Stáří vs. automobil: Za volant usedají lidé ve stále horší kondici

Analýza
Obyvatelstvo Česka valem stárne, dá se říci, že trend oslabují už pouze přistěhovalci. To ovšem také znamená, že za volanty usedají lidé ve stále horší kondici.
Statistiky ukazují, že rizikovost řidičů s věkem souvisí, ale zase ne tak výrazně, jak se předpokládalo – problém je málo let i příliš mnoho, přičemž zlomovou horní hranicí se nejeví 65 let, ale o deset více. Foto: Archív

Snad každá automobilka vám řekne, že jejím cílem je omlazení zákaznické základny. Úkolem je podchytit člověka už při rozhodování o prvním voze a pak si ho držet do té doby, než s řízením sekne. Jenže to velmi často bývá tak pozdě, že už se skoro vyplatí uvažovat o modelech, které by šly vstříc vysloveně seniorům.

Ti sice obecně mají hlouběji do kapsy, ale zase nevyžadují přehnaně složité a načančané stroje. Na druhou stranu ovšem sílí hlasy, že motoristé kolem sedmdesáti osmdesáti let věku by měli být z provozu vytlačováni, protože zkrátka jsou bezpečnostním rizikem.

Auto pro staré? Skoro žádné

Vysoká poloha sedadla, sedák blízko dveřnímu otvoru, tento otvor dostatečně široký a vysoký, velké ovladače v menším počtu, velkorysé prosklení, nic, co by při jízdě pískalo, vibrovalo, blikalo, jednoduchá údržba, výborná manévrovatelnost – znaků auta, které by mělo vyhovovat seniorům, je tolik, že byste po jejich souběhu v nějakém z moderních modelů asi pátrali docela dlouho.

Jako nejlepší se v tomto směru jeví velkoprostorové vozy typu VW Sharan, Seatu Alhambra, Fordu Galaxy, Citroënu Picasso a podobně. Tedy kategorie, která je dnes na ústupu. Její pozice totiž atakují hlavně SUV, přičemž tuto rodinu aut nyní volí i dříve narození kupci. Na druhou stranu menší sportovně-užitkové vozy jako Peugeot 2008 nebo Renault Captur už mají své limity a malé hatchbacky Škoda Fabia a spol. v podstatě nevyhovují. Jenže zase jsou levné…

Na hlídače nemám

Řada statistik naznačuje, že senioři volí při nákupu nového nebo ojetého automobilu jednodušší varianty. Důvodem je jejich příznivá cena, ale i provozní jednoduchost, kdy nehrozí, že je bude při jízdě něco rozptylovat. Jenže nejrůznější bezpečnostní asistenty a systémy se svými varovnými signály skutečně pomáhají, to je bez debat. U nejstarších použitých vozů můžete marně pátrat také po ABS či ESP, což je absolutní základ! Tyto vozy navíc mnohdy nejsou nijak výkonné a jejich akcelerace je zoufalá, takže s nimi lze jen omezeně předjíždět a únik z rizikové situace také není nejsvižnější.

PSALI JSME:
Staří šoféři do šrotu? Omyl. Nejvíce vážných nehod zaviní mladí do 25 let

Staří umějí, ale…

Statistiky ukazují, že rizikovost řidičů s věkem souvisí, ale zase ne tak výrazně, jak se předpokládalo – problém je málo let i příliš mnoho, přičemž zlomovou horní hranicí se nejeví 65 let, ale o deset více. Když přijde na samotné testování dovedností, vypadá to, že například reakční doba se v důchodu zase tolik neprodlužuje, jenže když se podnětů sejde mnoho, je potřeba zapojit prostorové vnímání nebo udržet pozornost delší čas, hned mantinely dříve narozených vyplavou na povrch.

Stejné to je, když se stane něco nečekaného, případně se motorista pohybuje v neznámém prostředí. A to pomíjíme možný dopad slabého přehledu o změnách v pravidlech, případně faktu, že řidiči v letech úzkostlivě dodržují předpisy a drží se blíže středu vozovky, což znesnadňuje jejich předjíždění. Roli mohou hrát i vedlejší projevy léků. Na nich už navíc dávno není výstražný trojúhelník varující před pro řízení nepříznivými dopady.

Autem k pohodě

Zakázat dříve narozeným řízení vozidel ale může mít negativní dopad na ně samotné. Zhruba dvě třetiny cest seniorů se v Evropě uskutečňují právě automobilem, a když tato možnost zanikne, přijdou tito lidé nejen o přístup k úřadům nebo lékařům, ale také často o možnost kvalitního společenského života, který výrazně přispívá k jejich psychické pohodě.

Ale opět tu je rubová strana mince: rostoucí počet dříve narozených v hustém provozu pije krev řadě jiných účastníků, kteří pak jsou s to takové „brzdy“ řádně vystresovat. Řešením by ale v tomto směru mohly být kondiční jízdy a tréninky na polygonech s instruktory. V Německu je vyzkoušeli a shledali velmi účinnými.

K lékaři rozhodně ano

Podle zákona musí řidič na zdravotní prohlídku ve věku 65, 68 a 70 let, následně pak každé dva roky. Uskutečnit se může nejdříve šest měsíců před dosažením uvedených limitů a nejpozději v den jejich dovršení.

Posuzující lékař však může na základě zjištěných výsledků určit termín následující prohlídky dřívější, než jsou výše uvedené odstupy. A vedle toho má ještě povinnost nahlásit na oddělení dopravně-správních agend obecního úřadu, kam řidič spadá, že u něj zjistil zdravotní potíže, jež mají výrazný dopad na bezpečné řízení vozidla.

Pokud potvrzení o prohlídce bude chybět (ne že ho senior při jízdě nebude mít u sebe, což přináší pokutu 2000 Kč, ale prostě ho nebude mít vůbec), hrozí mu, že když způsobí nehodu, bude pojišťovna peníze vyplacené z jeho povinného ručení nakonec vymáhat po něm. A to mohou být miliony…

Vedle toho takovému motoristovi policie odebere řidičák, zakáže řídit až na jeden rok a ještě mu napaří pokutu až 10 000 korun. Připravovaná novela bodového systému by navíc všechny tyto postihy měla razantně zpřísnit.

Křehké nádoby

Když už se stane nehoda, je starší člověk ohrožen mnohem více než jeho mladší kolega. Pětašedesátiletý motorista je tak vystaven dvakrát většímu riziku smrtelného zranění, čelí-li stejné síle jako osmnáctiletý – a tyto nůžky se dále rozevírají. K tomu se ještě přidává schopnost reagovat na ohrožení, mladší se třeba ještě stihnout lépe natočit, skrčit a podobně.

PSALI JSME:
Čeští motorkáři stárnou

Zavřít reklamu ×
  1. Jediné řešení je posílat seniory na prohlídku k policejnímu lékaři.Pak projde sítem tak 10% a ostatní budou pro nedostatečný zrak,sluch nebo koordinaci pohybů vyřazeni.Pokud se chodí k obvodnímu tak za flašku slivovice mají dobrovzdání k řízení vozidla i řidiči,kteří mají 90 let.

    • Toto může napsat jen pubertální osel.I ty budeš jednou starý,jestli se v autě nezabiješ,když jsi takový borec.

    • No a co tak posílat k policejnímu lékaři všechny řidiče nebo žadatele o ŘP. A nebo úplně nejlepší zrušit PL a zavést jen policejní. A když nebudete náhodou zcela zdráv, tak zavřít dokud se neuzdravíte. Nežijete náhodou v Utopii? Nebo hlava jinak slouží?

    • No já bych raději uzákonil, že řidič(účastník nehody)musí předložit mobil ke kontrole. Vidělo by se ,kdo způsobuje více dopravních nehod. Senior určite za jízdy nečumí do mobilu.

    • Jsem pro všema deseti. Milionkrát radši budu současný a budoucí starouše vozit, než abych musela trnout, že někde někoho sejmou.

