„Suchej únor“ letos připraví prodejce alkoholu až o miliardu korun

Názor
Stále populárnější akce „Suchej únor“ představuje stále větší problém pro prodejce alkoholu. Ať už jde o hospody či hypermarkety. Kvůli existenci akce, při níž se Češi na celý druhý měsíc roku (a někteří i na déle) vzdávají konzumace alkoholických nápojů, přicházejí toti prodejci alkoholu o stále méně zanedbatelnou část svých tržeb. Letos se jejich ztráta přiblíží až miliardě korun.
Pro prodejce alkoholu je tou nejkrušnější zprávou to, že popularita akce „Suchej únor“ v posledních letech rok od roku citelně narůstá. Foto: Depositphotos.com

Loni se podle průzkumu agentury Nielsen Admosphere zapojilo od akce „Suchej únor“ šest procent dospělé populace v ČR. Vzhledem k tomu, že počet dospělých obyvatel ČR činil k 1. lednu 2019 dle ČSÚ celkem 8,67 milionu, do akce se zapojilo přibližně 520 tisíc z nich.

Ze zprávy Alkofakta 2020, kterou sestavili organizátoři akce „Suchej únor“ a Ladislav Csémy z Národního ústavu duševního zdraví, vyplývá, že loni se 90 procentům účastníku akce podařilo její cíl naplnit. To znamená, že necelých 470 tisíc lidí si loni v únoru alkohol opravdu zcela odpustilo, ač by jej – nebýt akce „Suchej únor“ – jinak konzumovali (a kupovali).

Jak plyne z průzkumu agentury Ipsos pro společnost Profi Credit, v roce 2017 utratil průměrný Čech za alkohol zhruba 600 korun měsíčně. Loni se tato částka kvůli obecnému růstu cen, vzestupu kupní síly Čechů a pokračující příznivé makroekonomické situaci pohybovala kolem úrovně 650 korun měsíčně. To tedy znamená, že všichni ti, kteří loni „Suchej únor“ opravdu dodrželi, připravili prodejce alkoholu po celé ČR v ten měsíc o více než 300 milionů korun.

PSALI JSME:
Přichází „Suchý únor“. Vydržíte celý měsíc bez kapky alkoholu?

Navíc, u deseti procent účastníků akce, kteří se do ní rozhodli zapojit, ale nakonec její cíl nenaplnili, lze předpokládat nulovou spotřebu alkoholu alespoň po část loňského února. Pokud tito lidé utratili v průměru za alkohol poloviční částku, než jakou by utratili nebýt jejich (byť nakonec ne zcela úspěšného) zapojení se do akce „Suchej únor“, jde o dalších takřka 17 milionů korun ztráty pro prodejce alkoholu.

Podle zmíněné zprávy Alkofakta 2020 však část účastníků akce drží „Suchej únor“ i během března, dubna či května. Ještě loni v květnu se alkoholu nedotklo dvanáct procent účastníků akce, což odpovídá 62 400 osobám. Ještě více lidí zřejmě vydrželo alkohol nekonzumovat v březnu a dubnu. Takže tito lidé v souhrnu připravili prodejce alkoholu počínaje březnem 2019 až do konce loňska v souhrnu o dalších zhruba 300 milionů korun.

Sečteno, podtrženo, loni „Suchej únor“ připravil prodejce alkoholu o zhruba 620 milionů korun.

PSALI JSME:
Češi loni rekordně utráceli za alkohol. Ministerstvo zdravotnictví chce zpřísnit regulaci reklamy

Pro prodejce alkoholu je ovšem tou nejkrušnější zprávou to, že popularita akce „Suchej únor“ v posledních letech rok od roku citelně narůstá. Poprvé se konala v roce 2013, ještě v roce 2017 se jí zúčastnilo pouze jedno procento dospělé populace v ČR. V roce 2018 už to ale byla tři procenta. No a loni zmíněných šest procent.

Vzhledem k tomu, že znatelný růst povědomí o akci „Suchej únor“ pokračuje, nelze vyloučit, že letos se zúčastní až devět procent populace ČR. To by znamenalo, že celková letošní ztráta plynoucí z akce „Suchej únor“ pro prodejce alkoholu se přiblíží až jedné miliardě korun. Se ztrátou musí počítat také stát, třeba proto, že vybere méně na spotřební dani z lihovin, piva či některých vín.

Radovat se z akce „Suchej únor“ zato ale mohou třeba prodejci stále populárnějších domácích limonád a dalších nealkoholických nápojů. Těm tržby naopak díky ní rostou, neboť část konzumentů si místo alkoholického nápoje koupí právě nějaké nealko.

Autor je hlavní ekonom Czech Fund
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
Češi jsou milovníci neřestí: Pijí a kouří víc, než za komunismu

Zavřít reklamu ×
  1. co je na suchém únoru populární? piji jak se mi zlíbí a nenechám si diktovat. kecům že vypiji za rok 20 litrů lihu nevěřim

    • Stejný názor navzdory těm přiblblým pseudoamerickým akcím typu Haloween, Santa Claus, svatý Valentin etc….etc.
      Když si chci dát lampu tak si ji dám nebudu se ohlížet na nějaký ten importovaný americký „suchý únor“ To bych si dal! FUJ!!
      Ovšem toto je pouze můj subjektivní názor.
      Jinak vše dobré, a zdravím všechny, kteří neuznávají a nebudou uznávat to zhovadilost nazvanou „suchý únor“!
      Buďtě zdrávi vy všichni zatím zdraví!

      Tomáš Brázda
      Praha

  2. Pokud by padly jen výrobci alkoholu tak se skoro nic neděje.Problém nastane až padnou výrobci automobilů a dodavatelé pro automotive tady v ČR se půjdou pást.Ono,rozvoj e-aut povede k tomu,že Tesla(USA) a Japonsko si velmi polepší a většina výrobců v Evropě půjde do (_!_) Rozvoj robotizece zase sebere práci dalším lidem.Jak říkám,o nějaký alkohol vůbec nejde,když nás čeká velký problém.

Napsat komentář: jenicek54 Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Ekonomika

Letos už český hrubý domácí produkt poroste

Zpřesněné údaje o výkonu české ekonomiky za loňské závěrečné čtvrtletí hlásí lepší než původně reportované výsledky hrubého domácího produktu (HDP). Dle zpřesněných dat HDP v loňském závěrečném čtvrtletí …

Hrozí růst cen pohonných hmot nad 40 korun za litr

Zlevňování pohonných hmot, jež přechodně nastalo v polovině března, vzalo za své. Zdražování přitom nekončí. Benzín v uplynulých sedmi dnech zdražil o 24 haléřů na litr, nyní se podle údajů společnosti CCS prodává …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB