„Řešte zákazníkům problémy, inovace přijdou samy,“ říká Petr Šídlo

Rozhovor

Přestože jsou inovace nezbytné pro udržení firmy na trhu, velmi často se vymýšlejí v „zasedačce“. Jenže to je způsob, který vede k úspěchu u zákazníků jen málokdy. Vždy však pohltí spoustu peněz, času a motivace lidí ve firmě. Jak přijít na to, co zákazníci opravdu ocení a jak s tím pracovat, vysvětluje v rozhovoru pro FAEI.cz Petr Šídlo, předseda správní rady o.p.s. Česká inovace a partner inovační firmy Direct People.

Petr Šídlo, předseda správní rady o.p.s. Česká inovace a partner inovační firmy Direct People. Foto: Archiv autora

Proč firmy stále tak snadno investují peníze a čas do něčeho, o čem se jen ony samy domnívají, že je to ta inovace, kterou zákazníci chtějí?
Protože je snadné uvěřit vlastnímu nápadu. Jenže pokud nápad nevychází ze znalostí skutečných potřeb zákazníků, nekončí to obvykle pro firmu dobře. Příčiny vidím dvě: Firma buď vůbec nechápe, co inovace jsou, nebo naprosto podceňuje jejich přípravu.

Tak to vezmeme jedno po druhém. Co je to inovace?
Za inovaci můžeme považovat všechno, co vyřeší lidem nějaký problém, nebo potřebu. Již učebnicovou ukázkou je Ford T, který vyřešil to, jak se lidé dostanou rychle a relativně levně k automobilu. Jinou takovou inovací z historie je lednička. Ze současnosti pak třeba akumulátorové nářadí. Nebo suchý zip.

A podcenění přípravy?
To spočívá především v tom, že se jí nikdo pořádně nevěnuje. Dílem proto, že neví jak na to, nebo třeba ví, ale firma na to nedá čas a peníze. Správná příprava totiž začíná vyptáváním, což chvíli trvá. Teprve pak je čas na nápady.

Co je tak složité na vyptávání?
Především právě to, že se musíte opravdu ptát, ne navádět lidi k odpovědi. Vy musíte přijít na to, co vaši zákazníci opravdu potřebují, co chtějí vyřešit. Jestli vyrábíte auta, ptejte se respondentů na dopravu. Když se s nimi budete bavit rovnou o autech, skončíte u výkonu motoru, spotřeby a velikosti kufru. Z toho velkou inovaci nevymyslíte.
Nebo jinak. Co chce člověk, který potřebuje pověsit obraz? Potřebuje mít skobu ve zdi. Ne skvělý vrták. Když jsem zmínil to akumulátorové nářadí, tak u něj se nejspíš jeho tvůrci ptali zákazníků na to, co jim při vrtání a šroubování vadí.

Petr Šídlo, předseda správní rady o.p.s. Česká inovace a partner inovační firmy Direct People
Petr Šídlo, předseda správní rady o.p.s. Česká inovace a partner inovační firmy Direct People

Není ale výjimečný názor, že lidé stejně nevědí, co chtějí. A že koupí to, na co uvidí reklamu, nebo to, nač jsou zvyklí…
Výjimečný ten názor není, ale podle mě také není pravdivý. Když se umíte ptát, a když také umíte naslouchat, tak vám lidé docela dobře řeknou, co chtějí. Ale musíte se umět ptát. Reklama jistě funkci má, ale samospasitelná není. A zvyk? Budete si ze zvyku kupovat něco, co není dobré?

A co loajalita ke značce? Ta přeci funguje.
Podle našich zkušeností funguje pouze loajalita k vyřešení problému, ne ke značce. Když značka přestane řešit to, co potřebujete, tak prostě sáhnete po jiné.
Zmínil jsem Ford T. Tomu se stalo přesně to samé. Henry Ford byl totiž přesvědčený, že to auto má vše, co má mít. A právě tím dal prostor konkurenci k tomu, aby mohla dělat auta, která byla například pohodlnější, což mu začalo snižovat prodeje. V roce 1927, po 19 letech, Ford výrobu „Téčka“ zastavil. Dnes by na takové rozhodnutí měl tak 19 měsíců. Spíš méně.

Dejte mi nějaký konkrétní příklad ze současnosti.
Třeba Práce za rohem. Dlouho to vypadalo, že všechno co se dalo vymyslet kolem internetových pracovních portálů už je vymyšlené. Jenže společnosti LMC, která provozuje portál Jobs.cz to nedalo. Takže jsme se pustili do vyptávání.
Nakonec se potvrdilo, že pro lidi je opravdu důležité, aby nemuseli do práce jezdit daleko. Výsledkem je právě Práce za rohem, která je na tomhle principu postavená. Aktuálně je to třetí největší pracovní portál v republice. Nebo pražská Levná tramvajenka. Každý chápe, že roční kupon je nejvýhodnější, ale spoustě lidí se nehodí, aby za něj jednorázově zaplatili několik tisíc korun. Levná tramvajenka jim roční kupon poskytuje za 399 korun měsíčně.

Takže co je klíč k úspěšné inovaci?
Klíč je ukrytý v umění naslouchat a pochopit, co lidé ocení. A jít k tomu nejkratší a nejekonomičtější cestou, nevázat se na konkrétní technologii, nebo způsob řešení.

Sdílet:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Další z rubriky Firmy

Sto milionů eur pro malé a střední české firmy

Sto milionů eur budou moci čerpat české firmy díky nejnovější smlouvě mezi Evropskou investiční bankou (EIB) a Českou spořitelnou. Investiční úvěry by měly být určeny zejména malým a středně velkým firmám na jejich …

Ziskovost českých podniků je nejslabší od roku 1999

Míra zisku tuzemské podnikové sféry vykázala ve třetím čtvrtletí roku 2018 svoji nejnižší úroveň minimálně od roku 1999. Podle údajů zveřejněných Českým statistickým úřadem v rámci čtvrtletních sektorových účtů …

Nová NN bude mít silnější pozici na trhu

Holandská finanční skupina NN Group dokončila akvizici životní pojišťovny Aegon v České republice a životní pojišťovny a důchodové správcovské společnosti Aegon na Slovensku, čímž posílila svou pozici na obou …

Nejčtenější

Nechcete už pracovat? Začněte počítat…

Už se vám nechce pracovat, protože jste se podle vašeho mínění už napracovali dost? Pak je ta správná chvíle spočítat si, zda máte nárok na starobní důchod, případně předdůchod či předčasný důchod. Pokud ještě ne, …

Část domácností se řítí do finanční propasti

Hospodaření některých českých domácností je dlouhodobě jen těžko udržitelné. Ačkoli se majetková a finanční situace za poslední dvě dekády celkově zvedla, je tu i jeden hodně rizikový faktor: v porovnání s výší mezd …

Letos maximálně 362 mrtvých na silnicích? Nereálné

Analýza
Podle dlouhodobé Národní strategie bezpečnosti silničního provozu by letos na českých silnicích mělo zemřít maximálně 362 lidí a těžce zraněných by mělo být 2 222 osob. Tento cíl není příliš reálný. I vzhledem k počtu usmrcených a těžce zraněných v uplynulém roce.

Partneři Portálu

NOOL
Rolovat nahoru