Meziměsíčně naopak klesly ceny prasat, a to o 0,6 procenta, drůbeže o 3,5 procenta a vajec o 5,7 procenta, ceny brambor dokonce poklesly o 30,8 procenta. Meziročně pak byly ceny brambor nižší o 23,1 procenta, obiloviny zlevnily o 12,8 procenta. Celkově se ceny zemědělských výrobců meziročně snížily o 3,7 procenta, čímž se potvrdilo očekávané zpomalení poklesu.
Ten trvá sice již patnáctý měsíc v řadě, jeho tempo však prudce brzdí. V červnu činil pokles cen v zemědělství v meziročním srovnání 7,5 procenta, v květnu dokonce 10,1 procenta. Vypadá to, že ceny zemědělských výrobců brzy dosáhnou v tomto smyslu svého limitu.
Naopak ceny průmyslových výrobců po dvou měsících poklesu vzrostly meziměsíčně o 0,6 procenta. Největší vliv na ně měly především ceny v odvětví koksu a rafinovaných ropných produktů. Meziročně se pak ceny průmyslových výrobců zvýšily o 1,7 procenta a rostou tak již čtyři měsíce v řadě.
Meziročně stouply například ceny počítačů, elektronických a optických přístrojů, konkrétně o 5,1 procenta, o 4,8 procenta stouply také ceny oprav, údržby a instalace strojů a zařízení. Současně šly nahoru i ceny elektřiny, plynu, páry a klimatizovaného vzduchu, které se zvýšily o čtyři procenta.
Naopak ceny dřeva a dřevěných a korkových výrobků byly nižší o 2,7 procenta, o 3,1 procenta zlevnil také papír a výrobky z něj, ceny základních kovů poklesly o 4,4 procenta, ropy a zemního plynu o 16,1 procenta.
Pokles pak zaznamenaly také ceny potravinářských výrobků, které se snížily o 2,9 procenta. Nejvýrazněji ponížily ceny rostlinných a živočišných olejů a tuků, konkrétně o 15,7 procenta, mlýnských a škrobárenských výrobků o 14,6 procenta a průmyslových krmiv o 11,9 procenta.
Podle odhadů se meziměsíčně zvýšily také ceny stavebních prací a materiálů a výrobků spotřebovávaných ve stavebnictví. Meziročně ceny materiálů a výrobků spotřebovávaných ve stavebnictví o 0,1 procenta klesly, ceny stavebních prací se dle odhadů zvýšily o 1,8 procenta.
Meziročně vzrostly také ceny tržních služeb pro podniky, a to o 3,5 procenta. V porovnání s předchozím rokem se zvýšily především ceny za reklamní služby a průzkum trhu, konkrétně o 10,1 procenta.
Autor je partner poradenské skupiny Moore Czech Republic
(Redakčně upraveno)