Podle evidence České správy sociálního zabezpečení (ČSSZ) počet živnostníků (osob samostatně výdělečně činných – OSVČ) roste a letos v červnu se už přehoupl přes milion. Důvodů je určitě více, ale mezi ty hlavní ekonomické patří to, že tuzemské ekonomice se přes citelné zpomalení tempa hospodářského růstu stále ještě vcelku daří a že čeští spotřebitelé jsou u chuti, pokud jde o utrácení.
To řadu lidí vede k úvahám o tom, že začnou s podnikáním. Například z listopadového výzkumu agentury Ipsos pro společnost Broker Consulting vyplynulo, že pět procent současných zaměstnanců má v plánu začít podnikat a dalších 41 procent vstup do podnikání nevylučuje. Motivace? Téměř každý druhý zaměstnanec, který o změně přemýšlí, zvažuje začíst s podnikáním kvůli potřebě nezávislosti a větší svobody.
Trend táhnou podnikající důchodci
Trend zájmu o vlastní podnikání přitom už předtím v květnu potvrdil Český statistický úřad (ČSÚ), který ale vysvětlil, že je to díky rostoucímu zájmu seniorů o vlastní živnost. Nejvíc podnikatelů podle předsedy ČSÚ Marka Rojíčka přibylo v nejstarších věkových kategoriích: „Mezi lidmi důchodového věku vzrostl podíl podnikatelů víc než o polovinu. Naopak nejvýrazněji se snížil u mladých podnikatelů do 39 let. I v této oblasti se tak projevuje trend stárnutí populace.“
Počet mladých podnikatelů podle úřadu naopak klesá. Asociace malých a středních podniků si vloni udělala průzkum mezi studenty na téma, zda si raději najdou zaměstnání nebo začnou podnikat. Jistotě zaměstnaneckého vztahu prý dalo přednost 80 procent respondentů. Mladých živnostníků ve věku do 39 let podle statistik ČSÚ ubylo v letech 2010 až 2017 přes 65 tisíc, zatímco přibylo než 41 tisíc podnikatelů po šedesátce.
Připravte se na papírování
Administrativa související se zahájením podnikatelské činnosti je dnes mnohem jednodušší, než tomu bylo dříve, ale i tak vás čeká spousta zařizování a obíhání úřadů – ať už se rozhodnete začít s podnikáním jako s hlavním zdrojem vašich příjmů, anebo jako vedlejším. A připravte se na to, že i vaše podnikání bude „papírování“ (včetně toho v elektronické podobě) provázet na každém kroku.
První kroky by měly vést na živnostenský úřad, kde vyplníte tzv. jednotný registrační formulář. Jeho prostřednictvím lze současně ohlásit živnost a také se registrovat se k dani z příjmu a zdravotnímu a sociálnímu pojištění.
Pokud budete pro své podnikání potřebovat automobil, měli byste se registrovat k silniční dani. Bezproblémová registrace jako plátce daně z přidané hodnoty (DPH) ještě před začátkem podnikání obvykle už tak samozřejmá není. Finanční úřady zde bedlivě registrace filtrují a žadatele prověřují, protože vratky DPH jsou nezřídka předmětem trestné činnosti.
Co všechno se vás bude týkat?
Od začátku podnikání se na vás bude vztahovat povinnost platit měsíčně zálohy na sociální a zdravotní pojištění, aniž byste už cokoliv vydělali a měli je z čeho zaplatit. Vyplatí se proto propočítat si i tyto náklady. V prvním roce podnikání musíte platit alespoň minimální výši záloh, v tom dalším roce se už výše záloh bude vypočítávat ze zisku z uplynulého období.
Před zahájením podnikání si také ověřte, zda se na vás nevztahuje elektronická evidence tržeb. EET se již týká ubytování, stravování, pohostinství, maloobchodu a velkoobchodu. V příštím roce se možná v rámci třetí a čtvrté vlny povinnost EET rozšíří na dopravu či zemědělství a dále výrobní činnosti, vybraná řemesla nebo služby. Novela zákona o evidenci tržeb přináší rovněž takzvaný zvláštní režim off-line evidence, jenž by měl usnadnit fungování nejmenším podnikatelům.
Datová schránka a počítač jsou nezbytné
Úskalí, které na budoucí živnostníky čeká, je samozřejmě mnohem a mnohem víc. Kvůli účetnictví a platbě daní (nejen daně z příjmu, ale např. i DPH) je vhodné zamyslet se nad tím, zda se vám o to bude starat účetní firma. Představu, že jako laik zvládnete sledovat, co všechno se v daních rok co rok mění, a že vše bezchybně zvládnete, doporučujeme opustit.
Před začátkem podnikání obvykle nebudete přesně vědět, zda se vám vyplatí uplatňovat při dani z příjmů výdajový paušál anebo jestli bude výhodnější uplatnit skutečné výdaje. Budete kupovat zboží na sklad? A už jste slyšeli o skladové evidenci?
Ale vraťme se k těm prvním krokům. Patří mezi ně také zřízení nového podnikatelského bankovního účtu a jako OSVČ byste měli mít datovou schránku pro komunikaci s úřady. Takže i počítač. A jestli plánujete mít zaměstnance, připravte se na další papírovací martyrium…