Škoda, Peugeot, nebo Kia? Které ojetiny nejvíce ztrácejí na ceně

Analýza
Nejen výhodná koupě, ale také výhodný prodej. Při pořizování nového auta se vedle ceny, jízdních vlastností nebo vybavení vyplatí sledovat také to, za kolik ho majitel může prodat třeba po pěti letech provozu. Žebříček modelů vozidel, která postupem času nejméně ztrácejí na ceně, aktuálně sestavila inovační laboratoř AuresLab. Vyhrává Škoda, Volkswagen a Toyota. Na opačném konci jsou modely od Citroënu, Peugeotu nebo Renaultu.
Po prvním roce provozu nebo přibližně 20 tisících ujetých kilometrech nejrychleji ztrácejí na hodnotě stylová auta, jako jsou Fiat 500, Citroën DS3 nebo Mini Cooper. Foto: Pixabay

Společnost AuresLab, která dlouhodobě monitoruje vývoj cen automobilů na tuzemském trhu, rozdělila žebříček aut – jak ztrácejí na své hodnotě – do několika kategorií podle velikosti modelů. V kategorii malých vozů si nejlépe drží cenu domácí Škoda Fabia následovaná koncernovým konkurentem Volkswagenem Polo a Toyotou Yaris. U těchto modelů automobilů klesne hodnota po prvních pěti letech provozu nejméně.

Konečnou prodejní cenu konkrétní ojetiny samozřejmě ovlivňuje celá řada faktorů, přičemž největší vliv má celkový technický stav vozu a jeho historie. Za nehavarovanou a pravidelně servisovanou Fabii s nízkým nájezdem po prvním soukromém majiteli může prodávající požadovat i o několik desítek tisíc korun více než za stejný model intenzivně používaný například ve stavební firmě.

PSALI JSME:
Investice s vůní benzínu

Drahá výbava se nevyplatí

Standardem u pětiletých malých vozů je dnes klimatizace a airbagy, výhodu mají automobily vybavené tempomatem a Bluetooth. Drahá příplatková výbava ale cenu ojetiny nezvýší. Pokud si někdo před pěti lety objednal novou Fabii s příplatkovou výbavou za více než sto tisíc, dnes už je zpět určitě nezíská.

„Jediné, za co se z dnešního pohledu vyplatilo v roce 2014 u trojkové Fabie připlatit, byl MirrorLink. Zrcadlení telefonu na obrazovce v autě se tehdy mohlo jevit jako rozmařilost fajnšmekrů nových technologií, dnes je ale zcela běžné a velmi žádané,“ uvedl Stanislav Gálik, výkonný ředitel AuresLabu. „A právě Fabia s autorádiem Bolero, které jako jediné tuto funkci podporovalo, se dnes prodá i o 15 tisíc dráž než obdobná s běžným rádiem. To je větší rozdíl, než kolik se za Bolero připlácelo u nového vozu.“

Z analyzovaných tržních dat dále vyplynulo, že v kategorii malých vozů si po prvních pěti letech provozu nejhůře drží cenu Citroën C3, Hyundai i20 a Kia Rio. Majitelé těchto modelů si při prodeji odepsali v relativních číslech nejvíce. Zajímavý je také pohled na vývoj cen ročních vozů. Po prvním roce provozu nebo přibližně 20 tisících ujetých kilometrech nejrychleji ztrácejí na hodnotě stylová auta, jako jsou Fiat 500, Citroën DS3 nebo Mini Cooper.

PSALI JSME:
Které závady mají ojetá auta nejčastěji?

Oblíbené vozy SUV

Vysoké zastoupení mají v Česku rodinné vozy střední třídy. „Nejnižší procentní pokles ceny po pěti letech provozu mají v této kategorii vozy Škoda Octavia, Volkswagen Passat a Toyota Verso. Naopak nejhůře si drží cenu Peugeot 308, Renault Scénic a Chevrolet Orlando,“ tvrdí Gálik. S výrazným poklesem ceny po prvním roce provozu musejí naopak počítat také majitelé rodinných vozů Hyundai i40, Peugeot 508 a Opel Insignia.

