Ruské železnice bankrotují. Zhoršení dopravní situace zasáhne desítky milionů Rusů

Názor
Ruské železnice bankrotují. V březnu totiž nesplatily všechny své závazky věřitelům, jak se smluvně zavázaly. Příslušná částka byla splatná ke 14. březnu. Podniku, který je stoprocentně ve vlastnictví Ruské federace, pak běžela desetidenní lhůta, kdy mohl věc napravit. Věřitelé však své peníze během této lhůty nedostali.
Bankrot neznamená, že Ruské železnice budou ze dne na den bez peněz. Dramaticky se však zhorší jejich přístup k financování. Ilustrační foto: Pixabay.com

Mezinárodní výbor pro posuzování daných záležitostí podle dnešní zprávy agentury Bloomberg na základě uvedeného vývoje vyhodnotil finanční situaci Ruských železnic jako platební neschopnost, tedy bankrot.

Na základě tohoto posudku vzniká pojistná událost, což je zásadní informace pro ty investory, kteří si pořídili pojištění proti platební neschopnosti Ruských železnic. Ti by se měli na základě zmíněného posudku dočkat pojistného plnění.

Od uvalení západních sankcí v důsledku invaze na Ukrajinu jde o vůbec první případ platební neschopnosti některého z ruských podniků, která už zašla tak daleko, že představuje pojistnou událost a důvod k výplatě souvisejícího pojistného plnění v rámci pojištění proti bankrotu.

Ruské železnice se své věřitele snažily prostřednictvím mezinárodních bank vyplatit, ale ty platbu z důvodu sankcí neprovedly.

PSALI JSME:
Rusko už je v bankrotu, tvrdí ratingová agentura Standard & Poor's

Bankrot Ruských železnic, to není žádná druhořadá věc. Pro desítky milionů Rusů, často Putinových příznivců, představuje vlak jediný dostupný způsob, jak se v rozlehlé vlasti překonávat delší vzdálenosti. Na letenku tito lidé mnohdy nemají.

Na druhou stranu, bankrot neznamená, že Ruské železnice budou ze dne na den bez peněz. Dramaticky se však zhorší jejich přístup k financování. Nepůjčí jim nyní třeba ani Číňané.

Financovat je tak bude muset zcela a přímo Kreml, například ze svých příjmů z prodeje plynu zemím Evropské unie. To bude zřejmě znamenat výrazné zhoršení služeb Ruských železnic a patrně i citelné omezení frekvence spojů. Finanční prostředky Kremlu nejsou bezedné, navíc ruskou ekonomiku čeká až 20procentní propad.

Autor je hlavní ekonom Trinity Bank a člen Národní ekonomické rady vlády (NERV)
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
Rusko po Evropě rubly chtít nebude: Z Gazprombanky si udělá novou „centrální banku“

Zavřít reklamu ×
  1. Úvodní fotka s lokomotivou ze Škody Plzeň 🙂 Dodávají se tam vůbec ještě náhradní díly pro ně?

  2. No já nevím , já jsem dnes četl , že se bude okamžitě stavět arktická železnice směr východ , protože transibiřská železnice nezvládá provoz. Takže bankrot neznamená to co si my asi představujem.

  3. Státní podnik nemůže zbankrotovat! Naše státní „pošta“ je v dluhu už několik let po sobě a stále funguje…..

Napsat komentář: Vratislav Zapletal Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Firmy

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Posvítí nám semafor na cestu ke zdraví?

Analýza
Snaha usnadnit spotřebitelům orientaci v obalech, aby se nenechali zmást líbivými obrázky a lákavými tvrzeními. Systém, který nám pomůže v boji s nezdravými stravovacími návyky. To zní jako krok, proti němuž není možné nic namítat. Ale opravdu je evropské Nutri-Score tou cestou, jíž by se mělo značení potravin ubírat?