Systém, kterým si automobil v případě nehody sám zavolá o pomoc, už je v ostrém provozu

Systém automatického tísňového volání eCall začal od 1. dubna fungovat v ostrém provozu. Od tohoto data musí být všechna nově prodávaná osobní auta a nákladní vozidla do 3,5 tuny homologovaná pro evropský trh vybavená systém eCall. Ten propojuje palubní počítač auta, mobilní sítě a centrum tísňového volání. Výsledkem má být zvýšení bezpečnosti, kdy si vůz sám zavolá pomoc v případě nehody.
V roce 2014 si nehody v EU vyžádaly 25 700 obětí, systém eCall by měl snížit tento počet asi o deset procent. Foto: DSA.cz

Systém byl vytvořen ke zrychlení doby mezi ohlášením, že se nehoda stala, a příjezdem záchranných složek na místo. Tím lze výrazně eliminovat následky nehody. Například v roce 2014 si nehody v EU vyžádaly 25 700 obětí, nový systém by měl snížit tento počet asi o deset procent.

Tomáš Neřold, pověřený ředitel oddělení Besip, s odvoláním na statistiky uvedl, že v ČR ročně zemře pět až deset lidí kvůli tomu, že se při dopravní nehodě vážně zraní, nedokážou přivolat pomoc a není ani žádný svědek nehody, který by jim pomohl.

ROZHODUJÍ MINUTY

„Jde především o nehody na málo frekventovaných komunikacích v nočních hodinách. V případě těžkého zranění každá minuta rozhoduje o tom, jak vážné následky bude mít na zdraví účastníka nehody. Tyto ztráty ve statistikách přímo nevyčteme, ale pro další život zraněných mohou hrát zásadní roli,“ citoval Neřolda server České noviny.

Česká republika byla jedním z lídrů projektu eCall v rámci Evropské unie. U zrodu projektu stálo české ministerstvo dopravy, které jej od roku 2005 podpořilo téměř 30 miliony korun a které v rámci Evropské unie iniciovalo zapojení složek Integrovaného záchranného systému. Tuzemští mobilní operátoři měli čas připravit se na spuštění systému eCall do října loňského roku.

Systém eCall propojuje palubní počítač auta, mobilní sítě a centrum tísňového volání. Reprofoto: Ministerstvo dopravy

AUTOVOC, TUZEMSKÝ PŘEDCHŮDCE

Palubní jednotka systému AUTOVOC. Reprofoto: zelenavlna.cz

Stojí za zmínku, že nápad na zřízení obdobného systému vznikl před více než čtyřiceti lety v tehdejším Československu, jak upozornil server Czechspaceportal. Patent byl registrován už v roce 1972, o deset let později prošel testovacím provozem systém AUTOVOC, jenž ve své době představoval revoluční prostředek k přivolání pomoci v nouzových situacích.

AUTOVOC kromě možnosti přivolat záchrannou službu, Veřejnou bezpečnost (policii), či technickou pomoc motoristům využíval rádiové vlny k automatickému určení polohy vozidla. Do ostrého provozu se však tento systém, jehož autory byli Jaroslav Kavalír a Miroslav Studnička, bohužel nedostal.

Sdílet:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Další z rubriky Motorismus

Čištění ulic se nevyplácí ignorovat

Stává se vám, že si nevšimnete přenosné dopravní značky upozorňující na čištění ulice? Anebo to jen risknete, protože zákazem zastavení jsou označeny i okolní komunikace, takže pokus o přeparkování vidíte jako …

Na co si dát pozor u havarijního pojištění?

V Česku je momentálně registrováno více než 5,5 milionu vozidel. Jen za posledních pět let se zvýšil počet automobilů v registru o jeden milion kusů. Větší počet automobilů přináší hustší provoz, se kterým souvisí …

Nejčtenější

Pronajala si chalupu. A s ní i nevraživého souseda

Pronajmout si chalupu na dovolenou je běžná věc. Člověk čeká, že když zaplatí deset patnáct tisíc za měsíc, a v sezóně na žádaném místě za týden třeba i dvojnásobek, tak vše bude v pohodě. Jenže v takové chaloupce …

Pálenka z garáže je svátost, ale ilegální

Česko doslova přetéká ovocem. Zahrádkáři se radují, že bude hodně pálenky. A někteří si ji dělají doma ve sklepě nebo v garáži. Bývá to svátost a chlouba, ale kromě potenciálních zdravotních rizik jde především o …
Rolovat nahoru