Kvalita dieselových paliv je předepsána evropskou/českou normou jakosti ČSN EN 590, která je schválena i evropskou asociací výrobců automobilů (ACEA). Podle této normy se motorová nafta dodávaná na český trh do sítě čerpacích stanic rozděluje ve vazbě na příslušná časová období do několika tříd.
V létě je v prodeji nafta třídy B (letní) od 15. dubna do 30. září s filtrovatelností kolem 0 °C. V přechodovém období na podzim od 1. října do 15. listopadu a na jaře od 1. března do 15. dubna se prodává nafta třídy D s filtrovatelností -10 °C.
V zimě musí být v prodeji tzv. zimní nafta třídy F s filtrovatelností -20 °C. Motorovou naftu třídy F zimní/mírné klima mají čerpací stanice povinnost prodávat v období od 1. prosince do 28. února. V případě extrémních mrazů se v některých regionech může objevit v nabídce arktická nafta třídy 2 s filtrovatelností -32 stupňů Celsia. Její zavedení do prodeje ale není pro čerpací stanice legislativní povinností.
POZOR NA ZAČÁTKU ZIMY
„Řidiči si často neuvědomují, že v přechodovém období je na trh dodávána nafta s filtrovatelností -10 °C. Velmi často se pak na začátku zimního období stává, že ve vozidle je ponechána zásoba pouze přechodové kvality nebo dokonce směs letní a přechodové kvality nafty výsledně s filtrovatelností nad -10 °C,“ upozorňuje Loula.
Řidič v případě potřeby výjezdu například při teplotě mínus deset stupňů pro slabou filtrovatelnost a již vypadávající parafiny nemusí vyjet vůbec anebo může dojít k omezené provozní spolehlivost motoru. V těchto obdobích se proto doporučuje přidávat do dieselových motorů aditiva, která zlepšují filtrovatelnost o pět až osm stupňů Celsia.
Některé společnosti nabízejí na svých čerpacích stanicích prémiové nafty, což jsou nadstandardně aditivované produkty prodávané pod různými obchodními názvy. Jejich nízkoteplotní vlastnosti jsou vyjádřené zejména teplotou filtrovatelnosti a teplotou vylučování parafinů (-26 °C až -35 °C).