Spotřebitelé se nadechli, a vydechli. Maloobchod v lednu zpomalil

Češi měli v lednu daleko menší chuť utrácet než v prosinci. Maloobchodní tržby skončily výrazně za očekáváním trhu. Podle komentářů předních tuzemských analytiků pro Finanční a ekonomické informace (faei.cz) to může být tím, že po prosincovém spotřebitelském „nadechnutí“ následoval lednový „oddech“.
Lidé si dali v lednu nákupní time out. Ilustrační foto: Pixabay.com
Lidé si dali v lednu nákupní time out. Ilustrační foto: Pixabay.com

Podle aktuálních údajů Českého statistického úřadu (ČSÚ) zpomalily maloobchodní tržby v lednu meziroční růst na 2,8 procenta po prosincových 6,4 procenta. V porovnání s prosincem se snížily o půl procenta.

„Očekávání analytiků byla vesměs vyšší,“ připustil ve vyjádření pro faei.cz Lukáš Kovanda, hlavní ekonom Trinity Bank, podle něhož střední hodnota odhadů činila 4,2 procenta.

„Poměrně slabý výsledek odráží zhoršení spotřebitelské nálady, k němuž na začátku letoška došlo. Češi omezovali své výdaje zejména za elektroniku a věci typu mobilních telefonů. V tomto segmentu se maloobchodní tržby meziročně propadly o citelných takřka osm procent,“ uvedl Kovanda.

Obavy spotřebitelů

Současně připomněl, že důvěra spotřebitelů v českou ekonomiku letos v únoru klesla nejníže od loňského února. Důvodem jsou zejména horšící se vyhlídky stran vývoje hospodářské situace v Česku v příštích dvanáct měsících.

„Na spotřebitele neblaze doléhají informace o snižování stavu zaměstnanců zejména v průmyslu, které se odrážejí v nárůstu míry nezaměstnanosti. Míra nezaměstnanosti je nejvyšší za takřka osm let,“ konstatoval Kovanda.

Spotřebitelé si podle něj zvykli na postupný pokles míry nezaměstnanosti a posléze jejímu setrvávání na extrémně nízkých úrovních, nejnižších v EU. Nynější změna vyvolává obavy, stejně jako nejistá situace v mezinárodní politice a hrozba celní války Evropské unie a Spojených států.

„Za celý letošní rok tak maloobchodní tržby přidají méně než loni, nejspíše 2,5 procenta, a to díky pokračujícímu růst reálných mezd,“ poznamenal Lukáš Kovanda z Trinity Bank.

Štěpán Křeček, hlavní ekonom společnosti BH Securities, i tak očekává, že letos se budou tržby obchodníků zvyšovat – právě díky růstu reálných mezd. „Ty ve čtvrtém čtvrtletí 2024 nominálně vzrostly o 7,2 procenta a reálně o 4,2 procenta,“ uvedl Křeček pro faei.cz. Nejistotu ovšem mohou podle něj vyvolávat celní války.

Mezi opatrné ekonomy lze zařadit Martina Gürtlera, ekonoma Komerční banky. „Spotřeba domácností by měla pokračovat v oživení, klesající spotřebitelský sentiment ovšem může její růst zbrzdit,“ uvedl pro faei.cz Gürtler.

„Stejně jako doposud by spotřebitelské výdaje měl podpořit obnovený růst reálných mezd, který postupně přispívá k nápravě kupní síly domácností. K jejímu úplnému obnovení na předpandemickou úroveň ale nejspíše dojde až v příštím roce,“ konstatoval.

K vyšším úsporám domácností naopak může vést současná nejistota spojená s uvalením cel ze strany USA, dalším průběhem války na Ukrajině i slabým vývojem tuzemského a evropského průmyslu.

„Až další měsíce ukážou, do jaké míry se budou vyšší obavy domácností promítat ve skutečných výdajích. Záviset to bude také na tom, zdali se uvedená rizika nepromítnou v nižším růstu mezd na začátku letošního roku.

Podle Jana Bureše, hlavního ekonoma společnosti Patria Finance, je výhled pro spotřebu stále příznivý. „Lednové zvolnění částečně interpretujeme jako reakci na velmi silný prosinec,“ sdělil pro faei.cz.

Nákupy měly time out

Důležité podle měj bude, jak se v dalších kvartálech bude vyvíjet nezaměstnanost, která v posledních třech měsících narostla výrazněji, než se očekávalo. Zatím se to ale nijak neprojevuje v „ochotě lidí utrácet”.

Radomír Jáč, hlavní ekonom Generali Investments, se také domnívá, že si spotřebitelé dali v lednu oddech po výrazných nákupech před loňskými Vánocemi. „Pomyslné karty jsou ovšem díky růstu reálné mzdy rozdány k tomu, aby v české ekonomice rostla spotřeba domácností a spolu s ní i maloobchodní tržby,“ uvedl Jáč pro faei.cz.

„Do dalších měsíců tak čekáme zrychlení růstu maloobchodních tržeb a jejich růst za celý letošní rok by mohl viditelně překonat hranici čtyř procent, podobně jako v roce 2024,“ dodal Jáč.

Martin Kron, analytik Raiffeisenbank, zase uvedl, že si spotřebitelé v lednu vzali time out. „Pokračující růst reálných mezd však podle nás zákazníky do obchodů brzy vrátí,“ sdělil v komentáři pro faei.cz.

Rizikem je podle něj nižší spotřebitelská důvěra v ekonomiku, která je mimo jiné vyvolaná geopolitickým napětím ve světě. „Předpokládali jsme, že v tomto roce vzrostou maloobchodní tržby o 4,5 procenta, ale lednový výsledek nás nutí dát naši prognózu pod revizi,“ dodal Kron.

Podle Dominika Kohuta, analytika PwC, nejsou meziroční růst maloobchodních tržeb o 2,8 procenta a meziměsíční pokles o 0,5 procenta překvapením. Očekává, že maloobchodní prodeje v následujících měsících porostou.

„Tahounem maloobchodu zůstává se šestiprocentním růstem primárně internetový prodej, což potvrzuje dlouhodobý trend v nákupním chování spotřebitelů. Ti se během covidové pandemie přesunuli na e-shopy z kamenných prodejen,“ uvedl Kohut pro faei.cz.

Připomněl, že tržby v lednu rostly také v prodejnách s kosmetikou, oděvy a obuvi či rekreace, které obecně platí za zbytné statky. „Což potvrzuje rostoucí kupní sílu společnosti, která by měla i v dalších měsících tlačit maloobchodní tržby vzhůru,“ dodal analytik PwC.

Růst on-line nákupů

Tomáš Čupr, ředitel společnosti PPC Profits, jednoho z lídrů on-line marketingu v České republice, si také všímá lednového nárůstu tržeb v online prostředí. „Růst tržeb e-commerce bude podobným tempem pokračovat i letos,“ uvedl Čupr v komentáři pro faei.cz.

Letošní růst by tak mohl dosáhnout hodnoty pět až osm procent. Poznamenal, že obliba nakupování po internetu stále roste a už se stala standardem.

„Zatímco před deseti lety v České republice alespoň jednou ročně on-line nakoupilo 52 procent uživatelů internetu, loni už to bylo 86 procent, v tom patří Češi mezi nejaktivnější v Evropě,“ konstatoval Čupr.

K růstu on-line tržeb přitom nepřispívají jen tržby obchodů se spotřebním zbožím, na vzestupu je objednávání jídla prostřednictvím rozvozových aplikací. „Roste také například zájem o streamovací služby, čtvrtina uživatelů internetu kupuje on-line lístky na různé sportovní či kulturní akce nebo služby spojené s cestováním, jako jsou letenky či ubytování,“ uvedl Čupr.

Petr Pěcha, ředitel přepravce GLS v České republice, si zase všiml toho, jak jsou české e-shopy úspěšné i v zahraničí. „Pozorujeme zvýšený odbyt českých e-shopů na zahraničních trzích. Poptávka vzrostla především v exportu do okolních zemí,“ uvedl pro faei.cz Pěcha.

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek