V roce 2014 si nehody v EU vyžádaly 25 700 obětí, systém eCall by měl snížit tento počet asi o deset procentzdroj: Foto: DSA.cz

Systém, kterým si automobil v případě nehody sám zavolá o pomoc, už je v ostrém provozu

Systém automatického tísňového volání eCall začal od 1. dubna fungovat v ostrém provozu. Od tohoto data musí být všechna nově prodávaná osobní auta a nákladní vozidla do 3,5 tuny homologovaná pro evropský trh vybavená systém eCall. Ten propojuje palubní počítač auta, mobilní sítě a centrum tísňového volání. Výsledkem má být zvýšení bezpečnosti, kdy si vůz sám zavolá pomoc v případě nehody.

Systém byl vytvořen ke zrychlení doby mezi ohlášením, že se nehoda stala, a příjezdem záchranných složek na místo. Tím lze výrazně eliminovat následky nehody. Například v roce 2014 si nehody v EU vyžádaly 25 700 obětí, nový systém by měl snížit tento počet asi o deset procent.

Tomáš Neřold, pověřený ředitel oddělení Besip, s odvoláním na statistiky uvedl, že v ČR ročně zemře pět až deset lidí kvůli tomu, že se při dopravní nehodě vážně zraní, nedokážou přivolat pomoc a není ani žádný svědek nehody, který by jim pomohl.

ROZHODUJÍ MINUTY

„Jde především o nehody na málo frekventovaných komunikacích v nočních hodinách. V případě těžkého zranění každá minuta rozhoduje o tom, jak vážné následky bude mít na zdraví účastníka nehody. Tyto ztráty ve statistikách přímo nevyčteme, ale pro další život zraněných mohou hrát zásadní roli,“ citoval Neřolda server České noviny.

Česká republika byla jedním z lídrů projektu eCall v rámci Evropské unie. U zrodu projektu stálo české ministerstvo dopravy, které jej od roku 2005 podpořilo téměř 30 miliony korun a které v rámci Evropské unie iniciovalo zapojení složek Integrovaného záchranného systému. Tuzemští mobilní operátoři měli čas připravit se na spuštění systému eCall do října loňského roku.

Systém eCall propojuje palubní počítač auta, mobilní sítě a centrum tísňového volání. Reprofoto: Ministerstvo dopravy

Jak to funguje?

Ve vozidle je instalována jednotka GNSS s vestavěnou SIM kartou a hlasovým telefonem. Stisknutím tlačítka SOS nebo v případě automatické aktivace senzorů nárazu ve vozidle se spustí poplach a auto automaticky přenese potřebná data na centrum tísňového volání integrovaného záchranného systému a k tomu volá na číslo 112.

Pak už posádka komunikuje s operačním důstojníkem, který posoudí danou situaci a vyšle podle potřeby záchranné složky. Pokud posádka v případě automatické aktivace eCallu při telefonickém spojení nereaguje, operační důstojník situaci vyhodnotí tak, že došlo k závažnému zranění a vyšle tam pomoc.

eCall krátkodobě ponechává v paměti poslední GPS polohy a směr pohybu. Tato data pak fungují jako černá skříňka pro pozdější vyšetřování, ale mají i důležitou úlohu v přesném nasměrování pomoci. Např. u nehody na dálnici je nezbytně nutné znát směr pohybu vozidla. Ve zprávě pro záchranáře se tak přenáší nejen GPS poloha a směr pohybu, ale i počet zapnutých bezpečnostních pásů, VIN kód vozidla a čas incidentu.

AUTOVOC, TUZEMSKÝ PŘEDCHŮDCE

Palubní jednotka systému AUTOVOC. Reprofoto: zelenavlna.cz

Stojí za zmínku, že nápad na zřízení obdobného systému vznikl před více než čtyřiceti lety v tehdejším Československu, jak upozornil server Czechspaceportal. Patent byl registrován už v roce 1972, o deset let později prošel testovacím provozem systém AUTOVOC, jenž ve své době představoval revoluční prostředek k přivolání pomoci v nouzových situacích.

AUTOVOC kromě možnosti přivolat záchrannou službu, Veřejnou bezpečnost (policii), či technickou pomoc motoristům využíval rádiové vlny k automatickému určení polohy vozidla. Do ostrého provozu se však tento systém, jehož autory byli Jaroslav Kavalír a Miroslav Studnička, bohužel nedostal.

(red)

Share

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *