
Loni se podle průzkumu agentury Nielsen Admosphere zapojilo od akce „Suchej únor“ šest procent dospělé populace v ČR. Vzhledem k tomu, že počet dospělých obyvatel ČR činil k 1. lednu 2019 dle ČSÚ celkem 8,67 milionu, do akce se zapojilo přibližně 520 tisíc z nich.
Ze zprávy Alkofakta 2020, kterou sestavili organizátoři akce „Suchej únor“ a Ladislav Csémy z Národního ústavu duševního zdraví, vyplývá, že loni se 90 procentům účastníku akce podařilo její cíl naplnit. To znamená, že necelých 470 tisíc lidí si loni v únoru alkohol opravdu zcela odpustilo, ač by jej – nebýt akce „Suchej únor“ – jinak konzumovali (a kupovali).
Jak plyne z průzkumu agentury Ipsos pro společnost Profi Credit, v roce 2017 utratil průměrný Čech za alkohol zhruba 600 korun měsíčně. Loni se tato částka kvůli obecnému růstu cen, vzestupu kupní síly Čechů a pokračující příznivé makroekonomické situaci pohybovala kolem úrovně 650 korun měsíčně. To tedy znamená, že všichni ti, kteří loni „Suchej únor“ opravdu dodrželi, připravili prodejce alkoholu po celé ČR v ten měsíc o více než 300 milionů korun.
Navíc, u deseti procent účastníků akce, kteří se do ní rozhodli zapojit, ale nakonec její cíl nenaplnili, lze předpokládat nulovou spotřebu alkoholu alespoň po část loňského února. Pokud tito lidé utratili v průměru za alkohol poloviční částku, než jakou by utratili nebýt jejich (byť nakonec ne zcela úspěšného) zapojení se do akce „Suchej únor“, jde o dalších takřka 17 milionů korun ztráty pro prodejce alkoholu.
Podle zmíněné zprávy Alkofakta 2020 však část účastníků akce drží „Suchej únor“ i během března, dubna či května. Ještě loni v květnu se alkoholu nedotklo dvanáct procent účastníků akce, což odpovídá 62 400 osobám. Ještě více lidí zřejmě vydrželo alkohol nekonzumovat v březnu a dubnu. Takže tito lidé v souhrnu připravili prodejce alkoholu počínaje březnem 2019 až do konce loňska v souhrnu o dalších zhruba 300 milionů korun.
Sečteno, podtrženo, loni „Suchej únor“ připravil prodejce alkoholu o zhruba 620 milionů korun.
Pro prodejce alkoholu je ovšem tou nejkrušnější zprávou to, že popularita akce „Suchej únor“ v posledních letech rok od roku citelně narůstá. Poprvé se konala v roce 2013, ještě v roce 2017 se jí zúčastnilo pouze jedno procento dospělé populace v ČR. V roce 2018 už to ale byla tři procenta. No a loni zmíněných šest procent.
Vzhledem k tomu, že znatelný růst povědomí o akci „Suchej únor“ pokračuje, nelze vyloučit, že letos se zúčastní až devět procent populace ČR. To by znamenalo, že celková letošní ztráta plynoucí z akce „Suchej únor“ pro prodejce alkoholu se přiblíží až jedné miliardě korun. Se ztrátou musí počítat také stát, třeba proto, že vybere méně na spotřební dani z lihovin, piva či některých vín.
Radovat se z akce „Suchej únor“ zato ale mohou třeba prodejci stále populárnějších domácích limonád a dalších nealkoholických nápojů. Těm tržby naopak díky ní rostou, neboť část konzumentů si místo alkoholického nápoje koupí právě nějaké nealko.
Autor je hlavní ekonom Czech Fund
(Redakčně upraveno)
co je na suchém únoru populární? piji jak se mi zlíbí a nenechám si diktovat. kecům že vypiji za rok 20 litrů lihu nevěřim
Stejný názor navzdory těm přiblblým pseudoamerickým akcím typu Haloween, Santa Claus, svatý Valentin etc….etc.
Když si chci dát lampu tak si ji dám nebudu se ohlížet na nějaký ten importovaný americký „suchý únor“ To bych si dal! FUJ!!
Ovšem toto je pouze můj subjektivní názor.
Jinak vše dobré, a zdravím všechny, kteří neuznávají a nebudou uznávat to zhovadilost nazvanou „suchý únor“!
Buďtě zdrávi vy všichni zatím zdraví!
Tomáš Brázda
Praha
Co je na tom divného? Já za rok nevypiji ani kapku tvrdého alkoholu…
Pokud by padly jen výrobci alkoholu tak se skoro nic neděje.Problém nastane až padnou výrobci automobilů a dodavatelé pro automotive tady v ČR se půjdou pást.Ono,rozvoj e-aut povede k tomu,že Tesla(USA) a Japonsko si velmi polepší a většina výrobců v Evropě půjde do (_!_) Rozvoj robotizece zase sebere práci dalším lidem.Jak říkám,o nějaký alkohol vůbec nejde,když nás čeká velký problém.