      • Jak je vidět,jsi diravej řidič,sednout do auta s babou ,znamená trnout celou cestu,vrat se k plotně,zdar.

    • kámo a co tak poslat k lékaři ty frajery v drahých autech,kterým pokuty nevadí.Třeba dochtor,kterej zabije pod vlivem kámoše,tam už to nebude flaška,tam to bude víc,ne.

  2. Taky bych se přikláněl k tomu, aby přestárlí řidiči dělali každý rok jízdy za asistence policie.

    • Přestárlí? Snad všichni. Většina lemplů za volantem nevzala od ukončení autoškoly Zákon o provozu na pozemních komunikacích do ruky. Tudíž by mělo být s výměnou řidičského průkazu spojeno i přezkoušení z pravidel silničního provozu a jízd.

  3. …,tam kam nejezdí vlak nebo autobus,jak by se asi starší dostali bez auta třeba k lékaři ,na nákup apod.?Nejvíc nehod způsobí namyšlení idioti jakéhokoliv věku,obzvláště pražská zvěř ,když vyrazí o víkendech ven,předjíždí přes plné čáry ,před horizontem,lepí se ve 100 na nárazník atd.

  4. hlavně nezapomeňte zdůraznit, že havaroval senior. Přitom podle statistiky Besipu nejvíce v letech 2018-19 bourali řidiči ve věku 18 – 24 let – 10,3%, 25-29 let – 10,8%, 30-39 let – 24,3%,
    40-49 let – 14,6%, řidiči senioři nad 60 let – 7%.
    Kolik seniorů nad 75 roků ještě řídí? Nechte seniory a zaměřte se na skutečné příčiny nehod za volantem. Je mi 50 let, řídím od svých dvaceti, ale takové magory za volantem, co dnes jezdí, to dřív nebylo. Když si nějaká „volantová kapacita“ dovolí jet na kruháku v protisměru, tak co to je? Je opilý, sjetý a nebo blbej.

  5. …pánové hned na začátku vám doporučím,aby jste se k seniorům chovali slušně a nepomlouvali je.Běžte k čertu se všemi vašimi statistikami a doporučeními.Zřejmě patříte mezi ty omezence,co na silnicích dělají svým machrováním dusno…takže bacha.,

  6. Mimoto se jedna o diskriminaci. Cesky clovek v 65 musi k lekari. Jinak nesmi za volant.
    Prijede li do CZ ridic , dejme tomu nemecky , italsky , ze spanelska .. dosadte si, ve veku treba 70 let.. Musi toto potvrzeni take mit ? Tam u nich ne a ze by si to obstaraval extra do Cech ??
    Znam , a ne malo nekolik ridicu okolo 70 let veku. Ne nejakych pilotu Dacii , skodovek a podobnych monopostu. kamion 500 PS 42 tun , denne bezne v provozu. Autobus , obsazenost 100 kastanu a vice ve spicce. U nejakeho toho doktora pro stempl byli, firma je vyslala , o to nejde. Ale jsou prece tak nebezpecni !! Navrhuji radeji hned utratit . A pro zbozi a kamkoliv muzete masirovat k vyrobci , vetsinou do PRC – ichtelygentni redachce urcite vi co to je za zkratku , pripadne si najmete krysare mladsiho 35 let a vytvorte procesi pod jeho vedenim , kam ze vas ma dovest.

  7. Bohužel – špatný šofér nepozná, že je špatný šofér. A věk s tím nemá nic společného.

  8. Spíš bych řekl že starší řidíči nestačí zareagovat na ty mladé blázny.Najezdil jsem přes3miliony kilometrů a můžu to posoudit.

  9. Nejvíc smrtelných nehod způsobují řidiči do 25 let, co tedy řešíme….že senior jede pomaleji a v souladu s vyhláškou neb přizpůsobil svoji jízdu svým schopnostem????Jeďte se podívat do Španělska, kempy Plné 80 ti letých Němců a v pohodě.

  10. –V Německu je vyzkoušeli a shledali velmi účinnými. —
    Tak tenhle canc , mysleno celkove , je skutecna spicka ! V Nemecku rozdojili kozla patrne. Souhlas , o tyhle “ kondicni jizdy “ se pokousi klub ADAC. Obcas se tam nejaky starik / ka / , prihlasi a je z toho spolkova slava . Nedavno zrovna , publikovano v casopise Motorwelt , patri prave ADAC , reportaz o starikovi ktery uz absolvoval asi 5 techto osvezujicich kurzu. Vek ? 92 let molodci . To se ovsem vam nehodi do kramu , takovyhle vek. Chapu.
    A na zaver ! V Nemecku zadne povinne lekarske prohlidky z duvodu veku nejsou . A ze by to melo nejak vliv na nehodovost tech 65 + ? Nevsiml jsem si. Jedine kdyz takovy 100 lety vrah prijede do Cech . Jak to potom udela pri pripadne silnicni kontrole ? Nebude asi verit svym 100 letych hluchym usim , co ze to po nem cesky cajt chce!! Takze asi takove shrnuti techto cancu a blabolu o stoletych vrazich za volantem.

  11. Ty nejschopnější řidiče,to jsou ti do 25 věku bych nechal jezdit pod dozorem a s tachografem.Dále by museli chodit každoročně na vyšetření k psychiatrovi.Pane Petře,policejní lékař jezdí k vaším dovednostem,které předvádíte na silnicích.K jejím důsledkům.Podle vašeho vyjadřování jste jeden z těch střelců.A žádný obvoďák si na sebe nevezme odpovědnost za někoho,kdo na to nemá.Ale asi s tím máte zkušenost,aby jste vůbec mohl jezdit. Asistence policie je zapotřebí na silnicích,aby dohlížela na mladé a perspektivní.
    A tenhle příspěvek platí pro vaše kolegy Dobrého a míru/pod Vámi/ .Švestek podle silnic je pro vás a další „mistry“ volantu dost.

  12. To je pravda že za volant usedají lidé ve stále horší kondici.Jsou to přiblblíci kteří jsou namachrovaný,nadopovaný,ožralý a bezohlední řidiči kteří si myslí že když udělali řidičák tak jsou pány silnic.Jen že strom,pole,louky a svodidla jim ukážou že jsou někde docela jinde

    • Přesně tak! Je také velmi podivné,že by senior od 65+ neměl řídit vozidlo ale stát ho nutí pracovat skoro až do 70 let než mu přizná nárok na starobní důchod!

  13. Tak by mne zajímalo,kolik je těm blbům,co tu zvrací takové hlouposti. Ať zde píší,až jim bude 70. Jezdím každý den s dodávkou, byť mám těch 70 a musím přiznat, že někteří o víkendu před Kauflandem by měli řidičák dobrovolně odevzdat. Ale daleko horší a nebezpečné jsou blondýny v SUV. Velkej kýbl postavenej přes dvě místa A malej rozum ,kdy třeba pravidlo pravé ruky absolutně neznámé. A o zlatem obložených Rohmů v perfektních kočárech nemluvím. Nebo už někdo viděl cik ána v autě autoškoly?

  14. Největší šílenci za volantem jsou mladí pitomci kolem 20-25 let, předjíždí přes plnou čáru, městem mažou osmdesát, . Souhlasím se zákonem , řidičák od 21 let a na dvouletou zkoušku…

