Podle údajů poskytnutých MALL Group se skupině za uplynulý obchodní rok podařilo vygenerovat obrat ve výši 20,7 miliardy korun, což představuje meziroční nárůst o 26 procent. K černým číslům skupině pomohl nejen boom internetového nakupování spojený s pandemií, ale především výrazné zlepšení transakční ekonomiky, transformace MALLu v tržiště i úspěch na zahraničních trzích.
Koronavirová pandemie s sebou obecně přinesla velký nárůst zájmu o nakupování na internetu, což se odrazilo i v nárůstu počtu objednávek napříč skupinou MALL. Oproti minulému obchodnímu roku narostl počet objednávek o 31 procent a překonal hranici 14 milionů. Rekordní finanční výsledek s pozitivní EBITDA však rozhodně nebyl poháněn pouze nárůsty spojenými s pandemií.
„Covid-19 samozřejmě přispěl k našemu růstu, ale rozhodně nebyl hlavním důvodem našeho hospodářského zlepšení. Meziroční tempo růstu se oproti předchozím letům lehce zrychlilo, zásadním zlepšením ovšem prošla transakční ekonomika,“ informoval redakci Jan Hanuš, CEO MALL Group, jenž je od letošního ledna také novým místopředsedou představenstva.
Psali jsme
Může bezúročná odložená platba nahradit tradiční dobírku? Mall Pay „vrtí psem“, jak se dá
Sázka na tržiště
Podle Hanuše firma ozdravila téměř všechny poměrové ukazatele, provedla důslednou revizi byznys modelu a zefektivnila logistiku. „Mimo jiné jsme také vsadili na růst našeho tržiště, což je model prodeje, který nám dává obrovský smysl a v mnoha segmentech je pro nás jednoznačně efektivnější. Rovněž jsme zrevidovali fixní a interní náklady,“ uvedl Hanuš.
Právě úspěšný přerod MALLu v tržiště sehrál důležitou roli v dosažení kladných hospodářských výsledků. Prostřednictvím programu na MALLu prodávají více než dva tisíce partnerských obchodníků, kteří tak získali nový prodejní kanál. Program jim umožňuje také snadnou cestou na zahraniční trhy střední a východní Evropy.
Úspěšný model tržiště plánuje skupina plnohodnotně implementovat do všech zemí, kde působí. „To znamená, že našim obchodním partnerům nabídneme nejen jednoduchý start mezinárodního obchodu, ale zároveň jim k tomu poskytneme silnou prodejní i logistickou infrastrukturu a návazné služby,“ popsal Hanuš.
Konkurence směřuje stejným směrem
Na tržiště sází i konkurenční Alza.cz (loni dosáhla obratu 37 mld. Kč, pozn. red.), která informovala, že na novém portálu spouští Alza Marketplace, v němž spojuje dva dosavadní programy pro externí dodavatele (Alza Dropshipment a Alza Partner, pozn. red.). Všichni partneři společnosti tak nyní mohou spravovat své nabízené portfolio zboží i poukazů na jednom místě.
Cílem je podle Alzy díky postupnému snižování bariéry pro zapojení dodavatelů urychlit rozšiřování nabídky pro zákazníky. Během loňského roku se do programů partnerského prodeje na Alze zapojilo více než tisíc dodavatelů, kteří přes ně nabízejí přes 300 tisíc položek fyzického zboží a poukazů. Na konci loňského roku firma přidala do nabídky i partnerské poukazy na zboží a služby.
„Rozvoj Marketplace je jednou z cest, díky nimž můžeme zákazníkům nabízet širší nabídku zboží ze stále více kategorií,“ sdělil redakci Petr Bena, místopředseda představenstva Alza.cz. Velká prodejní tržiště, díky nimž zapojení dodavatelé získají zázemí, zkušenosti a stabilitu velkých e-shopů, tedy i další odbytový kanál a zdroj příjmu, jsou podle něj světovým trendem v oblasti e-commerce.