Ve většině zemí musí být na balíčcích cigaret umístěno zdravotní varování v podobě textu v černém rámečku. „Od příštího května se budou v celé Evropě používat na krabičkách cigaret i balíčcích tabáku rovněž grafická zdravotní varování,“ informoval finanční ředitel společnosti Imperial Tobacco Kamil Povazník.
Tato varování v podobě fotografií nebo ilustrací, jež znázorňují následky účinků kouření na různé orgány tělesné schránky, se už používají v Belgii, Velké Británii, Lotyšsku a Rumunsku. Má je však také celá řada mimoevropských zemí od Austrálie přes Malajsii, Brazílii, Kanadu až po Mongolsko.
„Poskytovat spotřebitelům přesné informace o nepříznivých účincích kouření na zdraví je základním úkolem regulace tabákových výrobků. V zemích, kde není zdravotní varování povinné, jej na balení umisťujeme dobrovolně. To platí například pro mnohé africké státy,“ upozornila společnost Philip Morris na svém webu.
Podle nové evropské legislativy se kromě obrázků na tabákových obalech budou zvětšovat i písemná zdravotní varování. Nová evropská směrnice definuje jejich velikost na 65 % přední a zadní strany krabičky cigaret, dnes je to 30 % vpředu a 40 % vzadu. Nově budou muset být krabičky opatřeny také varováním po stranách s minimálním pokrytím plochy 50 %. Směrnice je závazná pro všechny členské státy Evropské unie.
Největší tabákový koncern se domnívá, že by varování na balíčku mělo být jasně odlišené od ochranných známek a log značek.
„Nepodporujeme nepřiměřené velikosti. Varování větší než ochranné známky, loga a design balíčků nám snižují, ne-li vylučují možnost odlišit naše značky od konkurence. Ve skutečnosti si nejsme vědomi žádného spolehlivého důkazu o tom, že nepřiměřeně velké rozměry varování napomáhají lepší informovanosti o nebezpečí kouření nebo že by vedly ke snižování spotřeby cigaret,“ soudí lídr českého trhu Philip Morris.
Mezi návrhy grafických varování se objevily i obrázky srdce probodnutého cigaretami, mrtvé krysy, kojence kouřícího cigaretu a plodu ležícího v popelníku. To tabákové firmy popudilo.
„Ať už tyto obrázky jsou nebo nejsou vhodné pro vládou podporovanou protikuřáckou PR kampaň, nezobrazují skutečné zdravotní účinky kouření a užívání tabáku a jako součást nařízeného zdravotního varování jsou nevhodné,“ uvedla Philip Morris International ve svém prohlášení. Takový obsah podle ní nepopisuje skutečné dopady kouření na zdraví a hanobí tabákové společnosti a jejich zaměstnance.
Nicméně se jistě najdou sběratelé, pro něž budou neschválené obrázky mít cenu modrého Mauricia. Základ pro jejich album, první kolekci schválených strašidelných obrázků, jako první v Česku s ročním předstihem zveřejňujeme.