Sleva, která vlastně žádnou slevou není, to je zrovna jeden z nešvarů, který má novela zákona odstranit. Počítání slev totiž bude mít nově pravidla nejen jednotná, ale vůči zákazníkům hlavně poctivější. A to zdaleka není jediná změna, kterou přináší čerstvá novela.
1. Obchodník bude muset vedle ceny původní a akční uvádět také nejnižší cenu, za kterou výrobek prodával v posledních 30 dnech. U zboží, které má v nabídce méně než 30 dnů, pak nejnižší cenu, za kterou výrobek nabízel od začátku prodeje.
2. Majitelé e-shopů musejí ověřovat pravost recenzí na svém webu a sociálních sítích a uvádět, jakým způsobem vzniklo průměrné hodnocení, bodování, žebříčky zboží a služeb.
3. Použité zboží lze sice vrátit v zákonné lhůtě, ale obchodník už nemusí vracet celou zaplacenou částku.
Kdo chce slevu zadarmo?
Zalovit mezi zákazníky, kteří se orientují především podle nabídnuté slevy, je velmi lákavé. Podle průzkumů se v akcích prodá 60 procent objemu zboží a některé kategorie (především drogerie, pozn. aut.) jsou za plnou cenu prakticky neprodatelné.
A protože, slovy klasika, nikdo nechce slevu zadarmo, obvyklým trikem je u cenovky co nejvíce napálit původní cenu, což se při současné inflaci navíc krásně schová, a díky slevě 45, 50, 60 procent dostat zákazníka do nálady, kdy už ani neuvažuje o tom, co a za kolik vlastně kupuje a zda zlevněné zboží vůbec potřebuje.
Porovnání za poslední měsíc
Nově však obchodník muset vedle ceny původní a akční uvádět také nejnižší cenu, za kterou výrobek prodával v posledních 30 dnech. Bude tedy mnohem jasnější, zda jde skutečně o slevu, a v jaké výši. U zboží, které má v nabídce méně než 30 dnů, pak prodejce musí uvést nejnižší cenu, za kterou výrobek nabízel od začátku prodeje.
Pokud nabídka klesá postupně, za původní je považována nejnižší cena, za kterou obchodník věc nabízel v posledních 30 dnech, než ji začal postupně zlevňovat. Výjimka bude tolerována pouze u potravin podléhajících rychlé zkáze nebo majících krátkou dobu spotřeby, u individualizovaných nabídek či věrnostních programů.
Už budu platit?
Při nakupování v e-shopech musí nyní prodávající zajistit, aby si zákazník byl vědom toho, že se zavazuje k zaplacení. Pokud se tak děje např. prostřednictvím tlačítka, musí tento krok nést jednoznačnou informaci, že spotřebiteli právě vzniká závazná povinnost platby.
S tím souvisí také zákaz používání tzv. předem zaškrtnutých políček, která se spotřebiteli postarala o zboží v nákupním košíku, které si sám nevybral.
Recenze pouze poctivé a ověřené
Kromě slev se zákazníci při výběru zboží či služeb orientují také podle recenzí, tedy podle hodnocení a doporučení jiných spotřebitelů. Obecně se tento ukazatel považuje za celkem objektivní, ve skutečnosti však zájemce nemá reálnou možnost přesvědčit se o tom, kdo vlastně hodnotí a jak jsou filtrovány negativní hlasy.
Novela zákona ukládá majitelům e-shopů, že mají ověřovat pravost recenzí na svém webu a sociálních sítích. Neuvádí však, jakým způsobem má toto ověřování probíhat.
Pokud tedy prodejce bude chtít recenze použít jako marketingový nástroj (jeho povinnost to není), musí být schopný identifikovat recenzenty, kteří nabízené zboží nebo službu zakoupili či použili, a o způsobu ověření nebo výběru recenzí zákazníky informovat.
Obdobně musí uvést, jak vzniklo průměrné hodnocení, bodování, žebříčky apod. Tato pravidla se kromě e-shopů vztahují také na on-line tržiště, srovnávače, internetové bazary atd.
U recenzí, jejichž původ není prodávající schopen zjistit, musí tuto skutečnost uvést, případně zabránit jejich zveřejnění. Aktivní využívání recenzí s nejasným původem bude posuzováno jako nekalá obchodní praktika s pokutou až pět milionů korun.
Obchod není půjčovna
Většina novinek se staví na stranu zákazníků, novela však myslí i na majitele e-shopů v tom, že se se staví proti zneužívání dvoutýdenní lhůty vrácení zboží bez udání důvodů.
Během této doby totiž někteří zákazníci toto zboží používali např. na dovolené, a pokud to bylo v souladu s ohledem na jeho povahu a vlastnosti, dostali následně své peníze bez srážek. Z obchodů se tak stávala půjčovna, navíc bezplatná.
To se novelou mění a tímto způsobem použité zboží lze sice i nadále v zákonné lhůtě vrátit (odstoupit od smlouvy), ale už s odpovědností spotřebitele za snížení hodnoty zboží – tedy s ponížením vrácené kupní ceny.
Nově je možné pouze testovat vlastnosti věci zakoupené na e-shopu v rozsahu, v jakém by to bylo možné v prostorách kamenného obchodu.