Stálo to hodně piva, času a energie. Recept na výrobu pivní pálenky zná jediný člověk

Biolihovar Zámecké sady v Chrámcích zpracovává především vlastní úrodu ovoce. Vytížení biolihovaru, který vyrábí výhradně limitované série exkluzivních pálenek, je závislé na počasí a na tom, kdy zraje ovoce. „Na naši pivní pálenku je prostor jen několikrát do roka,“ vysvětluje marketingový ředitel Rodinného pivovaru Bernard Tomáš Lipták.
Mistr chrámeckého lihovaru Jiří Syrovátka je u výroby pálenky vždy zcela sám. Foto: Pivovar Bernard

Recept na výrobu úspěšného nápoje, jehož každá nová edice se až dosud na e-shopu pivovaru vyprodala do týdne a vždy rychle mizí i z pultů prodejen, zná jediný člověk, který ho také úplně sám vyrábí. Je jím mistr chrámeckého lihovaru Jiří Syrovátka, který objevil způsob, jak z piva získávat čistý a chutný nápoj.

„Podařilo se nápoj zbavit všech neduhů, kterými pivní pálenky trpí, jako je třeba nepříjemná hořkost. Naopak se podařilo vyladit silný, ale chutný a jemný nápoj. Stálo to hodně piva, času a energie, než jsem na to přišel, takže k tomu nikoho nepouštím. Je to příliš drahá zkušenost,“ říká Jiří Syrovátka, který je u výroby pálenky vždy zcela sám.

Na jednu edici pálenky zpracuje 360 sudů piva. „Významnou částí úspěchu je nestejnoměrné zahřívání piva, kterého lze dosáhnout jedině topením dřevem pod měděnými kotli. V nádobách z jiných materiálů tak dobrého výsledku dosáhnout nelze,“ nechává Syrovátka nahlédnout do své „kuchyně“.

Nápoj o obsahu 50,6 % alkoholu je stáčený do štíhlých půllitrových lahví. „Nově jsme upravili etikety, nesou označení nového ročníku, především ale barevně zřetelně odlišíme pálenky z ležáku a z piva Bohemian Ale,“ říká Lipták z humpoleckého pivovaru.

„Když jsme loni v září představili pálenku poprvé, byl to trochu experiment. Reakce zákazníků byla skvělá, rychle se vyprodala první a pak i následující edice z pivního speciálu Bohemian Ale. A tak rádi pokračujeme,“ říká spolumajitel rodinného pivovaru Stanislav Bernard.

PSALI JSME:
Pálenka z garáže je svátost, ale ilegální

Stříbro z Londýna

„Je to exkluzivní nápoj. Silný, jemný, s tóny sladu v chuti i ve vůni. První edice byla skvělá, letošní ročník je ale ještě lepší. Už je to vychytané,“ pochvaluje si Bernard. Do stálé nabídky se úspěšný nápoj zatím ale nedostane, naráží totiž na kapacity lihovaru, který pálenku, jež je vyrobena z ležáku, připravuje.

Kromě obliby u zákazníků už si Pivní pálenka Bernard vydobyla i uznání odborníků v zahraničí. V soutěži London Spirits Competition v mezinárodní konkurenci v kategorii Other Spirits získala stříbrnou medaili. Aktuálně pivovar začal prodávat pálenku z druhé letošní edice, celkem letos na trh uvedl 5 200 lahví.

Zajímavostí je ovšem i hodnota Pivní pálenky Bernard v internetových aukcích, kde už byla vydražena za desetinásobek původní prodejní ceny. Stává se tak i zajímavým investičním artiklem. „Hodnota pálenky ale stoupá ve více ohledech. Už v prvních měsících jsme zjistili, že zajímavě zraje, získává unikátní hebkost,“ dodává Bernard.

PSALI JSME:
Jak na inflaci? Investovat, třeba i do whisky

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Technologie

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

O kolik zdražil řízek, guláš nebo smažák. Velké srovnání cen

Analýza
Restauracemi se v úvodu roku prohnala vlna skokového zdražování způsobená zvýšením DPH. Navzdory klesající inflaci jsou březnové ceny v průměru o osm procent vyšší než před rokem. O kolik ale za posledních pět let zdražila běžná jídla, jako je svíčková, řízek nebo guláš? Společnost Dotykačka poskytla Finančním a ekonomickým informacím (FAEI.cz) detailní údaje o růstu cen vybraných pokrmů.