
Za růstem tržeb obchodníků můžeme hledat především vyšší kupní sílu obyvatel. Díky loňskému výraznému poklesu inflace se reálná finanční situace domácností mírně zlepšila a vzrostla i ochota nakupovat. Nijak dramaticky ovšem, protože z pohledu reálných výdělků na tom byli zaměstnanci stále ještě hůře než před pandemií.
A rozhodně se nenaplňuje hypotéza o odložených covidových úsporách, které lidé vrhnou na trh poté, co přestanou mít obavy. Úspory totiž dále narůstají, zatímco boom spotřeby a nakupování je stále velmi umírněný. Lidé v podstatě v dané situaci utrácejí odpovědně.
Z pohledu sortimentu se nejvíce dařilo zvyšovat prodeje obchodníkům s kosmetikou a pohonnými hmotami. Boom zažívaly i internetové obchody, které svoji pozici na trhu dále posílily. Růst maloobchodních tržeb je dalším potvrzením toho, jak spotřebitelé táhnou ekonomiku.
Právě spotřeba totiž byla nejspíš i v závěru loňského roku hlavním motorem poptávkové strany ekonomiky. A nejspíš tomu tak bude i v roce letošním. Spotřeba, kterou zrcadlí maloobchodní prodeje, totiž rozhodne o tom, jestli růst ekonomiky dosáhne alespoň dvou procent. Na nic dalšího totiž minimálně v první polovině letošního roku spoléhat nejspíš nemůžeme.
Autor je hlavní ekonom Banky Creditas
(Redakčně upraveno)