zdroj: FAEI

TISKOVÁ ZPRÁVA: Rodiče nemají komu předávat firmy. Děti nechtějí přebírat odpovědnost

Praha, 29. srpna – I když je prodej zavedených firem v Česku na vzestupu, hledání nových vlastníků pro rodinné firmy bývá komplikované. Cesta k úspěšné transakci trvá obvykle půl roku až devět měsíců. „Častým problémem rodinných firem je to, že nemají nezávislý management,“ říká v rozhovoru pro Finanční a ekonomický institut (FAEI) Jan Slabý, který se prodejem firem zabývá v rámci pražské poradenské společnosti ECOVIS Corporate Finance.

Prodávané firmy obecně bývají také zaplevelené nejrůznějším majetkem pro osobní potřebu, koupeným na firmu. Nejčastěji jsou to auta, ale také byty či domy. O nic z toho však nemá investor zájem. To samé platí pro různá přidružená aktiva či sice legální, ale ne úplně standardní finanční toky a vazby. To všechno značně komplikuje vyjednávání o prodeji firmy. Přesto je o koupi rodinných podniků zájem.

Nahrává tomu i to, že tuzemští majitelé rodinných firem je nemají komu předat. Protože mladé neláká dřina, jež je s tím spojená.

„Podle našich zkušeností by mladí chtěli být majiteli a továrníky, ale nechtějí převzít odpovědnost, která je s tím spojená. Nechtějí být v podniku od rána do večera. Nechtějí si v pětadvaceti letech uvázat na nohu kouli, kterou jim v těchto letech rodiče nabízejí. Sami vyrůstali s tím, že jeden nebo oba jejich rodiče trávili ve firmě večery i víkendy, pokud bylo potřeba. A oni tak žít nechtějí. Takže rodičům nezbývá, než firmu prodat,“ popisuje Jan Slabý.

Protože prodej společnosti je dlouhodobý proces, najímají si na něj majitelé čím dál častěji poradce. Šetří tím čas. Ale nejenom to. Poradce hraje v procesu také podstatnou psychologickou roli.

„Při prodeji firmy snadno dojde na nepříjemné otázky. Z nich vnikají nepříjemné situace a mohlo by dojít k sporům, kvůli kterým by z prodeje sešlo. Když ale většinu takových jednání vede poradce, působí jako hromosvod i jako mediátor, je-li to potřeba. Prostě otupí hrany, vyslechne si a zodpoví hodně toho nepříjemného a nebere to osobně, protože nejde o jeho podnik,“ vysvětluje další roli poradců Slabý.

Špatné vyhlídky na prodej podle něj mají firmy, které jsou postavené jen na know-how majitele. „Snadněji prodáte nemocnici, než dvě ordinace,“ dodává.

Celý rozhovor s Janem Slabým si můžete přečíst na stránkách FAEI.

Kontakt pro další informace:

Přemysl Souček, předseda spolku
Email: info@faei.cz
Tel.: +420 607 175 384

Finanční a ekonomický institut
Jičínská 226/17
130 00, Praha 3 – Žižkov

Share

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *