Spotřebitelé se z koronakrize otřepávají rychleji než firmy

Důvěra v tuzemskou ekonomiku se v červnu odrazila ode dna, avšak jen nesměle. Zůstává hluboko pod úrovní dlouhodobého průměru let 2003 až 2019. Tento průměr je ve statistice Českého statistického úřadu (ČSÚ) přepočten na úroveň jednoho sta bodů, přičemž červnová důvěra v ekonomiku odpovídá 77,2 bodu. Oproti květnu, a zejména dubnu, však jde o zlepšení. Důvod k oslavě to ale stále pochopitelně není.
Problémem je hlavně další propad nálady v průmyslu. Ta se v červnu ocitla nejníže od března 2009, kdy vrcholila světová finanční krize. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Spotřebitelé se z dubnového dna „otřepali“ již poměrně výrazně, z hodnoty 80,1 na 93,3 bodu. Nálada ve firmách a mezi podnikateli ale zůstala v červnu stejná jako v dubnu, byť v porovnání s květnem mírně stoupla, a sice ze 71,6 na 73,8 bodu.

Červnový „nesmělý odraz ode dna“ mají kromě spotřebitelů na svědomí také podnikatelé v sektorech obchodu a služeb. Nálada podnikatelů v obchodu se zlepšila meziměsíčně nejvýrazněji od září 2004. Důvěra podnikatelů ve službách pak vzrostla nejvýrazněji dokonce od začátku publikované časové řady ČSÚ, tedy od začátku roku 2003. Zásadním důvodem takto citelného zlepšení nálady v obchodu a ve službách je pochopitelně předchozí hluboký propad sentimentu – z nižšího základu se roste snáz.

Problémem je hlavně další propad nálady v průmyslu. Ta se v červnu ocitla nejníže od března 2009, kdy vrcholila světová finanční krize. Dále se v červnu zhoršila také nálada ve stavebnictví. Ta ale zůstává poměrně vysoko, je nejníže pouze za období od října 2017.

Nesporným rizikem je to, že s postupným ukončováním vládních podpůrných opatření, k němuž bude docházet v druhé polovině léta a na podzim, nastane nejen růst míry nezaměstnanosti, ale pod tlakem se opět ocitne právě i ukazatel spotřebitelské důvěry. Pro měsíc červenec je však třeba počítat s pokračováním odrazu od dna.

Autor je hlavní ekonom Czech Fund a člen Národní ekonomické rady vlády (NERV)
(Redakčně upraveno)

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek
Diskuse k tomuto článku je již uzavřena