Společenská odpovědnost: zvyšuje konkurenceschopnost i šanci sehnat kvalitní zaměstnance

Posiluje důvěryhodnost firmy, odlišuje jí od konkurence a zviditelňuje značku. Společenské odpovědnosti firem si váží téměř 90 procent zaměstnanců. Zvyšuje jejich spokojenost a loajalitu, posiluje vztahy firmy s obchodními partnery a usnadňuje získávání těch nových – vliv společenské odpovědnosti dosahuje mnohem dál, než se může na první pohled zdát.

Firem, které se v rámci společenské odpovědnosti angažují, každým rokem přibývá. „Na nárůst společensky odpovědných firem v Česku má samozřejmě vliv sílící ekonomika, vedle toho si ale stále větší procento firem uvědomuje její důležitost. Pomáhá nejen například odlišit firmu od konkurence nebo posílit značku, ale i přilákat nové zaměstnance. Ti si nyní vzhledem k situaci na trhu práce důkladněji vybírají zaměstnavatele a to, jak se firma prezentuje. 87 procent zaměstnanců považuje za důležité, zda je jejich zaměstnavatel společensky odpovědný. Vedle toho je společenská odpovědnost i důležitým nefinančním ukazatelem výkonnosti firem,“ řekla Olga Hyklová, majitelka a výkonná ředitelka personální agentury Advantage Consulting.

Na poli společenské odpovědnosti veřejnost od firem nejčastěji očekává férový přístup k zaměstnancům. „Společenská odpovědnost začíná uvnitř firmy. To, jak firma komunikuje se zaměstnanci a vychází jim vstříc, není důležité jen pro stávající zaměstnance, ale i pro případné uchazeče. Dobře zvládnutá strategie navíc motivuje i zaměstnance podílet se na společenské odpovědnosti firmy, což pozitivně ovlivňuje její dopad. Firmy jsou zpravidla aktivní v oblastech, které nějak souvisí s jejich činností. U nás je to například zaměstnávání matek na mateřské dovolené nebo nevidomých a spolupráce s dětskými domovy, do které se naši zaměstnanci aktivně zapojují,“ popsala Marcela Vyskoková, marketingová manažerka personální agentury Advantage Consulting.

Velmi častým tématem, které firmy v rámci společenské odpovědnosti řeší, je ohleduplnost k životnímu prostředí. Navíc to, jak se zejména velké podniky k životnímu prostředí chovají, je stále častěji v hledáčku veřejnosti. Jako jediní výrobci potravin zaměřující se na kávu v České republice máme od roku 2018 certifikát Rain Forest. Ten mimo jiné zahrnuje požadavky na ochranu vodních zdrojů, biodiverzity a půdy, ale také ochranu životního prostředí a zaměřuje se na stoprocentní dohledatelnost produkce od prvovýrobce až ke konečnému distributorovi. Dalšími certifikáty, kterými disponujeme, je například pro společnost Biogena certifikát BIO,“ popsal Jan Kulhánek, marketingový manažer společnosti AG FOODS, pod niž spadá společnost Biogena s nabídkou čajů vysoké kvality.

Vedle toho, zda je firma vůbec společensky odpovědná, veřejnost zajímá, kam její projekty směřují. Více než polovina české veřejnosti má pozitivní názor na úroveň společenské odpovědnosti firem působících v České republice. „Podle dostupných průzkumů lidé v Česku víc oceňují firmy, jejichž aktivity v rámci společenské odpovědnosti prioritně směřují do České republiky. Jednou z aktivit v rámci společenské odpovědnosti firmy může být i výběr dodavatelů – například naše agentura v rámci výběrových řízení preferuje dodavatele z Česka, zpravidla z regionu. Dále sledujeme, zda má případný dodavatel kladný vztah k životnímu prostředí. Důležité jsou rovněž firemní hodnoty, které společnosti, s nimiž naše agentura spolupracuje, sdílí,“ řekla Olga Hyklová. „Dbáme zejména na výběr spolehlivých dodavatelů, od kterých nakupujeme vysoce kvalitní suroviny. Spolupracujeme s českými dodavateli a chráněnými dílnami,“ potvrdil význam podpory českých dodavatelů Jan Kulhánek.

Význam společenské odpovědnosti si uvědomuje stále větší množství firem, od velkých zahraničních korporací až po malé podniky. „Zatímco v minulosti byla společenská odpovědnost doménou spíš větších zahraničních firem, v současné době je tématem i v malých podnicích. Ať už jde o velkou, nebo malou firmu, důležitý je strategický plán, který ve firmě zamezí chaotické dobročinnosti a umožní využít plného potenciálu firmy, a tím pádem i zvýšit společenský dopad její činnosti,“ upozornila Olga Hyklová.

Jednou z možností, jak se veřejnost může dozvědět o aktivitách firem v rámci společenské odpovědnosti, je udělování nejrůznějších ocenění. Jedno z ocenění – Národní cenu České republiky za společenskou odpovědnost – slavnostně udělovalo Ministerstvo obchodu a průmyslu koncem listopadu. Prestižní ocenění nejlepším firmám a organizacím byla předána ve Španělském sále Pražského hradu a mezi oceněnými byla i agentura Advantage Consulting. „Společenská odpovědnost firmy a sociální politika jsou pro nás velmi důležitá témata a prolínají se celou naší firemní kulturou. Proto se snažíme pomáhat těm, kteří v životě neměli tolik štěstí jako ostatní, a motivovat i ostatní firmy ke společenské odpovědnosti. Získané ocenění je pro nás jistým ujištěním, že v této činnosti má smysl pokračovat,“ řekla Olga Hyklová, majitelka agentury.

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Tiskové zprávy

Začal Global Money Week 2024

Od pondělí 18. do neděle 24. března 2024 se v České republice koná 12. ročník celosvětové vzdělávací akce Global Money Week. Česká bankovní asociace letos v jeho rámci opět pořádá národní kolo finančně-vědomostní …

Jak zajistit pojištění kola proti krádeži

Plánujete pořízení nového jízdního kola, abyste si již brzy mohli užívat první jarní vyjížďky? Pak byste měli pamatovat na to, že krádeže kol jsou v České republice velice časté. Podle policejních odhadů je ročně …

Predikce ceny bitcoinu v roce 2024: Co říkají experti?

Rok 2023 pro bitcoin znamenal jízdu na horské dráze. Po rekordním růstu v roce 2021 zažila tato nejstarší a nejrozšířenější kryptoměna (BTC) v roce 2022 prudký pokles a klesla pod 20 000 amerických dolarů (USD). V …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Daň ze štěstí se může týkat každého

Poradna
Máváte tím kouzelným papírkem a blaženě se usmíváte – konečně jsem vyhrál, štěstí mi snad spadlo z nebe. Je to radost pochopitelná, ale trochu předčasná, protože než výhra v loterii, kurzové sázce či jiné hazardní hře z nebe dopadne až do výhercova klína, ztratí se 15 procent objemu.