Třetina nově prodaných aut v západní Evropě jsou elektromobily, v Česku jen desetina

Prodeje všech typů aut s elektrickým a hybridním pohonem na nejvýznamnějších trzích byly v letošním prvním čtvrtletí oproti loňsku dvojnásobné. Na deseti nejrozvinutějších evropských trzích přitom registrace elektrických a hybridních aut přesáhly třetinu všech prodejů nových vozů. Vyplývá z nejnovější studie poradenské společnosti PwC.
K rozvoji elektromobility přispívá jak stále větší dostupnost vozů, tak i zvyšující se rychlost nabíjení, stále větší dojezd a průnik elektrické technologie i mezi vozy vyšších tříd. Ilustrační foto: FAEI.cz

Na konci letošního roku by po světě mělo jezdit asi 15 milionů aut s elektrickým či hybridním pohonem a do roku 2026 by se jejich počet měl ztrojnásobit, tvrdí studie PwC Strategy & Electric Vehicles Sales. Růst přitom nepoleví, v průběhu následujících pěti let by se tento počet měl víc než ztrojnásobit, na konci roku 2026 by to mělo být už 48 milionů vozů.

Nejvýznamnější světové trhy pro elektromobilitu (deset zemí západní Evropy, USA, Čína, Japonsko, Jižní Korea – pozn. red.) zaznamenaly v letošním prvním čtvrtletí dvojnásobný zájem o elektrické a hybridní vozy.

Počet nových registrací těchto vozů dosáhl 2,1 milionu, což je meziročně o 105 procent více.

Na celkových prodejích tak auta poháněná alespoň částečně elektřinou dosáhla 17% tržního podílu.

Nejrychleji by podle studie měl růst segment čistě elektrických aut, kde by mohlo dojít k růstu z letošních čtyř na 14 milionů kusů. Naopak relativně nejpomaleji poroste zájem o plug-in hybridy, jejichž počet se zdvojnásobí na čtyři miliony. I za pět let tak jednoznačně povládnou hybridní vozy, jichž se na světových silnicích bude pohybovat téměř 30 milionů.

„K růstu zájmu samozřejmě stále přispívají různé legislativní a vládní kroky, stejně tak jako podpůrné státní programy. Evropská unie chce podporovat především čistě elektrické vozy, například skrze návrh nové regulace, která by od roku 2025 vyřadila plug-in hybridy z kategorie udržitelných investic,“ komentoval čtvrtletní prodeje expert PwC  na automobilový průmysl Pavel Štefek.

PSALI JSME:
Povinné dobíječky elektromobilů v novostavbách zdraží nové byty

Připomněl, že administrativa nového amerického prezidenta Joea Bidena chce do roku 2030 vybudovat až půl milionu dobíjecích stanic. Velký rozvoj infrastruktury podle něj chystá také Jižní Korea. „Nicméně i bez ohledu na podporu pozorujeme nárůst spotřebitelské poptávky, elektrická auta se zkrátka stávají volbou pro stále větší část populace,“ uvedl expert.

V poměru k celkovým prodejům přitom elektrické a hybridní vozy vládnou především v Evropě. Z necelých 2,5 milionu nově prodaných aut během prvního letošního čtvrtletí na deseti nejvýznamnějších trzích tvoří tento segment s 892 tisíci vozy 36 procent všech prodejů.

Nové registrace elektromobilů podle typu (na deseti největších trzích západní Evropy). Zdroj: PwC Strategy & Electric Vehicles Sales Review

Největší část představují hybridní vozy, následují plug-in hybridy a vozy na baterie (185 tisíc). V Číně pak tvoří prodeje hybridů a elektrických aut 11 procent trhu, v USA pak necelých procent procent.

„Celosvětový přesun k vozům s elektrickým a hybridním pohonem nepolevuje. Podle celkových prodejů se ke svému vedoucímu postavení v prodejích čistě elektrických aut vrátila Čína, kde se do elektromobility čím dál víc zapojují i technologičtí giganti,“ uvedl Štefek.

Velmi slibně se podle něj rozvíjí trh v USA a významnou roli v této pokračující přeměně hrají i největší evropské trhy. „Stále silnější pozici přitom i v Evropě zaujímají právě čistě elektrická auta, například v Německu za poslední dva roky tržní podíl těchto nově prodaných elektrických aut vzrostl z 1,7 na 9,9 procenta,“ doplnil expert.

Zdroj: PwC Strategy & Electric Vehicles Sales Review

Právě čistě elektrická auta zaznamenávají v poslední době nejvýraznější růst zájmu, byť do značné míry tažený čínským trhem. Na nejvýznamnějších trzích vzrostl počet jejich registrací v prvním čtvrtletí téměř trojnásobně na 692 tisíc vozů, z toho 432 tisíc elektromobilů připadá na Čínu.

K rozvoji elektromobility přispívá nejen stále větší dostupnost vozů, ale i zvyšující se rychlost nabíjení, stále větší dojezd a průnik elektrické technologie i mezi vozy vyšších tříd. Důkazem toho bude v letošním roce třeba první elektrický Hummer, jehož zaváděcí edice se vyprodala doslova během pár minut, na trhu se objeví třeba i luxusní Mercedes EQS.

„Na evropský trh nicméně letos zamíří nejméně dvacítka nových čistě elektrických modelů,“ připomněl Štefek.

PSALI JSME:
Stát pumpuje dotace do elektromobilů. Je to správná cesta?

Zavřít reklamu ×
  1. Je vidět, že obyvatelé České republiky mají ještě rozum a nekupují takové debility jako elektromobily.

  2. Vážená redakce,
    matete lidi nepravdivými titulky! Elektromobily tvoří jen 7,4%, a to ještě pouze zásluhou velkých dotací. Plug-in hybridy se počítají mezi tzv. elektrická vozidla, i když mají spalovací motor. A hybridy vůbec nejsou elektromobily, elektřinu používají k podpoře spalovacího motoru. To je správná a logická cesta, bohužel články jako tento váš patrně úmyslně dezorientují čtenáře.
    Prosí o vytištění opravy.

    • Vážený pane Morkusi,
      děkujeme za Váš příspěvek, ale jistě pochopíte, že jako internetové médium nemůžeme „vytisknout opravu“.
      Navíc bychom k takovému kroku potřebovali znát zdroj Vašeho tvrzení o tom, že elektromobily tvoří jen 7,4 %. A také časové období, k němuž se tento údaj váže.
      Naše údaje vycházejí z nejnovější analýzy poradenské společnosti PwC. Máte-li lepší údaje, sem s nimi. Ideálně na adresu redakce.
      Současně si Vás dovolím korigovat v tom smyslu, že naším záměrem rozhodně není dezorientovat čtenáře.
      David Erben, redakce FAEI.cz

  3. Lituji „pomýlené“ lidi,kteří koupili e-auto. Za několik let odejde baterie a auto se stane neprodejným. Nová baterie už nepůjde ani sehnat nebo bude za strašné peníze. Tudy cesta nevede…..Zatím musí sloužit LPG a CNG. To je jediná cesta! Z eletrického pohonu využívám e-kolo a i tady jsou náklady . Za 5 roků repase baterie za 9000 kč,výměna spínačky za 600 kč….Kamarád s Babetou se jen směje mému elektrickému kolu a nechtěl by ho ani zadarmo.

Napsat komentář: Petr Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Motorismus

Škodovka ukázala elektrický městský crossover Epiq

Největší tuzemská automobilka, Škoda Auto, spadající do německého koncernu Volkswagen, odtajnila v pátek jméno svého elektrického městského crossoveru, a to společně s designovou studií nabízející první pohled na …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Jaká je budoucnost výškových dřevostaveb v Česku?

Analýza
V České republice stále platí zastaralá norma omezující výšku dřevostaveb na devět, respektive dvanáct metrů. Legislativa by se však měla brzy změnit. S ohledem na nespornou ekonomickou výnosnost projektů chtějí developeři stavět minimálně osmipatrové stavby (22,5 m), s výhledem do budoucna až osmdesátimetrové projekty, a to tzv. inženýrským způsobem.