Těsně před volbami se prudce zlepšila spotřebitelská nálada Čechů

Názor
Spotřebitelská nálada Čechů se těsně před prvním kolem prezidentské volby prudce zlepšila. Příslušný ukazatel poskočil o 7,4 bodu, což je druhý nejvyšší meziměsíční nárůst v celé historii sledování od roku 2003. Vyplývá to z údajů, které zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ). Sběr dat probíhal převážně v první polovině ledna 2023, před prvním kolem prezidentské volby.
Ekonomická situace před druhým kolem prezidentské volby hraje spíše ve prospěch Petra Pavla, zatímco příliš nenahrává Andreji Babišovi. Foto: Markéta Navrátilová

Výrazněji se spotřebitelská nálada Čechů z měsíce na měsíc zlepšila už jen v květnu 2020. Tehdy to ale bylo spojeno s tím, že se s odezníváním první vlny pandemie onemocnění covid-19 začaly obchody a restaurace na několik měsíců vracet k normálnímu provozu.

Taková výjimečná situace není plně srovnatelná s letošním lednem, kdy k žádnému podobnému „otevírání ekonomiky“ nedošlo, a ani dojít nemohlo, protože byla v normálním provozu. Čechům se spotřebitelská nálada dramaticky zlepšuje, protože mnohem lépe než ještě v prosinci 2022 hodnotí svoji současnou finanční situaci.

Také se méně obávají zhoršení celkové ekonomické situace, což souvisí s mnohem příznivějším průběhem letošní topné sezóny, než jakého se kvůli energetické krizi EU mnozí experti či politici obávali ještě před několika měsíci. Začátkem letošního roku se také snížil podíl spotřebitelů, kteří se domnívají, že současná doba není vhodná k pořizování velkých nákupů.

PSALI JSME:
Důvěra v ekonomice – méně pesimistický začátek roku

I když ukazatele nálady Čechů zpravidla stále setrvávají pod dlouhodobým průměrem, prudké zlepšení řady z nich je v rámci probíhající prezidentské volby „vodou na mlýn“ těm kandidátům, které podporuje vláda. Naopak nehraje do karet kandidátům, kteří oslavují voliče na bázi kritiky vlády.

I když vláda nemusí mít bezprostřední vliv na ekonomický vývoj, ať už pozitivním nebo negativním směrem, veřejnost si s ní úroveň svého živobytí a spotřebitelské nálady přesto spojí. A pokud by plošněji měla pocit, že se zhoršuje, zřejmě by i ochotněji volila „protestní“ prezidentské kandidáty.

Ekonomická situace tak nyní, ve druhém kolem volby, hraje spíše ve prospěch Petra Pavla, zatímco příliš nenahrává Andreji Babišovi.

Autor je hlavní ekonom Trinity Bank
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
Důvěra v domácí ekonomiku stoupá

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Ekonomika

Letošní růst bude slabý, Západ nám opět utíká

Před pár týdny oznámený předběžný odhad hrubého domácího produktu (HDP) za první čtvrtletí ukázal, že česká ekonomika proti závěrečnému čtvrtletí loňského roku vzrostla o 0,1 procenta. Tedy o nejmenší možnou …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB