační firmy Direct People
Petr Šídlo, předseda správní rady o.p.s. Česká inovace a partner inovační firmy Direct People

Není ale výjimečný názor, že lidé stejně nevědí, co chtějí. A že koupí to, na co uvidí reklamu, nebo to, nač jsou zvyklí…
Výjimečný ten názor není, ale podle mě také není pravdivý. Když se umíte ptát, a když také umíte naslouchat, tak vám lidé docela dobře řeknou, co chtějí. Ale musíte se umět ptát. Reklama jistě funkci má, ale samospasitelná není. A zvyk? Budete si ze zvyku kupovat něco, co není dobré?

A co loajalita ke značce? Ta přeci funguje.
Podle našich zkušeností funguje pouze loajalita k vyřešení problému, ne ke značce. Když značka přestane řešit to, co potřebujete, tak prostě sáhnete po jiné.
Zmínil jsem Ford T. Tomu se stalo přesně to samé. Henry Ford byl totiž přesvědčený, že to auto má vše, co má mít. A právě tím dal prostor konkurenci k tomu, aby mohla dělat auta, která byla například pohodlnější, což mu začalo snižovat prodeje. V roce 1927, po 19 letech, Ford výrobu „Téčka“ zastavil. Dnes by na takové rozhodnutí měl tak 19 měsíců. Spíš méně.

Dejte mi nějaký konkrétní příklad ze současnosti.
Třeba Práce za rohem. Dlouho to vypadalo, že všechno co se dalo vymyslet kolem internetových pracovních portálů už je vymyšlené. Jenže společnosti LMC, která provozuje portál Jobs.cz to nedalo. Takže jsme se pustili do vyptávání.
Nakonec se potvrdilo, že pro lidi je opravdu důležité, aby nemuseli do práce jezdit daleko. Výsledkem je právě Práce za rohem, která je na tomhle principu postavená. Aktuálně je to třetí největší pracovní portál v republice. Nebo pražská Levná tramvajenka. Každý chápe, že roční kupon je nejvýhodnější, ale spoustě lidí se nehodí, aby za něj jednorázově zaplatili několik tisíc korun. Levná tramvajenka jim roční kupon poskytuje za 399 korun měsíčně.

Takže co je klíč k úspěšné inovaci?
Klíč je ukrytý v umění naslouchat a pochopit, co lidé ocení. A jít k tomu nejkratší a nejekonomičtější cestou, nevázat se na konkrétní technologii, nebo způsob řešení.

Sdílet:
{{ comments.toggle_text }}

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Další z rubriky Firmy

Creditas vydělala osmkrát víc

Nejmladší banka na českém trhu Creditas jako jediná se po prvním roce své existence nepropadla do ztráty. Dokonce se zdá, že ji na rozdíl od Equa bank, Air Bank, Sberbank, mBank nebo průkopníka trhu Zuno ani …

Nejčtenější

Dress code je povinný i ve vedru, jinak hrozí vyhazov

Pokud firma trvá na nošení dress codu, tedy předepsaného oblečení i v letních vedrech, nemá zaměstnanec šanci se této povinnosti vyhnout, jakkoli mu to může být nepříjemné. Za porušení firemních předpisů může v …

Brigádníky nenaláká ani 150 korun na hodinu

Firmy už od konce dubna hledají brigádníky na nadcházející letní měsíce. Jenže zájem je malý, klesá. Lidé, kteří mají přece jen o brigády zájem, nedokáží zdaleka pokrýt všechna volná pracovní místa. Podle údajů …
Rolovat nahoru