    • Mám vdanou dceru v Austrálii (Perth) a tam mají řidičák na zkoušku.Sice tam můžou mít řidičák už od 16ti let, ale…první dva roky mohou jezdit pouze se zkušeným řidičem (třeba i s někým z rodiny) a další dva roky mají ještě omezenou rychlost (80km/h), tato rychlost platí po celé 4 roky.Řidičák na zkoušku má jinou barvu a tam je i napsaná omezená rychlost.Pokud udělá dopravní přestupek, řidičák se odebere a musí znova do autoškoly a když ji udělá, tak je opět řidičák na zkoušku na 2 roky.Pokud během zkušebního období neudělá žádný přestupek, dostane už normální řidičák.
      Když to takhle jde jinde, proč ne u nás?
      A ještě jedna zajímavost.Pokud auto půjčíte někomu jinému a on udělá přestupek (také mají bodový systém) a zachytí ho kamery, placení pokuty a stržení bodů přijde na majitele vozidla.A protože tam si to nikdo nenechá líbit, tak nahlásí komu bylo auto půjčeno a ta pokuta pak přijde za řidičem půjčeného auta (ano, i v rodinách manželé nahlašují kdo z nich to auto řídil).

  15. „Díky“ seniorům (85+) za volantem jsme přišli o dva kamarády – mladý pár, a rodinný vůz. Sami jsme v rodině měli dva řídící seniory. Děda sám uznal, že „už na to nemá“ – a na pohodu jej vozíme po lékařích i nákupech, a všude, kde by rád. U čísla dvě to snadné není, a ani nebude. Nešlo to po dobrém, muselo to jít po zlém. Policie na naši žádost odchytila ve městě naši babku, která nejen že je psychicky labilní (v provozu se neorientuje, zapomíná, alzhaimer jak vyšitej – leč pokud sama neuzná, léčit ji nikdo nebude), ale za volantem je vskutku nebezpečná, kolizí měla již několik. Co myslíte? Na prohlídce dle policie nebyla nikdy, přivezl ji policejní anton – a za dva týdny řídila ZNOVU! Jak zde již bylo řečeno, nějaká stejně senilní lékařka jí to „napsala“ – a bylo po ptákách. Policie nám oznámila, že jsme udělali vše, co jsme pro její odstranění ze silnice udělat mohli, a oni nemohou dělat nic. Takže až někoho zabije, myjeme si ruce. V takovém případě za to může jen ONA SAMA, neb varována byla dosti důrazně. Myslete na to, dříve narození, než díky pomalé reakci někomu sejmete rodinu. Jo, a nechte si ty kecy, že přeci jezdíte „pomalu a tím pádem bezpečně“. (60 km/h v obci i mimo obec, prostředkem vozovky, a bez vědomí toho, co se děje vedle vozu a za vozem, nepovažuji za bezpečný styl jízdy)

    • pro crapio.Babka má alzhaimra,schovej kliček ale bacha,třeba umí vytrhat dráty a stejně odjede.

    • Já spíš vidím problém,co ukazují každý druhý den v televizi – podnapilý nebo zdrogovaný řidič, kterému „hrozí “ až ……. .
      Jindy bez řidičského oprávnění pod drogama s 5 ti násobným zákazem řízení ….., byl chycen po šesté a „hrozí mu “ šestý zákaz řízení. O hyváriích s účastí alkoholu nemluvím. Myslím, že tito jsou mnohem nebezpečnější, než děda co u Kauflandu, kde jsou mimochodem načárovaný místa pro Trabanty odře se svojí Oktávkou lak druhému.
      Ty závažné nehody páchají i mladí i lidé středního věku – viz ta rodinka s 2 dětmi na to přejezdu nebo ten s tím Mustangem při jízdě ze Špindlu.

  16. Není to otázka jen věku,jezdím 50let bez problémů,tři vážné havarie,které jsem měl,zavinili mladí lidé.Pravidelné prohlídky by měli absolvovat všichni řidiči,potom by člověk nepotkával denně na cestách tolik,viditelně duševně nemocných řidičů,někteří podle způsobu jízdy nemohli absolvovat autoškolu.

