Skepse mizí? V září podle statistiků panovala mezi podnikateli i spotřebiteli lepší nálada

Po pondělních chmurných výsledcích evropského, a zvláště pak německého indexu nákupních manažerů (PMI), přišly v úterý na řadu optimisticky vyznívající nálady v české ekonomice. Redakcí oslovení tuzemští ekonomové a ekonomky se shodují v tom, že v září se překvapivě zlepšil sentiment jak podnikatelů, tak i spotřebitelů.
Podíl spotřebitelů, kteří v příštích dvanácti měsících očekávají zlepšení své finanční situace, se meziměsíčně nezměnil. Nepřibyli však ani spotřebitelé očekávající zhoršení celkové ekonomické situace. Ilustrační foto: Depositphotos.com
Podíl spotřebitelů, kteří v příštích dvanácti měsících očekávají zlepšení své finanční situace, se meziměsíčně nezměnil. Nepřibyli však ani spotřebitelé očekávající zhoršení celkové ekonomické situace. Ilustrační foto: Depositphotos.com

„Co za tímto optimismem hledat? Výrazné zlepšení nálad je vidět především ve službách, které věří ve výrazný růst poptávky v následujících třech měsících. Nehledejme za tím efekt Vánoc, protože jde o sezónně očištěná čísla, takže oproštěná o vliv pravidelných svátků,“ sdělil Finančním a ekonomickým informacím (faei.cz) hlavní ekonom Banky Creditas Petr Dufek.

Statistický úřad podle něj přímo uvádí, že se na zlepšení nálady v odvětví služeb podílel především finanční sektor. „A to už se pochopit dá, protože s poklesem úrokových sazeb mohou skutečně banky věřit v další výrazný růst poptávky po hypotékách,“ vysvětlil Dufek s tím, že „u ostatních služeb by už na prudký vzestup poptávky příliš zatím nevěřil“.

„Na první pohled by se mohlo zdát, že skepse, která v červenci a srpnu zavládla mezi firmami, pozvolna mizí. V září se důvěra v ekonomiku mezi podnikateli zvýšila poprvé od dubna 2023 ve všech sledovaných odvětvích. Největší nárůst zaznamenala vybraná odvětví služeb, kde důvěra vzrostla o 5,1 bodu,“ řekl faei.cz Petr Kymlička, partner poradenské skupiny Moore Czech Republic.

Souhrnný indikátor ekonomického sentimentu se v září zvýšil o 3,3 bodu a dosáhl hodnoty 97 bodu. „Zlepšila se především důvěra podnikatelů (o 3,8 bodu), když její růst zaznamenala všechna sledovaná odvětví. K tomu naposledy došlo v dubnu loňského roku,“ připomněla ve vyjádření pro naši redakci ekonomka Komerční banky Jana Steckerová.

„Vzhledem k vývoji zahraničních sentiment indikátorů (IFO index opět v září zaostal za očekáváními, německý průmyslový PMI spadl na roční minimum), však nelze zlepšení nálady v českém průmyslu přeceňovat. Jeho výkonnost podle nás zřejmě zůstane slabá, když za celý rok očekáváme pokles o jedno procento,“ uvedla Steckerová.

To komentoval Petr Dufek z Banky Creditas: „Tuzemské firmy věří, že budou navyšovat výrobu a mimochodem také ceny. Že tomu zatím příliš neodpovídají zakázky, je trochu podivné, ale vlastně ne překvapivé. Už několikrát to tu ostatně bylo, že firmy předpokládaly, že se situace přece musí brzy obrátit k lepšímu. Nyní, když je náš hlavní obchodní partner v recesi, to nebude vůbec jednoduché.“

K rostoucí důvěře v českém průmyslu se pro faei.cz vyjádřil také Petr Kymlička, partner poradenské skupiny Moore Czech Republic: „Nepůjde o dlouhodobý trend, neboť reálný výkon tuzemské ekonomiky důvody k optimismu neposkytuje. Navíc se i do indikátoru důvěry nepochybně promítnou i nedávné povodně a s nimi spojené negativní dopady na podnikatelů a firem z postižených oblastí.“

Svou skepsi v komentáři pro naši redakci přidal i Radomír Jáč, hlavní ekonom společnosti Generali Investments CEE: „Zářijový průzkum hlásí až překvapivě výrazné zlepšení důvěry v české ekonomice, když v Německu a v eurozóně obecně důvěra v průmyslu obecně slábne.“ Podle Jáče je otázkou, nakolik je zlepšování důvěry v tuzemském průmyslu udržitelné.

A proč se zlepšila nálada spotřebitelů? Podle Petra Dufka z Banky Creditas „jen proto, že se v průzkumu ukázalo, že jsou nyní svolnější k větším nákupům, i když se dál ve stejné míře obávají o celkovou ekonomickou situaci i o své vlastní peněženky“. „Vzhledem k tomu, že jde o zlepšení spíše symbolické, nemá smysl jej vůbec přeceňovat a sázet na nějaký boom spotřeby,“ dodal Dufek.

„A říkat tomu spotřebitelský optimismus, je hodně velké zjednodušení, protože stále jde o velmi podprůměrné výsledky. Celkově zářijová čísla sice mírně překvapila, avšak nemění obrázek české ekonomiky ve třetím čtvrtletí roku. Dokud nebude vidět silnou domácí a zahraniční poptávku, zůstane optimismus firem jen pocitem,“ uvedl hlavní ekonom Banky Creditas.

Podobně skeptická je i Jana Steckerová z Komerční banky: „Důvěra spotřebitelů se v září sice zvýšila, většina sledovaných ukazatelů se ale víceméně nezměnila, a tak zářijový výsledek představuje spíše korekci propadů z minulých měsíců. Spotřebitelský sentiment tak stále zůstává pod svým dlouhodobým průměrem, což indikuje, že oživení domácí poptávky bude pouze pozvolné.“

„Podíl spotřebitelů, kteří v příštích dvanácti měsících očekávají zlepšení své finanční situace, se meziměsíčně nezměnil. Nepřibyli však ani spotřebitelé očekávající zhoršení celkové ekonomické situace. Od srpna se nezměnil počet domácností, které hodnotí svou současnou finanční situaci hůře, než tomu bylo v předchozích dvanácti měsících,“ doplnil Petr Kymlička z Moore Czech Republic.

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB