Škody Smartwings narůstají, Boeing opět odkládá návrat Maxů do vzduchu

Názor
Akcie výrobce letadel Boeing se včera propadly na své minimum za poslední více než rok. Naposledy byla jejich cena nižší na samém začátku roku 2019, kdy ovšem na trzích dozníval panický výprodej z konce roku 2018, takže stlačené byly ceny akcií obecněji, nikoli pouze těch Boeingu.
Škody Smartwings narůstají, Boeing opět odkládá návrat Maxů do vzduchu. Foto: FAEI.cz

Nyní je situace jiná. Akciím ostatních firem se zpravidla daří, zatímco Boeing padá na více než roční minimum. Důvodem je další odklad návratu problémových letadel Boeing 737 Max do vzduchu. Uzemněna jsou už od loňského března, do provozu se však podle nejnovějšího vyjádření Boeingu nevrátí dříve než v polovině letošního roku.

To v praxi znamená, že letečtí přepravci se musí připravit na další prázdniny – čili vrchol sezóny – bez Maxů. S dalšími škodami, jež z uzemnění plynou, musí tedy počítat i tuzemský letecký přepravce Smartwings. Tomu zákaz provozu Maxů způsobil loni škodu za zhruba 1,5 miliardy korun. Letos by se mohla celková škoda vyšplhat až ke třem miliardám. Ještě nedávno přitom Smartwings počítal, že problémové stroje zprovozní letos v květnu.

Termín návratu letadel do provozu se neustále odsouvá. Loni v dubnu či květnu měly optimistické odhady za to, že by se mohla vrátit do vzduchu ještě před loňskými prázdninami. Jen největší pesimisté hovořili o roku 2020, a to ovšem ještě o jeho prvním čtvrtletí. Nyní je tedy zřejmé, že se to nestihne dokonce ani v první polovině letošního roku.

PSALI JSME:
Smartwings nakonec může odstavení Boeingů 737 MAX vyjít minimálně na 2,5 miliardy korun

Letečtí přepravci obecně nemohou vrátit letadla do provozu hned, jakmile příslušný regulační úřad opětovné uvedení do provozu schválí. Letecké společnosti nejdříve obdrží informace o tom, jak provést aktualizaci palubního softwaru. Poté příslušné změny provedou.

Další čas spolyká nutné zatrénování pilotů, kteří se musí s aktualizovaným softwarem sžít. Někteří letečtí přepravci musí zaškolit třeba i tisíce pilotů. Smartwings disponuje v mezinárodním srovnání spíše nižším počtem problémových letadel 737 Max, což je v tomto ohledu výhoda. Nicméně bude třeba také provést zalétávání „nově seřízených“ letadel, pochopitelně ještě mimo komerční provoz, což si vyžádá další čas.

Po uvedení letadel do běžného provozu je navíc třeba počítat s tím, že část klientely s nimi nebude ochotna létat. Kvůli reputačnímu šrámu. To pro letecké přepravce představuje zvýšené náklady marketingového rázu, aby prostřednictvím vhodně zacílené komunikační kampaně veřejnost přesvědčili o bezpečnosti letadel.

PSALI JSME:
Přerušení výroby boeingů je špatnou zprávou pro Trumpa

Je přitom pravděpodobné, že evropský regulátor bude potřebovat nějaký čas na přezkum rozhodnutí svého amerického protějšku. Čas pro popsaný proces vrácení letadel do provozu se tedy v Evropské unii může začít odpočítávat až během letošního léta. Je tak prakticky vyloučené, aby se letadla Boeing 737 Max vrátila do běžného provozu s cestujícími alespoň během druhé půle prázdnin 2020.

Kromě uzemnění Maxů představuje z hlediska aerolinek další letošní výzvu možné rozsáhlé šíření nákazy koronavirem, který už si v uplynulých dnech vyžádal smrt několika lidí. Pokud by nákaza, která se objevila v Číně, získala rozsah nákazy virem SARS z doby před sedmnácti lety, leteckým přepravcům ubydou zákazníci. Ať už kvůli opatřením majícím zamezit šíření nákazy či kvůli útlumu turistického ruchu. Pokles poptávky po cestování by se ovšem odrazil i ve zlevnění ropy a pohonných hmot, včetně leteckého paliva.

Americká banka Goldman Sachs prognózuje, že pokud nákaza koronavirem nabyde rozsahu zmíněné epidemie SARS, klesnou ceny ropy na světovém trhu o zhruba tři dolary na barel. To by zlevnilo pohonné hmoty také v České republice.

Zdá se, že letečtí přepravci před sebou mají rok plný výzev.

Autor je hlavní ekonom Czech Fund
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
Šéf Boingu končí

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Firmy

ČSOB hlásí meziroční nárůst zisku o 25 %

Skupina ČSOB tento týden informovala o svých hospodářských výsledcích za rok 2019. Její čistý zisk meziročně vzrostl na 19,7 miliardy korun, což znamená nárůst o 25 % ve srovnání s rokem 2018 (15,8 mld. Kč).

Moneta s čistým ziskem čtyři miliardy korun

Skupina Moneta za loňský rok vykázala čistý zisk ve výši čtyř miliard korun a meziroční běžná ziskovost se zvýšila o 13,4 procenta. Vedení společnosti očekává, že banka vzhledem k výsledkům vyplatí akcionářům …

Nejčtenější

Nechcete už pracovat? Začněte počítat…

Už se vám nechce pracovat, protože jste se podle vašeho mínění už napracovali dost? Pak je ta správná chvíle spočítat si, zda máte nárok na starobní důchod, případně předdůchod či předčasný důchod. Pokud ještě ne, …

Do důchodu v 65 letech. Nebo bude všechno jinak?

Čím jsme starší, tím více vyhlížíme magickou hranici 65 let, kdy budeme moci začít čerpat starobní důchod. Finanční prostředky, které jsme každý měsíc či jednou za rok platili státu, se nám konečně začnou vracet a …
Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Stát chce utrácet, ale jen nařizuje, kdo mu má co dát

Rozhovor
Živnostníci se stali oblíbeným terčem výpadů politiků, jejichž voliči jsou spíše zaměstnanci. Prý se mimo jiné „vezou“ na vlně výhod důchodového systému, do něhož ale přispívají jen minimálně. „Stát utrácet chce, ale vydělávat se mu nedaří jinak, než nařizováním toho, kdo mu má co dát,“ říká v rozhovoru pro portál FAEI.cz advokát Zdeněk Tomíček, místopředseda Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR …
Rolovat nahoru