SAR: Rohanský most je pro Prahu zásadní

Odborníci ze Sdružení pro architekturu a rozvoj (SAR) se domnívají, že by politici při plánovaní budoucnosti Libeňského mostu neměli zapomínat na úplně nový trvalý most mezi Holešovicemi a Karlínem, o jehož potřebě se mluví už desítky let. Tzv. Rohanský most by zároveň umožnil i opravu Hlávkova mostu, který na tom bude brzy podobně jako ten Libeňský. Je tedy jen dobře, že nově vznikající pražská koalice uvádí výstavbu tohoto mostu spolu s Dvoreckým mezi svými dopravními prioritami.

Libeňský most byl silným předvolením tématem. Názor na to, zda jej zbourat a postavit nový či rekonstruovat ten stávající, dělil nejen politické strany a veřejnost, ale i odborníky. Téma znovu ožilo hned po komunálních volbách. Z vyjednávání o koalici stran Pirátů, Prahy sobě a Společně pro Prahu (TOP 09 a STAN) jsme se zatím z oblasti dopravy dozvěděli především to, že se politici shodli na rekonstrukci tohoto kubistického skvostu. V ten samý čas představil dosluhují radní pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD) varianty, jak zabránit dopravnímu kolapsu v době, kdy se bude v Holešovicích na Libeňském mostě pracovat. Vedle něho by měl vzniknout jeden nebo dva provizorní mosty, a to buď jen pro automobily nebo i pro tramvaje. Příprava by trvala dva roky a provizorní řešení by mělo podle studie TSK stát kolem 350 milionů korun.

Architekt Josef Pleskot, který je zároveň členem Sdružení pro architekturu a rozvoj, nesouhlasí s nápadem překlenout u Libeňského mostu řeku nejprve provizorně, aby bourání nebo oprava toho historického nezpůsobila dopravní Armagedon„Stavět provizorní most vedle toho starého Libeňského, ten rekonstruovat nebo bourat, postavit nový, pak bourat ten dočasný, jak někteří politici navrhují, bude stát docela slušné peníze. Za to se dá téměř udělat nový most mezi Libeňským a Hlávkovým, tedy Rohanský. Pokud bychom měli nový most, který už plánovali naši dědové, mohl by dočasně zastupovat Libeňský i Hlávkův most,“ navrhl architekt Josef Pleskot.

Spojnice Holešovice – Karlín

O potřebě nového mostu v Holešovicích v minulosti nikdo nepochyboval, často se ale měnila jeho pozice. Navržena jich byla řada, z různých ulic. Většinou vítězilo propojení ulic Thámova a Komunardů, z mnoha důvodů to ale není reálně možné. V Praze je obecně obtížné stavět mosty, protože musejí být dimenzovány na povodeň z roku 2002, plus jeden metr – obvyklý požadavek na ložiska bývá 50 centimetrů nad stoletou vodu, v Praze je to mnohem výše – což znamená buď obrovské zásahy do nábřeží, nebo se mosty musejí protahovat dál do ulic.

To je specifikum, kvůli kterému většinou nebudou nové pražské mosty přímé a rovné. Rohanský most by byl téměř rovnoběžný s řekou a měl by v budoucnu vést z osy ulice Urxova a stočit se do Jateční. Tak je zakreslen v Metropolitním plánu. Jeho tvůrce Roman Koucký považuje nový Rohanský most pro Prahu za zásadní. Měl by to být podle něho městský, vyhlídkový most.

„Poloha nového Rohanského mostu je rozhodnuta, teď je třeba usilovně pracovat na studii, jak jej co nejdříve zrealizovat,“ říká projektant a člen SAR Pavel Štěpán. Ověřovací studii k mostu by měl podle rozhodnutí končící rady města zpracovat odbor strategických investic. Jednou z možností, kterou odborníci diskutují, je, že by město mohlo k novému mostu vzhledem ke kritickému stavu toho Libeňského a Hlávkova přistoupit jako ke krizové strategické stavbě. „Most z Holešovic do Karlína měl již dávno stát! Jeho trasa byla naplánována již minimálně před jedním stoletím. Skutečnost, že stále nestojí nás může hodně stát, padne-li most Libeňský a Hlávkův. To víme, že hrozí. Na co tedy ještě čekat. Jen je opravdu velmi zapotřebí rozmyslet, co má na obou předmostích umět. A aby je nezkazil, ale zvelebil,“ soudí Josef Pleskot.

Most, ne dálnice!

Nový Rohanský most by měl na rozdíl od Dvoreckého spojujícího Prahu 4 a 5, jehož vítězný návrh město představilo před dvěma týdny, sloužit pro automobily i pro tramvaje. Přesto by neměl být příliš široký. „Od šířky mostu se odvíjí jeho cena. Pokud má integrovat všechny typy dopravy – chodce, kola, auta a tramvaje, je otázkou, zda by někdo neměl ustoupit ze svých standardních požadavků. Pokud je výsledkem most široký 30 metrů, je třeba se zamyslet, zda není zbytečně předimenzovaný,“ upozorňuje Pavel Štěpán v reakci na minulost, kdy se pražské mosty projektovaly spíše jako dálniční než městské.

„Myslím, že Praze sluší typicky pražské mosty jako Čechův, Mánesův, Legií nebo Palackého či Jiráskův, které mají obyčejně dva jízdní pruhy, některé tramvaj uprostřed, a chodníky na krajích. Širších mostů netřeba. Lepší více normálních než méně těch zbytečně širokých. Zásadní jsou totiž předpolí mostů a jejich návaznost do urbanistické struktury. Normální most se dá lépe integrovat než most dálničního typu,“ říká urbanista, architekt a člen SAR Pavel Hnilička. Rohanský most by měl mít 23 metrů do šířky, Pavel Hnilička soudí, že by to mohlo být ještě méně. Palackého most nebo most Legií jsou široké 16 metrů.

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Tiskové zprávy

Začal Global Money Week 2024

Od pondělí 18. do neděle 24. března 2024 se v České republice koná 12. ročník celosvětové vzdělávací akce Global Money Week. Česká bankovní asociace letos v jeho rámci opět pořádá národní kolo finančně-vědomostní …

Jak zajistit pojištění kola proti krádeži

Plánujete pořízení nového jízdního kola, abyste si již brzy mohli užívat první jarní vyjížďky? Pak byste měli pamatovat na to, že krádeže kol jsou v České republice velice časté. Podle policejních odhadů je ročně …

Predikce ceny bitcoinu v roce 2024: Co říkají experti?

Rok 2023 pro bitcoin znamenal jízdu na horské dráze. Po rekordním růstu v roce 2021 zažila tato nejstarší a nejrozšířenější kryptoměna (BTC) v roce 2022 prudký pokles a klesla pod 20 000 amerických dolarů (USD). V …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

O kolik zdražil řízek, guláš nebo smažák. Velké srovnání cen

Analýza
Restauracemi se v úvodu roku prohnala vlna skokového zdražování způsobená zvýšením DPH. Navzdory klesající inflaci jsou březnové ceny v průměru o osm procent vyšší než před rokem. O kolik ale za posledních pět let zdražila běžná jídla, jako je svíčková, řízek nebo guláš? Společnost Dotykačka poskytla Finančním a ekonomickým informacím (FAEI.cz) detailní údaje o růstu cen vybraných pokrmů.