Státní dozor vytipoval podezřelá měření na základě analýzy dat z informačního systému technických prohlídek. Zaměřil se tedy na konkrétní stanice, u nichž bylo důvodné podezření z možných chyb a podvodů.
Mezi nimi byla i stanice v Lipníku nad Bečvou, kde kontrolující technik po svém příchodu zjistil, že k měřícím přístrojům jsou připevněna neschválená zařízení, která slouží k ovlivnění výsledku měření emisí. Kontrola proto okamžitě tuto činnost stanici zakázala.
Tím to ale pro centrum v Lipníku nad Bečvou neskončilo. Kauzou se teď ještě bude zabývat v rámci přestupkového řízení zabývat krajský úřad (který má na starosti kontrolní stanici, pozn. aut.), ale také příslušný obecní úřad obce (dohlíží na provoz stanic měření emisí).
Na dva tisíce podezřelých měření
Jako stanice s největším počtem podezřelých měření emisí vyhodnotil státní odborný dozor stanici v Plzni. Z 26,9 tisíce měření bylo pochybných 1,9 tisíce. Na základě těchto zjištění podal státní dozor na příslušný úřad oznámení o přestupku na kontrolní techniky.
Při další kontrole státní odborný dozor přišel na chybu technika, který nezkontroloval zapojení, respektive funkčnost zásuvky tažného zařízení. Dodatečná kontrola následně zjistila, že elektrické spojení je nefunkční.
To by v provozu znamenalo, že by připojenému zařízení nefungovala brzdová světla. Auto bylo posléze i na základě dalších závad označeno jako nezpůsobilé k provozu. Nedbalostí kontrolního technika, který nezkontroloval zásuvku tažného zařízení, se bude zabývat příslušný krajský úřad.
Přísnější kontroly měřících stanic
Stanice technické kontroly i měření emisí musí být podle zákona zkontrolovány aspoň jednou za tři roky. Ministr dopravy Martin Kupka nyní ve svém dopisu vyzval krajské i obecní úřady s rozšířenou působností, aby zintenzivnily kontroly, a to dokonce nad rámec stanovených lhůt. Ve vytipovaných stanicích by měly dokonce provést mimořádné kontroly.
„Některé kontrolní mechanismy již máme a musíme je jen intenzivněji využívat,“ řekl ministr Kupka. „Jiné musíme doplnit tak, aby systém fungoval mnohem efektivněji a omezily se podvody, o kterých si cvrlikají vrabci na střeše.“
Že po českých silnicích jezdí téměř „vraky“, dokládají i namátkové kontroly dopravní policie. Například koncem srpna policisté na Vysočině ve spolupráci s techniky Mobilní expertní jednotky Centra služeb pro silniční dopravu zastavili deset vozidel, u nichž měli podezření na nevyhovující technický stav.
U šesti kontrolovaných aut posléze zjistili závady u naměřených emisí. Majitelé vozidel pak dostali 30 dnů na opravu a následně přistavit automobil k nové technické a emisní prohlídce – jinak by nesměl jezdit v silničním provozu.
„V případě, že jsou překročeny stanovené limity, omezí policista technickou způsobilost vozidla na třicet dní. Může však nastat situace, že podstatná část výfukového systému na vozidle zcela chybí.
V ten okamžik tu technickou způsobilost vozidla úplně odejmeme, protože takové vozidlo je technicky nezpůsobilé k provozu na pozemních komunikacích,“ uvedl Jiří Špaček, vedoucí oddělení silničního dohledu Krajského ředitelství policie kraje Vysočina.
A koho asi ti pánové volili?.. Na 100% ten fialový humus..? Tak dobře vám.. co jste chtěli to máte..