Silné ověření platících uživatelů zatím posunuto. Mohou si e-shopy před sezónou oddechnout?

Názor
Silnější ověřování uživatele při on-line bankovních transakcích (SCA), jak ho definuje směrnice EU PSD2, se v Česku prozatím odkládá. Původní termín 14. září, od kterého měly banky lépe prověřovat, zda online platbu provádí skutečně oprávněná osoba, se posouvá podle předpokladu na neurčito.
Již dnes vede standardní 3DSecure ochrana k opuštění nákupního košíku ve zhruba osmi procentech případů. Foto: Depositphotos.com

A to kvůli nepřipravenosti bank jako takových, které měly (jak komentuje ČNB – pozn. aut.) na implementaci nařízení málo času. Spolu s bankami si tak pravděpodobně oddechly také e-shopy, pro které byl zásah do platebních procesů před samotnou sezonou strašákem. Jen je otázka, na jak dlouho, dopadům se totiž nevyhne žádný z nich.

Debaty kolem zavádění SCA zároveň poukazují na jednu přehlíženou věc. Ano, česká e-commerce může být díky dobré konstelaci hned několika faktorů zlatý důl. Minimálně na vnějšího pozorovatele to tak působí. Tržby rostou, počet e-shopů je v poměru k počtu obyvatel nejvyšší v Evropě. A česká ekonomika na tom nepřestává být dobře.

Trh však neroste rovnoměrně, nůžky mezi jednotlivými e-shopy se rozevírají a rok od roku klesá šance, že se mezi hlavní hráče prodere kdokoli nový. A naopak se výrazně rozšiřuje rizikové pásmo, ve kterém si e-shop musí dávat pozor, aby uhlídal své cash-flow a majitelům přinášel s ohledem na vynaložené úsilí odpovídající zisk.

PSALI JSME:
Bezkontaktní placení se může dočasně zkomplikovat

Stačí pak de facto banální věc, jakou je SCA, a tržby mohou být ohroženy. Již dnes vede standardní 3DSecure ochrana k opuštění nákupního košíku ve zhruba osmi procentech případů. Silné způsoby ověření, ať bude implementace sebelepší, tuto hodnotu krátkodobě zvýší klidně až na dvojnásobek. Přičemž to „krátkodobě“ může podle frekvence nákupů znamenat pár týdnů i měsíců.

Velké e-shopy se z podstaty věci dokážou na podobnou událost finančně i technologicky připravit, pro malé, které žijí z měsíce na měsíc, to je existenční riziko. Samozřejmě, že část klientů, kteří košík opustí, se k nim později opět vrátí, u nezanedbatelného množství ovšem může změna v platební metodě znamenat ztrátu důvěry a přechod ke konkurenci.

Jak z toho ven? Trh napověděl sám – cestou může být oddělit platbu od nákupního procesu. Pokud totiž není nákup podmíněn okamžitou úhradou, riziko jeho nedokončení se výrazně sníží a úspěšnost je v takovém případě o celou polovinu vyšší.

PSALI JSME:
Heslo už stačit nebude. Zákazníky evropských e-shopů čeká vyšší zabezpečení plateb

Počet poptávek na zavedení odložené platby, jejíž implementace je naštěstí pro e-shopy otázkou pouhých týdnů, díky tomu za posledních šest měsíců stoupl asi o 30 procent. Svou roli v tom hrál i strach z toho, aby složitější placení kartou nevrátilo zákazníky k jiným způsobům úhrady. Především k dobírce, která svou mírou nepřebraného zboží dokáže e-shop zbytečně potrápit.

Odložená platba ostatně pomáhá také s dalším klíčovým problémem. Dokáže zvyšovat důvěru v e-shop a snižovat vstupní bariéru pro nové zákazníky. Právem bývá považována za nejférovější „deal“ díky absolutní minimalizaci všech on-line rizik. Obchodník dostane peníze již do tří dnů od objednávky zákazníka, což je obdobná rychlost jako při platbě kartou. Nebát se nakoupit, to je před vánoční sezonou, která má být (opět) rekordní, klíčové v podstatě pro všechny malé a střední e-shopy.

Před nařízeními typu SCA tedy nemá smysl utíkat. Rozhodně nejde o poslední moment, kdy legislativa nepřímo ovlivní tržby e-shopů. Ty by však o to více měly hledat alternativní cesty, jak dopady co nejvíce zmírnit, ne-li eliminovat. A správně odprezentovaná odložená platba může být recept, který umožní být e-shopu v klidu i za předpokladu, že Česká národní banka začne silnou autentizaci vyžadovat třeba uprostřed sezóny.

Autor je CEO společnosti MALL Pay
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
Službu Mall Pay propagují na jejím webu neexistující „spokojení zákazníci“. Komentáře jsou skutečné, hájí se firma

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Podnikání

Podpora rozvoje elektromobility pro podnikatele

Skupina ČEZ, která provozuje nejrozšířenější síť veřejných dobíjecích stanic pro elektromobily a zajišťuje mj. kompletní servis pro klienty v sektoru firem, municipalit a krajů podepsala, spolu se společností ČSOB …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

O kolik zdražil řízek, guláš nebo smažák. Velké srovnání cen

Analýza
Restauracemi se v úvodu roku prohnala vlna skokového zdražování způsobená zvýšením DPH. Navzdory klesající inflaci jsou březnové ceny v průměru o osm procent vyšší než před rokem. O kolik ale za posledních pět let zdražila běžná jídla, jako je svíčková, řízek nebo guláš? Společnost Dotykačka poskytla Finančním a ekonomickým informacím (FAEI.cz) detailní údaje o růstu cen vybraných pokrmů.