  17. Pokud jsou schopni vykonávat zaměstnání, jsou schopni i řídit! A řeči o prohlídce ve věku kdy musí chodit do práce si strčte za klobouk

  18. Každá věková skupina má své „odborníky v řízení“. Pravdou ale je, že tolik agresivity, netolerance a bezohlednosti na cestách nebylo. Dovedu to posoudit, řídím už 50 let.
    A tím by se mělo začít – prevencí na cestách.
    Z čeho mají mít dnešní řidiči strach, co je má držet na uzdě? Články a videoklipy informující o výši pokuty? Anebo ti, kteří maají na svých autech slogan „Pomáhat a chránit“?
    Jenže ty na cestě uvidíte jen sporadicky. Řidič či řidička, která je zvyklá za jízdy telefonovat nebo psát SMSky, má u zadku, kolik za to může vyfásnout.
    Nebo ti ,co jezdí běžně na červenou. Pokud je hned někdo na místě nepřistihne, těžkou hlavu si z toho nedělají.
    Tady by se mělo začít, policista na každém rohu /obrazně/ a trestat hned na místě aby i ostatní kolemjedoucí viděli, že policie pořád ještě existuje.

  19. V jiných zemích jsou malé automobily, které je možné řídit bez ŘP a navíc po listopadovém převratu na vesnicích nejsou nejen obchody, ale už vůbec nic! Ruší se pobočky spořitelny, pošty i pobočky úřadů. Bez auta nejde na venkově žít, protože autobusy pokud jedou, tak jen ráno z města na venkov, aby měšťáci mohli na chalupy a chaty a večer zpátky. Ostatní spoje byly zrušeny! Udělejte do všech vesnic metro, tramvaj, trolejbus i městský autobus každé 3 minuty a pak uvažujte o zákazech!

  20. …ano je to tak, většina příspěvků je zde od chlapečků a holčiček, které jejich tatínek stříknul do maminky až po sametovém puči a kteří rádi při řízení hulí a při 100km rychlosti píší SMS…-.
    ….joooo dřív jezdila elita, dneska rychlá jelita

  21. Ono stačí když se dneska podíváte kdo smí řídit kamion.Za komunistů řidič kamionu popř. autobusu MUSEL mít odježděno na normálním náklaďáku 2 roky a BEZ NEHODY aby se dostal na lepší pouzici.Dnes to dostane kdejaký nezkušený zajíc.
    My, co jsme jezdili na vojně s náklaďákem, jsme dostali doporučení a už jsme v civilu mohli přejít na kamion (TIR) či autobus.
    Proč v dnešní době toto nejde?Alespoň 2 roky řídit normální náklaďák a pak dostat doporučení na vyšší kategorii?

  22. Lepší pomalý důchodce než namachrovaný 20 – 30 cátník ve svém rychlém BMW. Přečtěte si policejní statistiky, ne drby na netu, tam zjistíte , kdo je na silnici opravdu nebezpečný. A už se těším, a bude to mladí ridiči, bohužel pro nás všechny, hodně rychle, čas letí jako blázen, až o Vás budou psát takhle Vaše děti. Jo, já vlastně zapoměl, vy dobrovolně odevzdáte v 60 ti ridičáky, protože pro vaše mladé budete pomalí a radostně budete čekat na MHD.

  23. Je z podivem číst některé komentáře,ano je potřeba kontrola zdraví řidičů ale co z namyšlenými s rychlým a těžkým autem pod vlivem drog a alkoholu? Co z řidiči/řidičkami kteří volají za jízdy mobilem.Zakážeme seniorům jezdit.

Napsat komentář: Dobrý Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Motorismus

Škodovka ukázala elektrický městský crossover Epiq

Největší tuzemská automobilka, Škoda Auto, spadající do německého koncernu Volkswagen, odtajnila v pátek jméno svého elektrického městského crossoveru, a to společně s designovou studií nabízející první pohled na …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Jaká je budoucnost výškových dřevostaveb v Česku?

Analýza
V České republice stále platí zastaralá norma omezující výšku dřevostaveb na devět, respektive dvanáct metrů. Legislativa by se však měla brzy změnit. S ohledem na nespornou ekonomickou výnosnost projektů chtějí developeři stavět minimálně osmipatrové stavby (22,5 m), s výhledem do budoucna až osmdesátimetrové projekty, a to tzv. inženýrským způsobem.