Šance pro Česko? Svět po pandemii čeká přesun výroby v globálním měřítku

Názor
Pandemie covid-19 paralyzovala řadu důležitých částí ekonomického i běžného života. Jedním z ohrožených prvků je plynulost mezinárodního dodavatelského řetězce. Evropa byla ohrožena výpadkem produkce a dopravy z dodavatelských továren v Číně. Manažeři firem tak nyní řeší, jak tato rizika napříště eliminovat.
Ve střednědobém horizontu budou automobilové společnosti ve střední a východní Evropě těžit ze své konkurenceschopnosti. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Neočekává se, že Čína ztratí svou pozici globálního dodavatele. Nicméně následky pandemie by mohly spustit proces diverzifikace dodavatelského řetězce. To je příležitost pro země střední a východní Evropy, které by mohly zvýšit svůj podíl na globálních dodavatelských řetězcích.

Důležitou roli by v tom měla hrát i Česká republika – nejen díky kvalifikované a stále relativně levné pracovní síle, dobré infrastruktuře, geografické blízkosti, ale i díky pokroku, který česká ekonomika udělala v oblasti automatizace a robotizace.

Již v minulosti země střední a východní Evropy zvyšovaly svůj podíl na zahraničním obchodě a více se začleňovaly do mezinárodních dodavatelských řetězců. Tento proces byl podpořen vstupem většiny zemí střední a východní Evropy do EU.

Vzdělaná pracovní síla, geografická blízkost západní Evropy, nízké náklady na pracovní sílu, relativně dobrá infrastruktura a stabilní podnikatelské klima přitahovaly do těchto zemí investice. Uvádí to pojišťovna Coface ve své studii „Post-pandemická realokace výroby: Příležitost pro země střední a východní Evropy“.

V posledních letech se region střední a východní Evropy (CEE) stal „montážní linkou“ pro západoevropské společnosti. Region má tak dobrou pozici v přeskupování globálních hodnotových řetězců po jejich krizi zaviněné pandemií.

PSALI JSME:
Ve využívání robotů zaostáváme za Slovenskem. Budeme je však potřebovat čím dál více, ukazuje studie HSBC

Konkurovat nižšími mzdovými náklady ve srovnání se západní Evropou však nestačí. Důležitý je důraz na automatizaci a robotizaci výroby v těchto zemích. Region střední a východní Evropy již nepochybně dosáhl pokroku při zvyšování své produktivity širším využitím automatizace a robotizace. Tento proces však teprve začíná a další investice jsou nezbytné.

Další růst automatizace, digitalizace a robotizace je klíčový pro udržení konkurenceschopnosti a zvýšení produktivity. Země střední a východní Evropy by mohly těžit nejen ze svého ekonomického pilíře – automobilového průmyslu.

Jakmile jejich ekonomiky projdou šokem z koronaviru a cyklickými slabostmi, měly by být schopny přilákat přesun výroby za zahraničí na svá území i do dalších průmyslových odvětví. Pro Českou republiku vidíme například potenciál v elektrotechnickém průmyslu, ve strojírenství, chemickém průmyslu, logistice.

V zavádění robotů udělaly země jako Česká republika či Slovensko už velký kus práce a jsou často i dále než zavedené ekonomiky. Například v automobilovém průmyslu na Slovensku používá deset procent společností roboty, což je mnohem vyšší podíl, než čtyři procenta zaznamenaná v Německu. České společnosti v sektoru počítačů a elektroniky uvádějí stejný podíl využití robotů, jako německé a francouzské firmy.

PSALI JSME:
Firmy nahrazují zaměstnance automatizací. Česko ve využívání robotů i tak zaostává

Pandemií covid-19 byl těžce zasažen automobilový průmysl. Toto odvětví však čelilo již před krizí řadě výzev: Přizpůsobení se novým emisním normám, změnám v preferencích spotřebitelů a nutnosti nákladných investic.

