Toyota Mirai: Vodíkový unikát se blýsknul už i v Česku

Vodík se v katalyzátoru spojí s kyslíkem, vyrobí elektřinu, kterou pošlu přes měnič do baterií a elektromotoru. Tak to je princip auta reálné globální budoucnosti. Již se sériově vyrábí a prodává v Japonsku, USA a Německu. Řeč je o vozu Toyota Mirai. To v japonštině znamená skutečně budoucnost. Žádné hodinu a půl trvající nabíjení ze sítě. Za tři minuty do plných, odolných nádrží a dojezd pohodlným, živým a tichým autem až 500 km. Z výfuku nelétají žádné smogové částice, jen „učůrává“ čistou vodu.

Toyota Mirai, vodíkový unikát, se včera blýsknul už i v Česku. Foto: Autor

Má to ale zatím háček. Tankovací stanice s vodíkem. U nás nejsou žádné a v Evropě jich je jen pár. Vodíkový unikát Toyota Mirai, první sériově produkované vozidlo této konstrukce, se včera na otočku blýskl i u nás, v Mladé Boleslavi.

S VODÍKEM NA VALNÍKU

Sklidil nadšení všech dealerů a novinářů na testovacích jízdách. Byl u toho i reportér FAEI.cz. Pěkné, moderní auto. Jen zvláštní pocit, že lidé od Toyoty museli hlídat kilometry, nakroužené kolem hlavního stanu Škody Auto. Vodíková pumpa zkrátka není ani tady (zatím).

A tak Toyota Mirai přijela na valníku a zase na něm odjela. Prozatím. Je to jen otázka času, říkají odborníci od Toyoty, než se tento pohon rozšíří. Vždyť na začátku motorismu před tehdejšími auty, motorizovanými kočáry, musel také chodit muž s červeným praporkem. Vše nové si zkrátka musí proklestit cestu.

Každopádně Toyota, světový výrobce číslo 2 a jednička v zelených technologiích, nejspíše vidí do budoucnosti. Za dvacet let prodala přes deset miliónů aut s hybridním, elektro-benzinovým, pohonem. Dnes je běžný, ale před dvěma desítkami let to byl také unikát.

SVIŽNÝ ELEKTROMOTOR

Toyotu Mirai svižně žene elektromotor s výkonem 155 koní (114 kW). Proud pro motor dodává soubor palivových článků, ve kterých není vodík přiváděný z nádrží automobilu spalován, ale spojuje se „za studena“ se vzdušným kyslíkem. To je možné díky přítomnosti vhodných katalyzátorů a speciální membrány oddělující vodík a kyslík.

Jediným vedlejším produktem je čistá vodní pára. Pro snížení spotřeby vodíku byl v Toyotě Mirai využitý systém pro rekuperaci energie při brzdění – elektrický motor při brzdění plní funkci generátoru a takto vyrobená elektrická energie je zpět dodávána do vysokokapacitního akumulátoru a využívána později při rozjezdu nebo akceleraci, obdobně jako je tomu u hybridních automobilů.

MIRAI MÁ VĚTŠÍ DOJEZD

Auta na vodík mají ale víc předností než auta na elektrický pohon. Mirai má větší dojezd než v tuto chvíli dostupné automobily dobíjené ze zásuvky. Vodíkové automobily nepotřebují dobíjet přes noc, tudíž se nemusí měnit elektrická instalace v domech nebo v garážích.

Auto se dobře řídí, je stabilní, silné a jízda je ve srovnání s jinými vozy mnohem plynulejší. Natankovat trvá asi tři minuty a probíhá to obdobně jako u plnění nádrže s benzínem nebo naftou.

Aby nebyla řeč jen o Toyotě. To, že vodík má největší budoucnost, coby primární zdroj energie pro elektromobily, si podle studie globální poradenské společnosti KMPG myslí většina šéfů automobilek.

Sdílet:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Další z rubriky Motorismus

Nejčtenější

Nechcete už pracovat? Začněte počítat…

Už se vám nechce pracovat, protože jste se podle vašeho mínění už napracovali dost? Pak je ta správná chvíle spočítat si, zda máte nárok na starobní důchod, případně předdůchod či předčasný důchod. Pokud ještě ne, …

Do důchodu v 65 letech. Nebo bude všechno jinak?

Čím jsme starší, tím více vyhlížíme magickou hranici 65 let, kdy budeme moci začít čerpat starobní důchod. Finanční prostředky, které jsme každý měsíc či jednou za rok platili státu, se nám konečně začnou vracet a …
Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Jak v zaměstnání (ne)přijít o oblíbenou stravenku?

Poradna
Za kolik u vás v práci máte stravenky? Častá otázka svědčící o tom, že se tato nejoblíbenější zaměstnanecká výhoda může stát nejen konkurenční výhodou, ale i příčinou závisti. Zvláštní je, že málokdo se už zeptá, kolik přispívá zaměstnavatel, i když to je údaj důležitější. Stravenky jsou oblíbené proto, že se za ně dá pořídit nejen oběd, ale také z toho důvodu, že je to snad jediná zaměstnanecká výhoda, kterou …

Partneři Portálu

NOOL
Rolovat nahoru