Stát slibuje auta na alternativní pohon, ale kupuje ta na benzín a naftu

Vláda si dala závazek, že do roku 2020 bude mít stát minimálně čtvrtinu vozidel na alternativní pohon. Přesto nyní vypsala půlmiliardový tendr na nákup až 1500 aut pro 12 ministerstev, která však budou jezdit na benzín či naftu.

Automobil na alternativní pohon. Ilustrační foto: Pixabay

Přestože vláda nyní bude nakupovat auta na klasický pohon pro ministerstva, již letos na podzim chce vypsat výzvu, v níž bude 150 milionů korun z Národního programu Životní prostředí. Ta bude určena pro kraje, obce a jejich organizace pro nákup vozidel na alternativní paliva. Na pořízení každého ekologického vozu bude možné získat dotaci v předpokládané výši 80 000 až 150 000 korun.

„Vláda nyní schválila Národní akční plán pro čistou mobilitu, kde přímo podporuje a to i finančně nákup ekologických vozidel a praxe je nakonec taková, že při prvním centrálním nákupu až 1500 osobních vozidel pro 12 ministerstev opět odsouvá nákup vozů na alternativní paliva za další dva roky. Zatímco v některých státech Evropy se již připravují na zákaz vozidel na tradiční paliva, náš stát připravil nové technické standardy pro současný nákup a není v něm zpracována zcela žádná povinnost pro alternativní paliva,“ vypočítává Jiří Šimek, místopředseda Rady Českého plynárenského svazu.

Podle Šimka od uzavření dobrovolné dohody, stát deset let absolutně neplní svůj závazek nákupu ekologicky čistých vozidel. „V roce 2008 státní správa dostala vládou nařízeno během pěti let obměnit čtvrtinu vozidel vozových parků za čistá vozidla, ale výsledek byl tristní,“ konstatuje Šimek.

Státní správa sice obměnila necelých 12 procent za vozidla s vyšší normou Euro, ale přímo na alternativní paliva nakoupila všechna ministerstva a úřady za celých pět let jen čtyři elektromobily.

„Je neuvěřitelné, že v době, kdy celá Evropa veškerými možnými způsoby snižuje emise z dopravy a EU vydává Směrnice pro podporu budování infrastruktury alternativní paliva, při letošním výběrovém řízení našeho státu na centrální mega nákup osobních aut pro referenty, náměstky a generální ředitele státních firem se bude jednat o výběrové řízení na stoprocentní nákup vozidel jen na benzinový i naftový pohon,“ dodává místopředseda.

×

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Motorismus

Benzín a nafta již téměř měsíc zdražují

Bývá špatným zvykem, že se ceny pohonných hmot začínají zvyšovat před prázdninovou sezónou. Letos zřejmě nenastane výjimka z tohoto pravidla. Přesto se řidičům více než v předchozích letech vyplatí jet na dovolenou …

Motoristy čeká rekordně levné léto

Končí zběsilý pokles cen pohonných hmot, k němuž došlo ve vypjaté fázi koronavirové krize. Výrazného zdražování se ale řidiči obávat nemusí. Zlevňování paliv bylo v posledních takřka čtyřech měsících prakticky …

Nejčtenější

Nechcete už pracovat? Začněte počítat…

Už se vám nechce pracovat, protože jste se podle vašeho mínění už napracovali dost? Pak je ta správná chvíle spočítat si, zda máte nárok na starobní důchod, případně předdůchod či předčasný důchod. Pokud ještě ne, …
Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

V práci mrtvého brouka nehrajte. Prodraží se to

Poradna
Za chyby se platí, s tím většina z nás tak nějak počítá. Ale když opravdu dojde na placení, je rázem po vyrovnanosti. Zvlášť, když jsme udělali chyby v práci a namísto výplaty si domů neseme smutný účet jak z filmové komedie – vytažení, vysušení, odbahnění. Na náhradu za způsobenou škodu však zaměstnavatel nemá nárok automaticky. Na druhou stranu i pouhá nevšímavost nás může stát hodně draho.
Rolovat nahoru