Spotřební daň z nafty se sníží, nafta citelně zlevní. Ale ne hned

Názor
Snížení spotřební daně z nafty je krokem, který ekonomice pomůže. V této náročné době je třeba vítat stimuly, jejichž pozitivní důsledek převýší ten negativní. I po snížení daně se vejdeme do limitu EU, takže proč právě v této době nepodpořit hospodářský růst i takto. 
Ilustrační foto: Depositphotos.com

Byť se ministerstvo zaklíná, že opatření se nevztahuje jen ke koronavirové krizi, lze jej chápat jako přechodné.  S tím, že v časech ekonomické prosperity, až se zase takové časy vrátí, lze zauvažovat zase o navrácení úrovně zdanění na nynější úroveň, a to zejména s ohledem na plnění závazků plynoucích z cíle dosažení uhlíkové neutrality do roku 2050. Tento závazek platí i pro ČR.

Jiná otázka je, do jaké míry koneční prodejci promítnou snížení daně do cen pro zákazníky. Zřejmě minimálně po nějakou dobu budou usilovat o vyšší úroveň svých marží, nicméně nakonec je zřejmě intenzivní konkurenční boj čerpacích stanic v ČR přiměje k tomu, aby snížení daně do konečné ceny promítli zcela.

Výpadek rozpočtového inkasa je ovšem závažnou věcí a vláda by měla deklarovat, jak tento výpadek zalátá. To je ale v současné době obecnější potíž. Například ani v debatě o takzvaném zrušení superhrubé mzdy vláda nedeklaruje, čím vzniklý výpadek veřejných rozpočtů pokryje.

V případě takzvaného zrušení superhrubé mzdy bude výsledný výpadek rozpočtu ještě o řád citelnější, než v případě snížení daně z nafty, což je z hlediska udržitelnosti veřejných financí pochopitelně polehčující okolnost pro snížení spotřební daně z nafty.

Autor je hlavní ekonom Trinity Bank a člen Národní ekonomické rady vlády (NERV)
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
Výsledek amerických voleb znamená, že ropa nijak dramaticky zdražovat nebude

Zavřít reklamu ×
  1. Celá Evropa jede na zelené vlně ekologie a tady jdeme opačným směrem. Naftu zlevňujem a ekologicky čisté CNG každým rokem zdražuje,o LPG se raději vůbec nemluví.Přitom dát dálniční známku vozidlům LPG a CNG by stát mnoho nestálo a trochu by se zvedl prodej vozidel na plyn.Já jezdím na plyn 20 let a jsem akorát za tento ekologický provoz neustále trestán vyšší cenou emisí,každý rok revize plynu,dražší STK kvůli kontrole nádrže LPG,kterou již kontroloval technik na každoročních revizích plynu,po 10 letech nová nádrž LPG(auta z výroby mají platnost nádrže na LPG kupodivu 20 let),uákaz vjezdu do podzemních garáží…….

    • Auta na CNG a LPG ničí povrch cest stejně, jako jiná auta. Známka zdarma je nesmysl. Jen mokrý sen a touha majitelů těchto aut. Ty ekologie vůbec nezajímá, pouze cena za jeden ujetý kilometr….

Napsat komentář: Celer Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Ekonomika

Ceny ve stavebnictví stále rostou

Investoři i drobní stavebníci už mnoho měsíců doplácejí na rostoucí ceny ve stavebnictví, které jim výrazně zvyšují náklady. A nic se na tom stále nemění, zdražování stále pokračuje. Podle aktuálních dat Českého …

Meziroční stagnace cen v průmyslu

Ceny v průmyslu se meziměsíčně snížily o jednu desetinu procenta, zatímco naše i tržní prognóza predikovala mírný nárůst za březen. V meziročním srovnání ceny v tomto sektoru stagnovaly, a to navzdory vyskytujícím …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Posvítí nám semafor na cestu ke zdraví?

Analýza
Snaha usnadnit spotřebitelům orientaci v obalech, aby se nenechali zmást líbivými obrázky a lákavými tvrzeními. Systém, který nám pomůže v boji s nezdravými stravovacími návyky. To zní jako krok, proti němuž není možné nic namítat. Ale opravdu je evropské Nutri-Score tou cestou, jíž by se mělo značení potravin ubírat?