Tomáš Enge: Člověk se nesmí podělat, když přijde krizová situace

Rozhovor
Adrenalin a spálený benzín. Jedna malá chyba, jeden smyk může vést k bolestivé kolizi, říká v rozhovoru Tomáš Enge, první a dosud jediný český pilot prestižní Formule 1. Krizové situace za volantem podle něj občas neovlivníte, ale je spousta věcí, které změnit můžete. A dodává, že i on občas chyby dělá.
Tomáš Enge na loňské Barum Czech Rally Zlín. Foto: Miloslav Rejha, CC BY 4.0 , via Wikimedia Commons

Musí člověk opravdu moc chtít, aby v motorsportu vynikal, anebo to jde samo, když má nadání?
Když člověk zdědí talent nebo je mu věnován shůry, tak je to samozřejmě jednodušší. Když začne malé dítě jezdit na motokárách, tak si pořád ještě hraje. Ano, chce být nejrychlejší a má touhu vyhrávat. Když skončí druhé nebo poslední, tak je z toho zklamané.

Za děti už v té době ale na tribunách závodí rodiče, a pokud jejich dítě nejede rychleji, nebo podle představ, berou to otec či matka strašně moc vážně. Ve finále pak třeba na dítě křičí, vyčítají a berou mu tak radost. Sám nevím, jak bych se k tomu postavil, kdyby přišel můj kluk a řekl by mi, že chce začít závodit. Netlačím na něj. Až to se to stane, pak se k tomu teprve nějak postavím.

Jaké vlastnosti a dovednosti by měl mít nejlepší závodník?
Hlavně cit pro stroj. Ať už sedíte na motorce, v autě nebo na čemkoliv jiném, je to vždy o vnímání stroje, co potřebuje a kam ho chce řidič dostat. Musí být se svým autem sžitý, když to necítí, nemůže mít odvahu pustit se do zatáčky, zabrzdit v pravý moment a jak říkám, nepodělat se z toho, když přijde krizová situace.
Jsou věci, které si řidič musí vyzkoušet a je z nich překvapený, ale měl by se ptát, proč dostal hodiny, proč zabrzdil pozdě, proč do něj někdo narazil, a z toho překvapení si pak musí vzít ponaučení pro příští krizové situace. Některé z nich neovlivníte, ale je spousta věcí, které změnit můžete. Učení se z chyb je jednou z dovedností dobrého jezdce. I já dnes ještě dělám chyby a někdy auto nabourám.

U profesionálních závodníků hraje velkou roli zvládání adrenalinu. Jste už otrlý?
Adrenalin je vždycky obrovský. Když jdu do kvalifikace, nikdy nevím, jak zajedu a chci být rychlejší než ostatní, ale nechci to na druhou stranu přehnat, protože když budu moc rychlý a pojedu tam jednu zatáčku smykem, ztratím čas na další kolo. V kvalifikaci máte jedno nebo dvě kola maximálně, protože potom už jsou pneumatiky ojeté a nebudou fungovat ideálně. Vím, že mám jeden výstřel.

PSALI JSME:
Škodovka si letos připomíná 120 let motoristického sportu

Nervozita je v závodě před startem, po první zatáčce sice opadne, ale adrenalin samozřejmě pokračuje dál až do cíle závodu. V průběhu jízdy pak musíte pracovat s pneumatikami i s taktikou. Do toho víte, že jedna malá chyba, jeden smyk může vést k bolestivé kolizi. Adrenalin z vás definitivně spadne, až projedete cílem a konečně se uvolníte.

