Centrum ekonomických a tržních analýz (CETA) ve spolupráci se společností W.A.G. payment solutions vypočítalo ze struktury cen mýta a pohonných hmot náklady provozu kamionu nad 12 tun a porovnalo je s okolními evropskými zeměmi.
Výpočet ukázal, že české dálnice jsou pro těžká nákladní auta nejlevnější. Například oproti Rakousku o zhruba 6 euro na 100 kilometrů, oproti Německu a Polsku asi o 12 euro a oproti Slovensku přibližně o 10 euro.
„Česká republika je díky své poloze významnou tranzitní zemí, která je jak z pohledu volby trasy, tak nákladů na mýto a tankování ekonomicky nejvýhodnější, což počty jízd kamionů na našem území zvyšuje,“ konstatoval Aleš Rod, ředitel výzkumu CETA.
Stoupající spotřební daň
Výpočet nákladů těžkých automobilů je součástí širší analýzy spotřební daně z pohonných hmot. Její sazba je 10,65 korun za litr motorové nafty a 12,84 korun za litr benzinu. Pokud se k tomu přidá ještě daň z přidané hodnoty (DPH) ve výši 21 procent, znamená to, že státu plyne z každého natankovaného litru více než polovina zaplacených peněz.
„Pokud litr benzinu stojí 30 korun, daňová složka z toho tvoří 18,05 korun, tedy 60,16 procent ceny. U motorové nafty za 30 korun činí daňová zátěž 16,16 korun, tedy 53,86 procent ceny. I proto jsou spotřební daně významnou příjmovou položkou státní pokladny,“ vysvětlil Rod.
Za rok 2018 předepsal správce daně řidičům spotřební daň z pohonných hmot ve výši 91,98 miliardy korun, což obsahuje meziroční daňový nárůst o bezmála 1,5 procent. Drtivou většinu, přes 70 procent z této částky, generuje daň z motorové nafty. Meziroční růst objemu o 1,65 procent znamená zvýšení předepsané daňové povinnosti na 64,81 miliard. Předepsaná daň z benzinu tvořila v roce 2018 sice „jen“ 27 miliard korun, ale meziročně se zvýšila o pět procent, rostla tedy mnohem rychleji než daň z motorové nafty.
Více peněz pro kraje?
Část z výnosů spotřební daně z pohonných hmot putuje do rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI), který platí například opravu starých silnic. Skupina poslanců teď vypracovala návrh, aby se tento podíl zvýšil z 9,1 procent až na 50 procent. Fond by současně musel dávat minimálně 9 procent z výnosů spotřební daně na opravy silnic ll. a lll. třídy.
„Dlouhodobě je současný stav financování silnic druhé a třetí třídy neudržitelný, jednotlivé kraje mají dnes stále rostoucí požadavky i na jiné priority, na opravu a údržbu těchto komunikací stále nejsou dostatečné finanční prostředky,“ uvádí se v důvodové zprávě k předložené novele zákonů o rozpočtovém určení daní a o SFDI. Na financování oprav silnic druhé a třetí třídy by tak mohly díky tomu ročně směřovat 3,5 až čtyři miliardy korun.
Předseda sněmovního podvýboru pro dopravu Martin Kolovratník (ANO) podle ČTK v lednu uvedl, že s návrhem nesouhlasí. „Takovýto krok nikdy nepodpořím bez debaty s ministerstvem financí,“ řekl. Poznamenal, že od ministerstva financí žádné stanovisko v této věci zatím nemá, protože vláda se návrhem ještě nezabývala. Nesouhlasí také s tím, aby fond, který je podle něj určený primárně pro státní silnice nebo železnice, dával peníze krajům. Argumentuje rovněž tím, že fond bude potřebovat peníze na pilotní projekty vysokorychlostních drah a není možné ho zavázat, aby dával peníze krajům.
Pane Starý než začnete psát takové bludy tak si ověřte realitu
jste úplně mimo takové čísla může napsat jen ….
pisalek trouba ci lhar???v cesku je myto jednim z drazsich.ja mam euro 5 platim za km 4,5kc V Polsku platim za 1km 1,5kc i v Nemecku je myto levnejsi cca 3,5kc/km.Pisalek je bud trouba nebo lhar.
Samozřejmě že lže.Vše se záměrně zkresluje aby se mohly ceny za vše šroubovat nahoru.At také napíšou že třeba ve Španělsku je spoustu nových čtyřproudých silnic a mýto se neplatí..Jaká je kvalita Francouzských silnic a také rovněž bez mýta.jen zde chtějí za tu hrůzu platit