Průmyslová výroba v říjnu po očištění o kalendářní vlivy vzrostla meziročně o 1,3 procenta a meziroční růst tak představuje nejlepší výsledek od loňského května. Klíčovým tahounem tohoto dobrého výsledku byla výroba motorových vozidel, jež meziročně vzrostla o 13,9 procenta a k celkovému růstu průmyslové výroby přispěla v rozsahu 2,6 procentního bodu.
Letošní říjen měl o jeden pracovní den méně, než stejný měsíc loňského roku: Výroba neočištěná o kalendářní vlivy meziročně naopak klesla o 1,3 procenta. I tak jde ale o lepší výsledek, než čekal finanční trh, jenž pro neočištěný údaj předpokládal meziroční pokles výroby o 2,8 procenta.
Druhý měsíc v řadě hlásí skvělý výkon průmyslové zakázky: V říjnu vzrostly meziročně o 5,2 procenta, opět hlavně díky zakázkám ze zahraničí. Také v případě nových zakázek je hlavním tahounem jejich růstu výroba motorových vozidel. Růst hlásí také tržby v průmyslu, především pak tržby z přímého vývozu, jež v říjnu meziročně vzrostly o 6,9 procenta.
Také v případě tržeb zaznamenalo v procentním vyjádření dvouciferný meziroční růst odvětví výroby motorových vozidel. Zprávy z tuzemského průmyslu za letošní říjen jsou příznivé, již druhý měsíc v řadě. Je zřejmé, že se oživuje exportní poptávka, především v odvětví výroby motorových vozidel, která je pro českou ekonomiku klíčovým průmyslovým odvětvím.
Průzkumy sentimentu jak u nás, tak v eurozóně a zejména pak v Německu naznačují, že situace v průmyslu se v průběhu závěrečného čtvrtletí letošního roku zlepšuje. Klíčové je, že průmysl a zahraniční obchod jsou ušetřeny omezení, jež souvisejí s druhou vlnou pandemie koronaviru. Za rok 2019 jako celek průmyslová výroba klesla o 0,2 procenta, letos se propad řádově prohloubí.
Pro letošek očekávám celoroční pokles průmyslové výroby v oblasti 8,5 procenta, což je dáno prudkými propady v období letošního března až května, tedy v rámci první vlny pandemie. Zprávy za poslední měsíce jsou nicméně příznivé a v roce 2021 by se měl tuzemský průmysl vydat k růstu, průmyslová výroba by si za celý příští rok mohla připsat zhruba 4,8 procenta.
Autor je hlavní ekonom Generali Investments CEE
(Redakčně upraveno)
Ještě pár let bude dobře.Od roku 2025 je nařízena emisní norma z Bruselu na euro 7 a to spalováky nedokáží…..Elektrické auta náš průmyls neuživí,taky poprávka po e-autech bude mizivá.Ne každý dědil nebo vyhrál v loterii aby mohl koupit auto kolem 1 mil. kč a úžasným dojezdem 150 km v zimě a v kopcovitém terénu.Naše ojetiny budou mít cenu zlata.Už i Holandsko začalo postupně z Německa nakupovat dvacetileté ojetiny,které budou muset sloužit co nejdéle.