Recept na výrobu úspěšného nápoje, jehož každá nová edice se až dosud na e-shopu pivovaru vyprodala do týdne a vždy rychle mizí i z pultů prodejen, zná jediný člověk, který ho také úplně sám vyrábí. Je jím mistr chrámeckého lihovaru Jiří Syrovátka, který objevil způsob, jak z piva získávat čistý a chutný nápoj.
„Podařilo se nápoj zbavit všech neduhů, kterými pivní pálenky trpí, jako je třeba nepříjemná hořkost. Naopak se podařilo vyladit silný, ale chutný a jemný nápoj. Stálo to hodně piva, času a energie, než jsem na to přišel, takže k tomu nikoho nepouštím. Je to příliš drahá zkušenost,“ říká Jiří Syrovátka, který je u výroby pálenky vždy zcela sám.
Na jednu edici pálenky zpracuje 360 sudů piva. „Významnou částí úspěchu je nestejnoměrné zahřívání piva, kterého lze dosáhnout jedině topením dřevem pod měděnými kotli. V nádobách z jiných materiálů tak dobrého výsledku dosáhnout nelze,“ nechává Syrovátka nahlédnout do své „kuchyně“.
Nápoj o obsahu 50,6 % alkoholu je stáčený do štíhlých půllitrových lahví. „Nově jsme upravili etikety, nesou označení nového ročníku, především ale barevně zřetelně odlišíme pálenky z ležáku a z piva Bohemian Ale,“ říká Lipták z humpoleckého pivovaru.
„Když jsme loni v září představili pálenku poprvé, byl to trochu experiment. Reakce zákazníků byla skvělá, rychle se vyprodala první a pak i následující edice z pivního speciálu Bohemian Ale. A tak rádi pokračujeme,“ říká spolumajitel rodinného pivovaru Stanislav Bernard.
Stříbro z Londýna
„Je to exkluzivní nápoj. Silný, jemný, s tóny sladu v chuti i ve vůni. První edice byla skvělá, letošní ročník je ale ještě lepší. Už je to vychytané,“ pochvaluje si Bernard. Do stálé nabídky se úspěšný nápoj zatím ale nedostane, naráží totiž na kapacity lihovaru, který pálenku, jež je vyrobena z ležáku, připravuje.
Kromě obliby u zákazníků už si Pivní pálenka Bernard vydobyla i uznání odborníků v zahraničí. V soutěži London Spirits Competition v mezinárodní konkurenci v kategorii Other Spirits získala stříbrnou medaili. Aktuálně pivovar začal prodávat pálenku z druhé letošní edice, celkem letos na trh uvedl 5 200 lahví.
Zajímavostí je ovšem i hodnota Pivní pálenky Bernard v internetových aukcích, kde už byla vydražena za desetinásobek původní prodejní ceny. Stává se tak i zajímavým investičním artiklem. „Hodnota pálenky ale stoupá ve více ohledech. Už v prvních měsících jsme zjistili, že zajímavě zraje, získává unikátní hebkost,“ dodává Bernard.