Stále více firem „krade“ zaměstnance, říká šéf personální agentury Tomáš Surka

Rozhovor

Je to vlastně dobře, že má Česko rekordně nízkou nezaměstnanost? Spousta velkých, ale i malých podniků a firmiček moc pozitiv nevidí. Spíše naopak. Extrémně málo lidí bez práce pro ně znamená, že jen horko těžko shánějí kvalifikované zaměstnance. Stále častěji se proto uchylují k tomu, že si s jinými firmami „přetahují“ lidi. Tomáš Surka, výkonný ředitel personálně-poradenské společnosti McROY pro střední a východní Evropu v rozhovoru pro Finanční a ekonomický institut (FAEI.cz) uvedl, že některé podniky mají dokonce vytipované konkurenční firmy, odkud rády berou nové zaměstnance.

Tomáš Surka, šéf personální agentury McROY. Foto: Redakce

Nakolik je v současné situaci extrémně nízké nezaměstnanosti vážný problém vzájemného „přetahování“ zaměstnanců z jedné firmy do druhé?
Je to stále častější jev, společnosti mají někdy přímo vytipované firmy, odkud rády přijímají pracovníky, kteří již mají potřebné znalosti. Ušetří tak čas při zaškolování.

Jaké jsou nejčastější metody, jak získat nového pracovníka od konkurence? Je to pouze vyšší plat, služební mobil, nebo se v poslední době objevily nějaké novinky?
Peníze jsou stále tím hlavním argumentem. Pro spoustu lidí ale může být motivací například lepší lokalita nového pracoviště vzhledem ke svému bydlišti, případně další benefity, jako je auto nebo flexibilní pracovní doba. Z těch dlouhodobějších hraje roli také kariérní růst nebo práce na zajímavějších projektech, atraktivnější pracovní pozice či větší zodpovědnost.

Zaznamenal jste i nějaké hodně netradiční způsoby náboru? Třeba jako když jedna firma poskytla služební auto i pro soukromé účely řadové účetní, ačkoli takový benefit dříve býval výsadou spíše vysoce postavených manažerů.
Spíše se setkáváme s velkým navýšením platu oproti současnému stavu – v některých případech je to dokonce až dvojnásobek. Ale mohou to být samozřejmě i vámi zmíněný benefit.

Jak se vlastně může vedení společnosti bránit takovým konkurenčním nabídkám od jiných firem, aby nepřišla od své kvalitní zaměstnance? A existuje vůbec nějaká účinná obrana?
Nejlepší obranou je nepřestávající péče o své zaměstnance, vědět na čem jim záleží a pokud to jde, tak vycházet vstříc, udržovat odměňování a benefity konkurenceschopné. Zaměstnanci především nesmějí mít pocit, že si jejich práce současný zaměstnavatel neváží. V takovém případě jsou samozřejmě náchylnější ke změnám působiště.

Sdílet:
{{ comments.toggle_text }}

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Další z rubriky Firmy

Creditas vydělala osmkrát víc

Nejmladší banka na českém trhu Creditas jako jediná se po prvním roce své existence nepropadla do ztráty. Dokonce se zdá, že ji na rozdíl od Equa bank, Air Bank, Sberbank, mBank nebo průkopníka trhu Zuno ani …

Nejčtenější

Dress code je povinný i ve vedru, jinak hrozí vyhazov

Pokud firma trvá na nošení dress codu, tedy předepsaného oblečení i v letních vedrech, nemá zaměstnanec šanci se této povinnosti vyhnout, jakkoli mu to může být nepříjemné. Za porušení firemních předpisů může v …

Brigádníky nenaláká ani 150 korun na hodinu

Firmy už od konce dubna hledají brigádníky na nadcházející letní měsíce. Jenže zájem je malý, klesá. Lidé, kteří mají přece jen o brigády zájem, nedokáží zdaleka pokrýt všechna volná pracovní místa. Podle údajů …
Rolovat nahoru