U českých řidičů získávají stále více na oblibě vozidla typu SUV. Jen za první dva měsíce letošního roku bylo podle statistiky Svazu dovozců automobilů přibližně každé třetí zaregistrované nové vozidlo typu SUV nebo terénní. Co se tržní ceny týče, největšími „držáky“ mezi pětiletými vozy jsou Dacia Duster, Škoda Yeti a Volkswagen Tiguan. Naopak největší procentní rozdíl mezi cenou nového a ojetého vozu mají po pěti letech provozu Chevrolet Captiva, Mazda CX-7 a Jeep Compass.

Kdo uvažuje o nákupu modelů Nissan X-Trail, Ford Kuga nebo Mitsubishi ASX, tomu se vyplatí poohlédnout se po ročních vozech. U těchto SUVéček totiž klesá cena v prvním roce nejrychleji.

Podle Gálika se postupně mění též požadavky nakupujících na trhu s ojetými auty typu SUV. „Zatímco dříve byl u vozů velikosti Volkswagenu Tiguan nebo Kie Sportage pohon všech kol na trhu ojetých vozů vyžadován více než u vozů nových, a vozy 4×4 tak byly nedostatkovým zbožím, dnes už poptávka na trhu ojetin přejímá zvyklosti z trhu nových aut a na pohonu všech kol u této velikosti SUV trvá stále méně zákazníků,“ dodal Gálik.

PSALI JSME:
Devatero, jak postupovat při nákupu ojetého auta

Ojetiny zdražují

Průměrná prodejní cena ojetých aut na českém trhu do loňského podzimu vzrostla podle společnosti Cebia o desetinu na 225 tisíc korun. Nejvíce se přitom prodávají vozy v ceně mezi 100 tisíci a 200 tisíci korunami, do 200 tisíc korun se prodávají tři pětiny ojetých vozů.

Společnost ve své aktuální analýze upozornila, že se chystá zdražování mladých ojetin. „Kvůli poklesu cen ročních až tříletých vozidel z operativních leasingů se řada leasingových společností rozhodla omezit množství krátkodobých programů a zároveň se snaží o větší diverzifikaci skladby automobilů, aby na trh následně nabízela širší barevnou škálu ojetých vozidel, větší spektrum různých modelů, jejich provedení a větší rozmanitost doplňkové výbavy,“ sdělila Cebia.

To povede ke zdražení benzínového i naftového provedení mladých ojetin, a to zejména v nižší střední a střední třídě aut, která se nejčastěji využívají v rámci operativních leasingů. „Nemění se však skladba vozových parků z pohledu značek a vozy Škoda Auto nadále budou tvořit drtivou většinu flotil operativních leasingů,“ dodala Cebia.

Vloni si lidé a firmy pořídili asi 261 tisíc aut, ovšem ojetých vozidel se prodalo třikrát tolik – zhruba 765 tisíc. Podle odhadu společnosti Cebia vzrostl dovoz vozidel ze zahraničí o bezmála čtyři procenta na téměř 178 tisíc. Nejvíce se auta dovážejí z Německa.

