Staří šoféři do šrotu? Omyl. Nejvíce vážných nehod zaviní mladí do 25 let

Většina motoristů si myslí, že cenu povinného ručení za jejich auto určuje typ vozu a objem motoru. Jen částečně. Z hlediska rizikovosti je to jasné: Nehody nedělají auta, ale šoféři. A jak ukazují nehodové analýzy, mladí bývají viníky těch nejhorších bouraček. Sice vidí lépe než padesátníci plus, ale chybí jim zkušenost, rozvaha, předvídavost, pokora. Pojišťovny jim tak účtují i dvakrát větší částky za ručení.
Typický pirátem silnic v Česku je muž do 24 let z Prahy, který řídí devět let starý, silný dieselový vůz. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Psalo se to už před bezmála dvaceti lety a nic se na tom nezměnilo: Nejrizikovější skupinou jsou pro pojišťovny mladí řidiči do 25 let s trvalým pobytem v Praze. Přitom ve výzkumech i na ulici padesátníkům a starším vyčítají, že jezdí pomalu, nevnímají dopravní značky a mají pomalé reakce. Jenže statistiky pojišťoven prokazují, že mnohem více dopravních nehod, než senioři mají na svědomí čerství majitelé řidičských průkazů do 25 let. Těm se také výrazně opět prodraží povinné ručení.

„Věk je jedním ze tří hlavních parametrů, který se promítá do ceny povinného ručení. Cenu povinného ručení samozřejmě dále významně ovlivňuje bonus za bezeškodní průběh a místo trvalého bydliště pojištěného,“ uvádí Ladislav Gruber z portálu ePojisteni.cz.

PSALI JSME:
Motoristé jsou ochotni sdílet data o jízdách, ale chtějí za to pořádnou slevu na pojištění

Rozdíl v ceně povinného ručení bývá značný. Například dvacátník bydlící na vesnici zaplatí za povinné ručení Škody Octavie 5 000 korun ročně, senior ve věku 70 let o 2 300 korun méně. U některých pojišťoven je proto pro řidiče do 24 let s vozidlem s výkonem nad 110 kW pojistka až třikrát dražší. Jiná pojišťovna zase deklaruje, že mladí řidiči mají stejné podmínky jako ti starší, ale některé produkty zpřístupní jen starším nad 24 let. Věk a výkon motoru pak započítává u havarijního pojištění.

Typický pirát silnic: Pražák do 24 let v silném tmavém dieselu

Při detailním pohledu do analýz se ukazuje, že typický pirátem silnic v Česku je muž do 24 let z Prahy, který řídí devět let starý, silný dieselový vůz. Naopak nejméně dopravních nehod způsobí řidiči od 45 do 65 let.

Mladí řidiči, kteří mají řidičák méně než šest let, bourají nejčastěji. Motoristé s vozy se silným motorem nad 2500 ccm způsobují dopravní nehody 1,5krát častěji než řidiči v autech s motorem do 1000 ccm. Nejrizikovějšími řidiči jsou zpravidla ti, kteří řídí vozy značek Audi, BMW, Mazda, Mercedes nebo Volkswagen. Naopak nejodpovědnější řidiči jsou z pohledu statistiky ve věku 45 až 65 let z okolí Brna. Obvykle řídí zánovní vůz se slabším benzínovým motorem do 1600 ccm značek Hyundai, Škoda a Ford.

PSALI JSME:
K havarijnímu pojištění přistupují nejzodpovědněji čtyřicátníci

K evoluci patří to, že nová auta jsou prošpikována systémy, jež mají vychytávat chyby řidičů. Jak ale ukazují nedávné dálniční nehody, ale sebelepší systém nenahradí rozvahu a to, že si je třeba udržovat například alespoň dvouvteřinový odstup a v noci mnohem více. Nechceme soudit, ale při plus mínus předepsané rychlosti, lepší pozornosti a včasném a správném brždění by tolik auto nemuselo vrazit třeba do bourající cisterny.

Nad 80km/h si už nepovídám

Když na dálnici řídím, kašlu na telefon, neotáčím hlavu při rozhovoru ke spolujezdci, a při rychlosti nad 80 km si už ani moc nepovídám a soustředím se na jízdu, koukám se alespoň na tři až pět aut dopředu.

Necítím se jako mistr volantu, z kurzu školy smyku v Mostě jsem odjížděl s ještě větší pokorou, a tenhle přístup mne už mockrát ochránil před pořádnou šlamastykou. K tomu patří mít i rychlostní rezervu, aby člověk mohl blížící se krizi během vteřiny ujet. Plyn je někdy více než brzda. Hlavní je mít na uzdě své ego.

PSALI JSME:
Každý šestý viník autonehody ujel, zůstali po nich zranění i mrtví

Sdílet:
  1. To je divné.Já jsem v té věkové skupině nejméně bourajících,nehodu jsem nikdy neměl a přesto každým rokem zvyšují povinné ručení.Prý jsou auta stále dražší a opravy nákladnější.Já však jezdím starším vozem a nikoho nabourat nehodlám.Mladej řidič to pojistí na babičku a má povinné poloviční co mám já.

  2. Je mi 55. V německu jezdím 180 ale tam kde je to povolené. Víc mi to nejede. VW Sharan 1,9 TDI. V ČR se držím u max. povolené rychlosti. Takže pro slušné řidiče i přes svůj vyšší věk brzdou nejsem.

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Další z rubriky Pojištění

Nejčtenější

Nechcete už pracovat? Začněte počítat…

Už se vám nechce pracovat, protože jste se podle vašeho mínění už napracovali dost? Pak je ta správná chvíle spočítat si, zda máte nárok na starobní důchod, případně předdůchod či předčasný důchod. Pokud ještě ne, …

Do důchodu v 65 letech. Nebo bude všechno jinak?

Čím jsme starší, tím více vyhlížíme magickou hranici 65 let, kdy budeme moci začít čerpat starobní důchod. Finanční prostředky, které jsme každý měsíc či jednou za rok platili státu, se nám konečně začnou vracet a …
Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Partneři Portálu

NOOL
Rolovat nahoru