Ve střednědobém horizontu však budou – jakmile se toto odvětví zotaví z krize po pandemii – automobilové společnosti ve střední a východní Evropě těžit ze své konkurenceschopnosti, a to díky investicím uskutečněných v předchozích letech a dobře se přizpůsobí strukturálním změnám v průmyslu. Toto oživení by se mělo rozšířit i do dalších odvětví navázaných na automobilový průmysl.

Navíc existuje pro tyto země – díky pokroku v digitalizaci a velkému fondu talentů v oblasti informačních a komunikačních technologií – významná příležitost v outsourcingu služeb pro nadnárodní korporace. Pokud by země střední a východní Evropy dále investovaly do digitalizace, mohl by se zvýšit přesun služeb v oblasti IT do České republiky, Maďarska, Polska, Slovenska, Slovinska a pobaltských států.

Region by se mohl rychle přizpůsobit globální poptávce, pokud by dodavatelské řetězce konkrétních odvětví byly ochotny zvýšit svůj podíl v ekonomice těchto zemí, nebo nově vstoupit do regionu.

Autor je generální ředitel pojišťovny Coface pro Českou republiku a Slovensko
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
Bláhový evropský sen o stěhování výroby

Zavřít reklamu ×
  1. takze ne globalizace,ale porad otrokarsky rad.Vykoristiovani cloveka clovekem.O jakem pokroku tady pisete???

  2. Nebude to k ničemu, další továrny (montovny)? Nebo dokonce jen roboti uvnitř. Jedině že bychom pak zdanily ty stroje…

  3. Já tomu rozumim takto. Na zapád od nás lidé budou brát nepodmíněný příjem a my otročit v pemístěných montovnách.

  4. Osobně Já čekám na to kdy konečně nikomu dojde to že jsme už dosáhly vrcholu a je proto čas jít s výrobou dolu. Ke slovu by se měly dostat spíš firmy spracovatelskeho sektoru. Dochází přírodní zdroje a naše zem je den ode dne víc a víc zaneřáděna.A je to už alarmující stav!!!

  5. Česko už svoje šance prosr…o! Česko je podivný stát kde důchodci berou 16000 kč,učitelé 40000 kč a ten kdo na všechny maká a to je obyčejný dělník má 16000 kč čistého.To musím živit auto,ošacení na sebe,inkaso+údržba starého domu a starého auta.Tady v pohraničí se Slovenskem na pracující lidi stát poněkud zapomněl………Přivítal bych malou úlevu pro nás pracující a to konečně zrušit STK na auto.Ponechat jen emise.V USA a v Rusku STK nemají a taky fungují.Tady by to fungovalo také.Na nové auto nenašetřím ani za 50 let,když potraviny a energie jsou šíleně drahé a jejich zaplacení sežere velkou část výplaty.

Napsat komentář: dalnobojcik Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Ekonomika

Hrozí růst cen pohonných hmot nad 40 korun za litr

Zlevňování pohonných hmot, jež přechodně nastalo v polovině března, vzalo za své. Zdražování přitom nekončí. Benzín v uplynulých sedmi dnech zdražil o 24 haléřů na litr, nyní se podle údajů společnosti CCS prodává …

Česká ekonomika v závěru roku 2023 solidně rostla

Konečný odhad tuzemského hrubého domácího produktu (HDP) za čtvrté čtvrtletí přinesl vzestupnou revizi mezičtvrtletního růstu ekonomiky z původních 0,2 na 0,4 procenta. V meziročním srovnání ekonomika vzrostla o 0,2 …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Jaká je budoucnost výškových dřevostaveb v Česku?

Analýza
V České republice stále platí zastaralá norma omezující výšku dřevostaveb na devět, respektive dvanáct metrů. Legislativa by se však měla brzy změnit. S ohledem na nespornou ekonomickou výnosnost projektů chtějí developeři stavět minimálně osmipatrové stavby (22,5 m), s výhledem do budoucna až osmdesátimetrové projekty, a to tzv. inženýrským způsobem.