Šíření koronaviru: Není na čase pozastavit také „sdílená přibližovadla“?

Názor
Načasování nemohlo být horší. V den, kdy Světová zdravotnická organizace (WHO) charakterizovala nákazu koronavirem jako pandemii, informovala Škoda Auto, že její sdílené elektrické skútry BeRider „brzy odstartují i v Brně“. Na možná hygienická a zdravotní rizika „sdílených služeb“ jsme přitom upozornili již loni v září, tehdy ale mladoboleslavská automobilka dotazy redakce FAEI.cz ignorovala.
Nenechte se mýlit propagační fotografií. Pro použité elektrického skútru je třeba jak řidičský průkaz, tak helma na hlavě. Návod na to, jak ji na ulici dezinfikovat, však na stránkách BeRider nehledejte. Foto: Škoda Auto

S nástupem elektrických skútrů do Prahy jsme v září upozornili, že tzv. sharingové služby s sebou přinášejí fenomén, o němž se příliš často nepíše ani nemluví – nedostatečnou hygienu, respektive možnost nákazy od některého z předchozích uživatelů.

A současně jsme přinesli stručné doporučení pro uživatele. Alespoň základní dezinfekci řídítek či volantu třeba pomocí čistících ubrousků by měl udělat každý. Alergici by měli řídit v tenkých bavlněných rukavicích. Ale helmu, kterou před vámi měl na hlavě někdo jiný, na ulici jen tak dezinfikovat nelze. A proti přenosu svrabu nebo vší pouhá moto kukla nepomůže.

S nástupem pandemie koronaviru Covid-19, který je – pokud jde o přenos – kapénkovou nákazou, už ale nejde jen o to, že od někoho, kdo držel řídítka, měl na hlavě helmu či seděl na skútru před vámi, chytíte žloutenku nebo nějakou střevní infekci. Riziko nákazy se nyní stupňuje i tím, že na skútry (či sdílené eletrokoloběžky apod.), které parkují v ulicích, může kýchnout kdokoli, kdo jen prochází kolem.

„Opatření reagující na nákazu jsme přijali už při návratu služby po zimní pauze. V těchto dnech tým BeRider na desinfekci navíc dává ještě větší důraz a každému skútru věnuje maximální péči,“ odpověděl na aktuální dotazy redakce tiskový mluvčí Škoda Auto Martin Ježek, aniž by uvedl bližší podrobnosti.

„K desinfekci helem i řídítek dochází při každé výměně baterií u skútru, což je často se opakující proces,“ sdělil Ježek, avšak na upřesňující otázky, zejména jak často dochází k výměně baterií (v řádu dnů, týdnů, měsíců – pozn. red.) už do uzávěrky vydání tohoto článku od včerejška neodpověděl.

PSALI JSME:
Zapomeňte na elektrokoloběžky, nastupují elektrické skútry

Redakce na webových stránkách provozovaných Škoda Auto DigiLab ke včerejšímu dni (a ani dnes) nenašla žádné doporučení (ani na úvodní stránce, ani v rubrikách blog či časté otázky a odpovědi), která by se týkalo hygieny za standardních okolností a zejména pak nyní, v době pandemie. Ptali jsme se proto, zda automobilka plánuje informovat uživatele o základních hygienických doporučeních před tím, než na skútr nasednou. Zatím bez odpovědi.

„Jestli může mít aktuální situace (související s pandemií Covid-19 – pozn. red.) na množství rezervací přímý vliv, se nedá přesvědčivě vyčíslit. Počet rezervací sdílených skútrů závisí především na momentálním počasí. Jeho výkyvy se téměř vždy zřetelně zrcadlí v počtech rezervací. Tým BeRider nad rámec toho nezaznamenal žádné odlišné chování uživatelů. V tuto chvíli tedy důvod k obavám nemáme,“ sdělil včera naší redakci postoj mladoboleslavské automobilky její mluvčí Martin Ježek.

V době, kdy státy po celé Evropě přijímají čím dál tím přísnější bezpečnostní opatření související s šířením Covid-19 a omezuje se cestování a přestává fungovat veřejná doprava, se vyspělost a společenská odpovědnost kterékoliv firmy neměří tím, jestli je dostatečně „zelená“ a uleví životnímu prostředí nebo zda přináší „nejlepší řešení mobility“. Nově se měří tím, jak dokáže vyhodnotit své podnikání ve vztahu k šíření koronaviru.

Jinými slovy, uzavření každého dalšího možného „kanálu“ přenosu nákazy v těchto a příštích dnech a týdnech nepochybně přispěje k tomu, že šíření pandemie se zpomalí. A o to by mělo jít především. Teď nejde o zákazníky nebo uživatele, ale o lidi. Bude zajímavé sledovat, kterou ze „sharingových“ služeb v tuzemsku napadne jako první, že to nejlepší, co teď může udělat, je dočasně přestat poskytovat své služby. Prostě jít dobrovolně do „karantény“.

PSALI JSME:
Infekci hepatitidy C šíří desítky tisíc Čechů

AKTUALIZOVÁNO PO UZÁVĚRCE

Článek jsme krátce po vydání aktualizovali o vyjádření Martina Ježka, mluvčího společnosti Škoda Auto:

„Všechny služby sdílené mobility ŠKODA AUTO DigiLab reagují na vzniklou situaci kolem šířící se nákazy novým Coronavirem a dělají vše pro to, aby uživatelům nehrozila žádná zdravotní rizika. Skútry BeRider pracovníci desinfikují při každé výměně prázdných baterií za dobité, což je v průměru jednou denně u každého skútru. Pracovníci desinfikují helmy, řídítka, držáky na mobil a všechna další místa, na kterých se uživatelé skútru dotýkají. Studentský carsharing Uniqway pak vydal zákaz výjezdu s vozy do ciziny. Správci flotily Uniqway navíc zvýšili četnost čištění interiéru vozů a desinfikují je. U P2P carsharingu HoppyGo je vydáno doporučení majitelům vozů, aby interiér desinfikovali a ve voze při předání desinfekční sadu nechali k dispozici. ŠKODA AUTO DigiLab tak zodpovědně přistupuje k tomu, aby sdílené služby ani v této době nepřinášely žádná zdravotní rizika ani uživatelům, ani pracovníkům provozovatele.“

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Zdraví

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Kyberzločinec se natahoval pro 13 milionů korun, ale neuspěl

Průzkum
Více než polovina Čechů a Češek se dostala do situace, kdy se někdo snažil ukrást peníze z jejich účtu nebo platební karty. Vyplývá to z výsledků nejnovějšího průzkumu, který Finančním a ekonomickým informacím (FAEI.cz) poskytla technologická a platební společnost Mastercard. Podle České bankovní asociace (ČBA) je nejvyšší zachráněná částka u jednoho klienta 13 milionů korun.