PSALI JSME:
Německé papíry často maskují, že ojetina křižovala Balkán nebo jih Evropy

Jak auta ztrácejí na ceně

KATEGORIE MALÁ AUTA

  • 3 značky automobilů s nejvyšším rozdílem mezi cenou nového vozu a cenou po 1 roce provozu (nájezd do 20 000 km) – Fiat 500, DS3, Mini
  • 3 značky automobilů s nejnižším rozdílem mezi cenou nového vozu a aktuální cenou po 1 roce provozu (nájezd do 20 000 km) – Škoda Fabia, Dacia Sandero, Toyota Yaris
  • 3 značky automobilů s nejvyšším rozdílem mezi cenou nového vozu a aktuální cenou po 5 letech (nájezd cca 120 000 km) – Citroën C3, Hyundai i20, Kia Rio
  • 3 značky automobilů s nejnižším rozdílem mezi cenou nového vozu a aktuální cenou po 5 letech (nájezd cca 120 000 km) – Škoda Fabia, Volkswagen Polo, Toyota Yaris

KATEGORIE RODINNÉ VOZY

  • 3 značky automobilů s nejvyšším rozdílem mezi cenou nového vozu a cenou po 1 roce provozu (nájezd do 20 000 km) – Hyundai i40, Peugeot 508, Opel Insignia
  • 3 značky automobilů s nejnižším rozdílem mezi cenou nového vozu a aktuální cenou po 1 roce provozu (nájezd do 20 000 km) – Dacia Lodgy, Volkswagen Golf, Škoda Octavia
  • 3 značky automobilů s nejvyšším rozdílem mezi cenou nového vozu a aktuální cenou po 5 letech (nájezd cca 120 000 km) – Peugeot 308, Renault Scénic, Chevrolet Orlando
  • 3 značky automobilů s nejnižším rozdílem mezi cenou nového vozu a aktuální cenou po 5 letech (nájezd cca 120 000 km) – Škoda Octavia, Volkswagen Passat, Toyota Verso

KATEGORIE SUV A CROSSOVERY

  • 3 značky automobilů s nejvyšším rozdílem mezi cenou nového vozu a cenou po 1 roce provozu (nájezd do 20 000 km) – Nissan X-Trail, Ford Kuga, Mitsubishi ASX
  • 3 značky automobilů s nejnižším rozdílem mezi cenou nového vozu a aktuální cenou po 1 roce provozu (nájezd do 20 000 km) – Dacia Duster, Škoda Kodiaq, Toyota C-HR
  • 3 značky automobilů s nejvyšším rozdílem mezi cenou nového vozu a aktuální cenou po 5 letech (nájezd cca 120 000 km) – Chevrolet Captiva, Mazda CX-7, Jeep Compass
  • 3 značky automobilů s nejnižším rozdílem mezi cenou nového vozu a aktuální cenou po 5 letech (nájezd cca 120 000 km) – Dacia Duster, Škoda Yeti, Volkswagen Tiguan

PSALI JSME:
Trh s ojetými auty? Lidé si jich mezi sebou za rok prodají více než všechny tuzemské autobazary

Sdílet:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Další z rubriky Motorismus

Kdy je třeba k nehodě v zahraničí volat policii

V České republice jsme si už zvykli, že ne ke každé kolizi na silnici je třeba přivolávat policii. „Před odjezdem do zahraničí je ale třeba zjistit si předpisy v zemích, kudy na dovolenou projíždíte. A ta nejsou …

Loňské novinky už najdete v autobazarech

Ještě před pár lety platilo, že když si zájemce o konkrétní vůz chtěl koupit čerstvou novinku na trhu, na kterou neměl dostatek financí, musel čekat i několik let, než se první kusy jeho vysněného modelu objevily na …

Nejčtenější

Nechcete už pracovat? Začněte počítat…

Už se vám nechce pracovat, protože jste se podle vašeho mínění už napracovali dost? Pak je ta správná chvíle spočítat si, zda máte nárok na starobní důchod, případně předdůchod či předčasný důchod. Pokud ještě ne, …

Do důchodu v 65 letech. Nebo bude všechno jinak?

Čím jsme starší, tím více vyhlížíme magickou hranici 65 let, kdy budeme moci začít čerpat starobní důchod. Finanční prostředky, které jsme každý měsíc či jednou za rok platili státu, se nám konečně začnou vracet a …
Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Partneři Portálu

NOOL
Rolovat nahoru