Smartwings nakonec může odstavení Boeingů 737 MAX vyjít minimálně na 2,5 miliardy korun

Názor
Celkem minimálně na dvě a půl miliardy korun. Na tolik se nejpravděpodobněji vyšplhají náklady tuzemského leteckého přepravce Smartwings spojené s uzemněním problémových letadel Boeing 737 MAX. Ke konci roku budou náklady činit 1,5 miliardy korun, ovšem realisticky se nedá příliš předpokládat, že by se problémová letadla vrátila do vzduchu před polovinou roku 2020. Odhad společnosti Smartwings, že vzlétnou už v květnu příštího roku, je zřejmě až příliš optimistický.
Smartwings disponuje v mezinárodním srovnání spíše nižším počtem problémových letadel 737 Max. Foto: FAEI.cz

Připomeňme, že termín návratu letadel do provozu se neustále odsouvá. Letos v dubnu či květnu měli optimistické odhady za to, že by se mohla vrátit do vzduchu ještě před letošními prázdninami. Jen největší pesimisté hovořili o roku 2020, a to ovšem ještě o jeho prvním čtvrtletí. Nyní je zřejmé, že se to ani během prvního čtvrtletí příštího roku nestihne.

Letečtí přepravci obecně nemohou vrátit letadla do provozu hned, jakmile příslušný regulační úřad opětovné uvedení do provozu schválí. Letecké společnosti nejdříve obdrží informace o tom, jak provést aktualizaci palubního softwaru. Poté příslušné změny provedou. Další čas spolyká nutné zatrénování pilotů, kteří se musí s aktualizovaným softwarem sžít. Někteří letečtí přepravci musí zaškolit třeba i tisíce pilotů.

Smartwings disponuje v mezinárodním srovnání spíše nižším počtem problémových letadel 737 Max, což je v tomto ohledu výhoda. Nicméně bude třeba také provést zalétávání „nově seřízených“ letadel, pochopitelně ještě mimo komerční provoz, což si vyžádá další čas.

Po uvedení letadel do běžného provozu je navíc třeba počítat s tím, že část klientely s nimi nebude ochotna létat. Kvůli reputačnímu šrámu. To pro letecké přepravce představuje zvýšené náklady marketingového rázu, aby prostřednictvím vhodně zacílené komunikační kampaně veřejnost přesvědčili o bezpečnosti letadel.

V USA se přitom nyní spekuluje, že tamní regulátor schválí návrat problémových letadel do vzduchu nejdříve letos v březnu. Je přitom pravděpodobné, že evropský regulátor bude potřebovat nějaký čas na přezkum rozhodnutí svého amerického protějšku. Čas pro popsaný proces vrácení letadel do provozu se tedy v Evropské unie může začít odpočítávat až během dubna nebo května. Bude pak velkou výzvou, aby se letadla Boeing 737 Max vrátila do běžného provozu s cestujícími před začátkem prázdnin 2020.

Autor je hlavní ekonom Czech Fund
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
Přerušení výroby boeingů je špatnou zprávou pro Trumpa

Zavřít reklamu ×
  1. Citace: „V USA se přitom nyní spekuluje, že tamní regulátor schválí návrat problémových letadel do vzduchu nejdříve letos v březnu. “ ?????????????

  2. Já tomu fakt nerozumím, tak software je opravený, Boeing za to ručí, tak v čem kdo má problémy ? Sakra, co spadlo Boeingů a dalších strojů na mechanické závady a dodnes to létá, protože se to opravilo, našlo se východisko oprav a jede to dál a tady budou dělat divadlo. Chápu že je to ožehavá věc, ale za tu dobu ten software musí být vyřešen a stroje musí do vzduchu.

Napsat komentář: TVv Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Firmy

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Jaká je budoucnost výškových dřevostaveb v Česku?

Analýza
V České republice stále platí zastaralá norma omezující výšku dřevostaveb na devět, respektive dvanáct metrů. Legislativa by se však měla brzy změnit. S ohledem na nespornou ekonomickou výnosnost projektů chtějí developeři stavět minimálně osmipatrové stavby (22,5 m), s výhledem do budoucna až osmdesátimetrové projekty, a to tzv. inženýrským způsobem.