Motoristická veřejnost vnímá F1 jako vrchol v kariéře jezdce, jsou ale i jiné druhy závodů, o nichž by to řekli sami řidiči?
Mohl jsem jet Formuli 1, ale na druhé straně jsem také prošel Dakarem, čtyřiadvacetihodinovkou v Le Mans, stovkami závodů různých sérii rozličných vozů, americkou indyCar či rallye. Pro mě je vrcholem kariéry celoživotní dráha, ne pouze to, čeho jsem dosáhl, ale jaké typy vozů jsem dokázal ovládnout. A je pravda, že v mé kariéře byly také momenty a auta, která jsem nepochopil a kterým jsem se nepřizpůsobil.
To ale bylo většinou na počátku mé dráhy. Jako příklad uvedu Formuli 3, kde mi nevyhovoval jízdní styl a já se s tím neuměl vyrovnat. Navíc jsem neměl nikoho, kdo by mi mohl poradit, a možná jsem to ani nechtěl pochopit. Snažil jsem se vyždímat víc, než bylo třeba a z toho pramenily chyby. Jezdil jsem moc agresivně a auto mi to potom vracelo tím, že jsem byl pomalý.

PSALI JSME:
Vášeň pro značku: Ferrari nepotřebujete, Ferrari chcete

Okouzluje vás motorismus i po tolika letech a po mnoha a mnoha zkušenostech? Máte stále zaujetí pro nové technologie a nové modely aut?
Mě je vlastně úplně jedno, s čím jezdím. Hlavně to musí mít čtyři kola a volant. Samozřejmě, čím rychlejší auto a čím lepší auto, tím větší adrenalin, ale i když má vůz málo koní, tak jízda na limitu jeho možností mi dává potěšení.

Je nějaký věk, kdy je poslední chvíle ještě začít, aby se z mladého adepta stal dobrý závodník?
Není to jen o čase, ale taky o velkých financích. Říká se „bez peněz do hospody nelez“ a v motorsportu to platí násobně více. Dneska se dá začínat od šesti let na motokárách a ve 14 už mohou mladí jezdci, ačkoli nemají řidičák, jezdit na okruzích ve formuli nebo autech s malým výkonem. Lidé sice začínají i v pozdějším věku, ale velice rychle si uvědomí, že vynaložené finanční prostředky se jim nikdy nevrátí a že se z nich zřejmě profesionální jezdci nestanou.
Víme, že Max Verstappen šel do Formule 1, když mu bylo 17 let. Celou svoji kariéru začal budovat na motokárách už s výhledem, na top pozici. Významně ho totiž nasměřoval a pomohl mu jeho otec, který u F1 působil. Když je vám 21 let, tak už se zkrátka do velké formule nedostanete, protože jste starý.
Je ale dost možné dělat například továrního jezdce automobilky, které v daných závodech mají své zastoupení a svézt se na financích týmů se sponzory. Ty chtějí profíka a rychlého jezdce a můžou si ho dovolit zaplatit. Většinou to ale je tak, že do závodění přinášíte své peníze nebo na vás musí vydělávat rodiče, protože sponzoři se rádi ukazují na velkých podnicích. Jít cestou závodníka znamená investovat hodně času i peněz.

Autor je spolupracovník redakce. Další jeho rozhovory se zajímavými osobnostmi najdete na Offline Štěpána Křečka
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
Nelituji ani jediné koruny, kterou jsem do létání investoval, říká český pilot Red Bull Air Race

Zavřít reklamu ×
  1. Děkujeme panu Engemu že jen pro svoji zábavu nám ničil životní prostředí smradem, kraválem, emisemi škodlivých plynů, hromadami sjetých pneu

  2. Nebýt peněz co do něj nalil vniveč koncern pana Charouze,tak po panu Engem nestekne ani ratlík.
    Pokud by nejezdil v tech nej vozech tak by neobhajil ani to co neobhajil

Napsat komentář: Karlos Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Motorismus

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Daň ze štěstí se může týkat každého

Poradna
Máváte tím kouzelným papírkem a blaženě se usmíváte – konečně jsem vyhrál, štěstí mi snad spadlo z nebe. Je to radost pochopitelná, ale trochu předčasná, protože než výhra v loterii, kurzové sázce či jiné hazardní hře z nebe dopadne až do výhercova klína, ztratí se 15 procent objemu.