S novelou „taxi zákona“ přejdou tisíce řidičů taxi do ilegality

Názor
Poslanci letos v březnu schválili novelu zákona o silniční dopravě, která od zítřka vstupuje v platnost. Mimo jiné odstraní možnost měst filtrovat počet vozů taxi ve městě zkouškami a přinese problémy, kterým západní metropole v posledních letech čelí.
Ceny taxíků v ČR v porovnání s evropskými zeměmi již teď patří k nižším, nedá se tedy očekávat jejich další dramatický pokles. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Další výrazné snížení ceny přepravy se očekávat nedá, ale lze očekávat nárůst počtu nekvalifikovaných taxikářů zaměstnaných flotilovými firmami, dovezených ze zahraničí – často bez pracovního povolení a znalosti města. Dá se očekávat i odklon části veřejnosti od cestování hromadnou dopravou, stejně jako se tomu děje na západ od nás.

Pozitivní je, že pro spotřebitele nedojde k omezení ve výběru služeb. Dá se předpokládat, že na trhu budou působit stejné společnosti a objeví se i nějaké nové. Ty budou moci nabízet cenu za jízdu dle taxametru, fixní cenu známou ještě před zahájením jízdy nebo cenu smluvní – například cena za rozvoz lidí z hotelu nebo svatby.

Jelikož ceny taxíků v ČR v porovnání s evropskými zeměmi již teď patří k nižším, nedá se očekávat jejich další dramatický pokles. Pokud ano, pak pouze vlivem dotací ze strany on-line platforem nebo díky dalšímu obcházení zákonů ze strany taxi flotil, které pod platformami působí.

PSALI JSME:
Novela sice srovná nerovnou soutěž, města ale ztratí možnost ovlivňovat počet vozů

Přínosem novely je každopádně to, že přináší o něco rovnější tržní prostředí. Dosavadní legislativa byla obtížně vymahatelná, což zejména zahraniční společnosti využívaly a zákon často obcházely, zatímco české taxislužby jím byly svázány. Nově přibude také institut tzv. zprostředkovatele a jeho odpovědnosti za to, aby pro něj jezdil jen řidič s platným oprávněním, stejně jako zákaz společnostem blokovat úřední kontrolu.

Jednoznačným negativem naopak bude nárůst počtu komerčních řidičů v ulicích, kteří na rozdíl od běžných řidičů městem neprojíždějí, ale trvale se v něm zdržují. Tlak na dopravní situaci vzroste ve všech větších městech.

Pouze v Praze se za poslední pět let zdvojnásobil počet řidičů na současných téměř jedenáct a půl tisíce, přičemž do tohoto počtu nebyly započítány tisíce řidičů, kteří jezdili pro zahraniční společnosti a zůstávali v ilegalitě. Největší podíl na tomto nárůstu mají řidiči bez taxametru, jejichž počet narostl za pět let více než osminásobně, na čemž mají největší podíl zahraniční společnosti.

PSALI JSME:
Zamést si před vlastním dispečinkem

Novela bohužel neumožňuje, aby mobilní aplikace mohly být oficiálně uznávaným měřidlem – cena přes ně stanovená (tedy neúčtovaná podle taxametru) může být pouze fixní a předem daná. Zákazník tedy nebude v režimu fixní ceny moci měnit nebo přidávat zastávky. Aplikace jako Liftago, které od počátku zprostředkují jízdu s licencovaným řidičem s taxametrem, budou moci nabídnout jízdu s řidičem ve všech třech režimech, které zákon umožňuje – fixní, smluvní i taxametrovou cenu.

Dalším faktem je, že novela ani zdaleka nepřináší tolik proklamovanou digitalizaci. Jedinou digitalizací je však zavedení fixní ceny přes aplikace a online registr řidičů a vozů, který však městům nedává žádnou šanci dopravu ve městě ovlivňovat. Města nadále nebudou mít žádnou možnost online sledovat, jaký vliv na dopravní situaci má taxislužba ve vztahu k MHD, jiné komerční a osobní dopravě

Digitální ekonomika tak i nadále bude fungovat digitálně směrem k cestujícím jako doposud, řidiči však stále budou fungovat na papírové smlouvy. Flotilové společnosti budou i nadále moci provozovat systém najímání zahraničních pracovníků, které následně tlačí k nevýhodným podmínkám od pronájmů aut až po zaměstnávání na krátkodobé písemné smlouvy. Ty se neevidují a po dosažení maxima hodin se zkrátka recyklují.

PSALI JSME:
Uber alles

Novela tak neřeší efektivně ani nešvary v ilegální zaměstnanosti řidičů. Na trhu doposud působily tisíce zahraničních řidičů, kteří často nemají ani pracovní povolení ani dohledatelnou trestní minulost.

Když dám extrémní příklad, tak povolení komerčně vozit lidi nově dostane odpovědný podnikatel, korejský turista s fotoaparátem, stejně tak jako cizí žadatel souzený v zahraničí za ublížení na zdraví. Novelizace jde sice správným směrem, ale je výsledkem neinformovaných politických tlaků a lobbingu zahraničních společností, kterým pramálo záleží na kvalitě prostředí, ve kterém podnikají.

S Liftagem se dlouhodobě snažíme kultivovat trh přepravy a byť jsme českou technologickou firmou, nechápeme inovaci jako výmluvu pro neodpovědné podnikání a budeme upozorňovat na potřebné změny.

Autor je spoluzakladatel a ředitel společnosti Liftago
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
Liftago za loňský rok hlásí obrat 400 milionů

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Právo

Se šéfem se stačí dohodnout ústně

Vždyť jsme se přece se šéfem jasně dohodli! Takto můžete, patrně rozčíleni, reklamovat nesplněné představy o mzdě či dnech na home office, které vám byly vaším nadřízeným ústně přislíbeny. A nerealizovány ve stylu, …

Divoké parkování se nevyplácí

Pod sjezdovkou jste zaplatili několik stovek parkovného, ale když se po lyžování vrátíte k vozidlu, čeká vás nemilé překvapení. Auto je poškozené či vykradené. Je poškozená karoserie, nebo je pryč nejen vybavení …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB