Smrskflace. Výrobci raději potají zmenšují balení, aby nemuseli zdražovat

Růst cen potravin a nealkoholických nápojů byl loni citelný. Zdražení činilo 4,5 procenta. Mezi Čechy nyní panují značné obavy z toho, že by se inflace mohla ještě dále roztočit. Čelní představitelé České národní banky proto podnikají mediální ofenzivu, v jejímž rámci veřejnost ujišťují, že by inflaci zkrotili. 
Až o deset gramů přišly v posledních letech tyčinky Deli nebo Snickers.

Nicméně v lidech obava z výrazného růstu cen přetrvává delší dobu. Své o tom vědí výrobci potravin. Ti v poslední době proto zintenzivňují praxi nenápadného zmenšování objemu výrobků, snižování gramáže si ubírání procent alkoholu. Jde o praxi takzvané „smrskflace“ (z anglického shrinkflation, pozn. aut.).

Při „smrskflaci“ sice cena potravinového nebo nápojového výrobků zůstává v obchodě stejná, avšak tajně se smrskává právě objem, gramáž nebo kvalita výrobků. Zákazník tak za stejnou cenu kupuje méně, takže si pohorší podobně jako při cenové inflaci. Akorát, že „smrskflace“ si u daného výrobku většinou nevšimne, zatímco cenovou inflaci by jistě zaregistroval, což by jej od koupě mohlo i odradit.

PSALI JSME:
Tlustí Češi utratí za sladké 400 korun měsíčně, dopřávají si ho víc než alkoholu

Až o deset gramů přišly v posledních letech tyčinky Deli nebo Snickers. Tyčinka KitKat Chunky měla původně gramáž 50 gramů, po prvním ztenčování se snížila na 48 gramů a dnes váží jen 40 gramů. Čokolády Figaro, Studentská pečeť, Milka nebo tyčinka Margot ztratily během pár let dvacet gramů.

Pochopitelně, „smrskflace“ není fenoménem jen v případě čokoládových tyčinek a cukrovinek, ale týká se alkoholických nápojů (snižuje se objem nápoje, nebo dokonce procento alkoholu), chipsů, kakaa, tatarky, dokonce i nepotravinářských výrobků typu kosmetiky nebo mycích prostředků.

Zákazník by v čase citelné inflace cen potravin měl pečlivěji než jindy pročítat údajů o složení, objemu či gramáži výrobku a umět posoudit, zda se nestává obětí právě „smrskflace“.

Autor je hlavní ekonom Trinity Bank a člen Národní ekonomické rady vlády (NERV)
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
Karel Hašler dal jméno slavným bonbónům. Cucáme je už 100 let

Zavřít reklamu ×
  1. právě proto se těm na váze okradeným výrobkům pokud to jde , co nejvíce vyhýbám a nekoupím je. hlavně že prodejce bude mít stále naditou prkenici !!!

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Spotřebitel

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB