Ryanair a Wizz Air: Proč se evropské aerolinky potýkají s turbulencemi?

Opět začíná období, kdy čeští turisté pátrají po levných letenkách v naději, že ušetří za cestovní náklady na své příští dovolené. Přestože first minute nabídky teď letí, aerolinky mají problém se odlepit od země. Zatímco velcí hráči hledají správný kurz v prostředí ultra laciné konkurence, nízkonákladové letecké společnosti bojují, aby se s jejich cenami udrželi ve vzduchu.
Akcie Wizz Air mohou na první pohled vypadat jako atraktivní investiční příležitost. Ale 40 letounů Airbus A320neoje kvůli problémům s motory uzemněno. Ilustrační foto: Depositphotos.com
Akcie Wizz Air mohou na první pohled vypadat jako atraktivní investiční příležitost. Ale 40 letounů Airbus A320neoje kvůli problémům s motory uzemněno. Ilustrační foto: Depositphotos.com

V posledním týdnu jsme měli možnost nahlédnout pod pokličku dvou významných evropských hráčů – Ryanairu a Wizz Airu. Ryanair ve čtvrtém čtvrtletí loňského roku překonal očekávání analytiků s meziročním růstem tržeb o deset procent na 8,58 miliardy dolarů. Společnost se pyšní flotilou 600 letadel a agresivně nízkými cenami, které jí pomáhají dominovat krátkým evropským letům.

Na druhé straně Wizz Air investory zklamal. Hodnota jeho akcií se propadla o deset procent a společnost nadále čelí rozsáhlým problémům spojeným s uzemněnými letadly.

Nedostatek letadel brzdí růst

Obě aerolinky se potýkají s problémy způsobenými dodavateli letadel. Ryanair, jako jeden z největších provozovatelů Boeingů 737, trpí zpožděním dodávek kvůli problémům s motory, narušeným dodavatelským řetězcům a stávkám.

Zdroj: eToro
Zdroj: eToro

Z těchto důvodů musela společnost snížit svůj růstový výhled pro fiskální rok 2026 o čtyři miliony cestujících na celkových 206 milionů. Geopolitické napětí rovněž komplikovalo provoz obou aerolinek – některé trasy, musely být přesměrovány nebo zcela zrušeny.

Ani Wizz Air to nemá jednoduché. Technické problémy s motory Pratt & Whitney donutily společnost uzemnit až pětinu flotily letadel Airbus A320neo. Podle odhadů vedení zůstanou tato letadla mimo provoz ještě čtyři až pět let. Výrobní vady odhalené dodavatelem RTX v roce 2023 se týkají až tří tisíc motorů, které musí projít servisem.

Tyto potíže zasáhly Wizz Air výrazně více než jeho konkurenci. I proto tak můžeme vidět výrazný rozdíl ve vývoji cen akcií těchto dvou společností. Na první pohled mohou akcie Wizz Air vypadat jako atraktivní investiční příležitost. Dokud však nebude jasnější, jak se zotaví z aktuálních problémů, měli by investoři zůstat obezřetní.

Autor je investiční analytik společnosti eToro pro Českou republiku
(Redakčně upraveno)

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek