Sváteční řidiči často zapomínají, že mají v nádrži letní naftu. A pak jim to nejede

Běžná nafta při mrazech tuhne a motory pak jen těžko startují. Čerpačky proto dostávají od určitého období zimní naftu a v případě extrémních mrazů arktickou naftu. Jenže řidiči, kteří jezdí méně, si mnohdy neuvědomují, že v nádrži mají třeba ještě zbytky nafty letní a pak čelí komplikacím, upozorňuje tajemník České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO) Václav Loula.

Sváteční řidiči často zapomínají, že mají v nádrži letní naftu. A pak jim to nejede. Foto: Pixabay

Kvalita dieselových paliv je předepsána evropskou/českou normou jakosti ČSN EN 590, která je schválena i evropskou asociací výrobců automobilů (ACEA). Podle této normy se motorová nafta dodávaná na český trh do sítě čerpacích stanic rozděluje ve vazbě na příslušná časová období do několika tříd.

V létě je v prodeji nafta třídy B (letní) od 15. dubna do 30. září s filtrovatelností kolem 0 °C. V přechodovém období na podzim od 1. října do 15. listopadu a na jaře od 1. března do 15. dubna se prodává nafta třídy D s filtrovatelností -10 °C.

V zimě musí být v prodeji tzv. zimní nafta třídy F s filtrovatelností -20 °C. Motorovou naftu třídy F zimní/mírné klima mají čerpací stanice povinnost prodávat v období od 1. prosince do 28. února. V případě extrémních mrazů se v některých regionech může objevit v nabídce arktická nafta třídy 2 s filtrovatelností -32 stupňů Celsia. Její zavedení do prodeje ale není pro čerpací stanice legislativní povinností.

POZOR NA ZAČÁTKU ZIMY

„Řidiči si často neuvědomují, že v přechodovém období je na trh dodávána nafta s filtrovatelností -10 °C. Velmi často se pak na začátku zimního období stává, že ve vozidle je ponechána zásoba pouze přechodové kvality nebo dokonce směs letní a přechodové kvality nafty výsledně s filtrovatelností nad -10 °C,“ upozorňuje Loula.

Řidič v případě potřeby výjezdu například při teplotě mínus deset stupňů pro slabou filtrovatelnost a již vypadávající parafiny nemusí vyjet vůbec anebo může dojít k omezené provozní spolehlivost motoru. V těchto obdobích se proto doporučuje přidávat do dieselových motorů aditiva, která zlepšují filtrovatelnost o pět až osm stupňů Celsia.

Některé společnosti nabízejí na svých čerpacích stanicích prémiové nafty, což jsou nadstandardně aditivované produkty prodávané pod různými obchodními názvy. Jejich nízkoteplotní vlastnosti jsou vyjádřené zejména teplotou filtrovatelnosti a teplotou vylučování parafinů (-26 °C až -35 °C).

Sdílet:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Další z rubriky Motorismus

Veterána si kvůli úspoře na dani nepořizujte

Chcete se vyhnout placení ekologické daně a máte doma automobil s rokem výroby starším než 30 let? Registrujte jej jako veterána. Poměrně rozšířená rada má sice pravdivý základ, ale je třeba dopovědět, že se sice …

Nejčtenější

Nechcete už pracovat? Začněte počítat…

Už se vám nechce pracovat, protože jste se podle vašeho mínění už napracovali dost? Pak je ta správná chvíle spočítat si, zda máte nárok na starobní důchod, případně předdůchod či předčasný důchod. Pokud ještě ne, …

Do důchodu v 65 letech. Nebo bude všechno jinak?

Čím jsme starší, tím více vyhlížíme magickou hranici 65 let, kdy budeme moci začít čerpat starobní důchod. Finanční prostředky, které jsme každý měsíc či jednou za rok platili státu, se nám konečně začnou vracet a …
Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Až bude jezdit na elektřinu i tank, uvěřím elektromobilům

Názor
Elektromobily, hybridy, plug-in hybridy a všemožné jiné takzvané ekologické varianty aut jsou politicky velmi silně protěžované, dokonce i tak, že třeba u vlakové trati ve Velké Chuchli v Praze nějaký hbitý aktivista natřel obří nápis „Klima je více než národ.“ Jenže ať je to, jak chce, nafta u nás stále vítězí. Její spotřeba dokonce kontinuálně stoupá už několik let po sobě, jak ukazují nejnovější data. A …

Partneři Portálu

NOOL
Rolovat nahoru