Skryté vady, nejasná historie. Čím překvapí luxusní ojetiny z exotiky

Luxusní ojetá vozidla dovezená z exotických zemí sice mohou lákat příznivou cenou, ale současně skrývají nemalá rizika. Takové vozy mohou mí nejen odlišné technické specifikace a mohou být nekompatibilní s evropskými normami, často také mají problematickou historii, nedostupné náhradní díly a skryté závady.
Luxusní ojetiny mohou mít naleštěnou karoserii, ale skrývat mnoho nemilých překvapení. Ilustrační foto: Pixabay.com
Luxusní ojetiny mohou mít naleštěnou karoserii, ale skrývat mnoho nemilých překvapení. Ilustrační foto: Pixabay.com

Finanční a ekonomické informace (faei.cz) na to upozornilo Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA), které před nákupem luxusních ojetin z exotických zemí všechny zájemce důrazně varovalo.

„Vozy z Japonska, Kuvajtu, Kataru, dalších zemí Blízkého a Středního východu nebo Severní Ameriky mohou být na první pohled atraktivní, ale jejich provoz v Evropě přináší řadu komplikací,“ sdělil Zbyněk Veselý, předseda sdružení SOVA.

„Odborníci ze společnosti Cebia, která ojeté luxusní vozy z exotických destinací prověřují, se často setkávají s případy, kdy vozidlo neodpovídá deklarovaným údajům, má stočený tachometr, bylo havarované nebo pochází z oblasti postižené extrémními klimatickými podmínkami, jako jsou záplavy nebo tornáda,“ dodal Veselý.

Falšovaný původ vozidla

Podle dostupných dat se navíc u luxusních vozidel častěji falšuje skutečný původ. Prodejci mohou zatajit, že vůz pochází z rizikové země, a vydávat jej například za německý model s ověřenou historií.

To se týká nejen vozidel ze zámoří, ale i z některých evropských států, kde je kontrola kvality a původu méně přísná. Právě proto je důležité věnovat maximální pozornost prověření vozidla před koupí a vybírat profesionální prodejce, kteří za ně ručí.

Nejde jen o finanční ztrátu, ale také o bezpečnost. „Nákup vozu s nejasnou historií může znamenat skryté vady, které se projeví až po čase, a opravy pak mohou být velmi nákladné,“ konstatoval Zbyněk Veselý.

Zmiňovaná společnost Cebia analyzovala původ téměř 8,6 tisíce ojetých vozů Porsche, která si v uplynulém roce prověřovali zákazníci v sedmi zemích. A výsledek byl alarmující. Auta pocházela z 55 zemí, včetně takových zemí, u nichž Cebia při nákupu doporučuje velkou opatrnost.

Porsche z Německa? Kdepak

Upozornila, že neuvádění skutečné země původu, stáčení tachometrů nebo zatajování havárií je u luxusních aut pro prodejce mnohem zajímavějších, než u běžných modelů: Poměrně jednoduchým podvodem si totiž mohou přijít na statisíce korun.

Prověřovaná vozidla Porsche pocházela nejen z evropských zemí a Severní Ameriky, ale také například ze zemí Blízkého a Středního východu. V nabídkách prodejců tak byla auta například z Kuvajtu, Kataru, Bahrajnu, ale také třeba Kazachstánu, Indie či Mexika.

Cebia potvrdila, že právě z exotických zemí se do Česka dostávají často vozidla s netransparentní historií. Prodejce například předstírá, že jde o vozidlo z Německa, případně jiné evropské země, i když realita je jiná.

„Na základě našich dat bychom chtěli varovat zejména před vozidly Porsche z Japonska, Kuvajtu, Turecka, Kataru, Bahrajnu, Jižní Koreji, Jordánska a Indie. Opatrnost je na místě i při dovozech drahých vozů z Chorvatska, Řecka, Makedonie, Moldavska či Bosny,“ uvedl Martin Pajer, ředitel Cebie.

Stačí znát VIN kód auta

Vozy, které Cebia analyzovala, si prověřovali zákazníci v Česku, na Slovensku, v Německu, Rakousku, Nizozemí, Francii a Itálii. Právě prověření historie je nejlepším způsobem, jak se prodejům s podvodnými praktikami vyhnout.

Vedle skutečné země původu je dobré si ověřit, zda bylo auto v minulosti havarované či zda nemá stočený tachometr. Informací o průběžném kilometrovém nájezdu má přitom Cebia k vozům Porsche hodně.

„K jednomu vozu Porsche máme průměrně osm stavů tachometru. Samozřejmě počet dostupných stavů tachometru záleží především na věku vozidla,“ poznamenal Martin Pajer. Například u jednoho Porsche z Rumunska má Cebia 84 stavů tachometru.

„Je to až neuvěřitelné číslo, ale úplné prvenství si stále drží vůz BMW, u kterého evidujeme 96 stavů tachometru,“ poznamenal Pajer. Dodal, že k prověření stačí znát pouze VIN kód vozidla, který seriózní prodejce vždy zákazníkovi na přímý dotaz sdělí.

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek